השכינה שורה בכלל ישראל” והקדושה הכלל ישראלית הזאת צריכה להיות ניכרת אצל כל אחד ואחד. ישנם מצבים מסובכים שבהם יהודי פלוני זקוק לטיפול אישי מיוחד כדי לאפשר הופעה אלוהית זו. לפעמים מזדמן מצב של “אדם כי ימות באהל”” ומתוך כך יהודי פלוני נטמא טומאת מת שהיא אבי אבות הטומאה. כלל ישראל מקיף גם את הטהרה האישית של יהודי פלוני שנטמא. טהרת הפרט נמשכת מטהרת הכלל” כפי שמבואר ב”אורות התשובה” שתשובת הפרט נמשכת מתשובת הכלל . התשובה כוללת את הציבור ואת היחידים” כדברי חז”ל במסכת עבודה זרה: “אם חטא יחיד” אומרים לו: כלך אצל יחיד [=דוד]; ואם חטאו צבור” אומרים להן: לכו אצל צבור [=מעשה העגל]”. תשובת היחיד היא מתוך תשובת הצבור.
קשר זה” בין הפרט לכלל” ניכר בארכיטקטורה של בית המקדש. בית המקדש נבנה על ידי שלמה” וסדר בניינו נקבע על ידי שמואל. בעת נדודי דוד” כתוב: “וילך הוא ושמואל וישבו בניות… ברמה” – מסבירים חז”ל שהם היו “יושבין ברמה ועוסקין בנויו של עולם”” בתכנית בית המקדש שנקרא נויו של עולם. התכנית נמשכת ממקור הנבואה” כשם שהמלכות עצמה נמשכת ממקור הנבואה. לא המלכות קובעת את התורה” אלא המלכות נמשכת מן הנבואה והיא הכנה להשראת השכינה בישראל.
הארכיטקטורה המדויקת של בית המקדש מסודרת בסדר נפלא” דלת מול דלת” פתח מול פתח” כך שהכהן המטפל בעבודת הפרה האדומה על ראש הר הזיתים יוכל לכוון מול פתחו של היכל. חז”ל מודיעים לנו שהטיפול בטיהור הפרטי נעשה מול הר הבית” מול קודש הקדשים” מקור הקדושה האלוהית של כלל ישראל. קודש הקודשים הוא מרכז הקדושה ו”לבם של ישראל”” שבו הטיהור הגדול של כלל ישראל ביום המיוחד” יום הכיפורים. הטיהור האישי מכוון לטיהור הכלל ישראלי והוא מתברר מתוך הקדושה הכלל ישראלית .