פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מטהרת ומטמאה – הכיצד?

מטהרת ומטמאה – הכיצד?

רס”ג בספרו אמונות ודעות מחלק את המצוות לשניים: שמעיות ושכליות. (שמעיות אינן מובנות בשכל” ואנו מקיימים בגלל ששמענו את ציווי ה’).
ראשונים אחרים חלקו את המצוות לשלושה: 1. משפטים – מצוות שכליות. 2. עדוֹת – מצוות שנועדו להנציח מאורעות כאנדרטאות חיות 3. חוקים – מצוות שאינן מובנות.
פרשתנו פותחת ב”זאת חוקת התורה”” ומפרטת את מצוות פרה אדומה. רש”י במקום אומר: לפי שהשטן ואומות העולם מונין (=מציקים) את ישראל לומר: מה המצוה הזו ומה טעם יש בה? לפיכך כתב בה חוקה. גזרה היא מלפני” אין לך רשות להרהר אחריה. (ע’ שפתי חכמים במקום). ואכן מדרש תנחומא מסביר (חוקת ו) אמר שלמה: “על כל אלה (טעמי המצוות) עמדתי (הבנתי” אבל) פרשה של פרה אדומה חקרתי ושאלתי אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני”. מאחר שלא פענח מצוה זו הבין שלמה שהיא מגלה על כל המצוות כולן שאין די בהסבר השכלי ויש בה רבדים עמוקים נוספים. וכדברי הרמב”ם המעודד חיפוש טעמים למצוות (הלכות מעילה פ”ח הל’ח) : “ראוי לאדם להתבונן במשפט התורה הקדושה ולידע סוף עניינים כפי כוחו. ודבר שלא ימצא לו טעם ולא יידע לו עילה” אל יהי קל בעיניו ולא יהרוס לעלות אל ה'” פן יפרוץ בו. ולא תהא מחשבתו בו כמחשבתו בשאר דברי החול”.
הכלי יקר נותן הסבר מקורי לתופעה זו של אפר פרה אדומה” המטהרת את הטמאים” ומטמאה את הטהורים. : “רוב המפרשים יצאו ללקט ולא מצאו טעם מספיק למה הפרה המטהרת הטמאים תטמא הטהורים ועתה הט אזנך ושמע…” תשובה: העולם הרוחני והעולם הטבעי” החומרי” בנויים על כוחות מנוגדים הנמשכים זה לזה ויוצרים התפתחויות ותהליכים. בעולם הטבע – החשמל נוצר מחיובי ושלילי; הזכר והנקבה – הניגוד יוצר את החיבור ביניהם” בתום הלילה לפני שמפציע אור השחר” גובר כוח החושך” יש גם תופעה שנר לפני שנכבה נותן הבזק אור חזק” וכך גם בעולם הרוחני. כוח הטומאה נמשך דווקא לטהרה (ע’ גם אוה”ח במקום). כותב הכלי יקר: “כי מצינו שכל אוכל אינו מוכשר לטומאה עד שיפול עליו מים” ואיך אפשר המים שמקורם טהרה יסבבו הטומאה? אלא ביאור העניין כך הוא” שכך הוא בטבעיות שכל דבר אינו מתפעל כי אם מהפכו” ולא ממה שהוא ממינו” כדרך שהיצר הרע מתגרה יותר בישראל מבאומות ובתלמידי חכמים יותר מכולם (סוכה נב א) לפי שכולם הפכיים לו” על כן הוא רוצה להתגבר עליהם. וזה טעם שסמוך לעליית השחר החושך מתגבר” כי כל דבר מתפעל מהפכו דווקא. לפיכך כל אוכל וזרע אינו מתפעל מן הטומאה לעשות בו רושם” עד שיבוא עליו מים שכולם טהרה” ואז הטומאה רצונה לנצח הטהרה” ומתגבר עליה ועושה בה רושם. כך מי נידה (אפר פרה אדומה)” שיש בהם מים שכולם טהרה” ויש שם אפר של פרה שכולו טומאה” והם מעורבין יחד” לפיכך אם מי נידה זורַק על אדם טמא אז אין האדם מתפעל מן האפר” שהרי הוא ממינו” אבל הוא מתפעל מן המים” שהם הפכיים לו” כי הוא טמא והמים טהורים. על כן המים פועלים בו ומנצחים הטומאה. אבל אדם טהור הנושא מי הנידה” אינו מתפעל מן המים” כי הם ממינו” ששניהם טהורים” אבל הוא מתפעל מן האפר” שהם הפכיים לו” כי הוא טהור והאפר טמא” על כן האפר פועל בו ועושה בו רושם לטמאו. ואם תשאל לומר: אם כן האפר למה לי? יטהרו במים בלא אפר. תשובה לדבר” שיש צורך בזריקת האפר עליו” כי לא יוכל להיטהר” עד שידע מקור הטומאה” וישתדל להסיר הסיבה” לומר: הרי לך שטר ושוברו עמו. ובערוב זה” כוח המים אתי לאשמועינן” שהם מנצחים מקור הטומאה”. שנזכה לטהרה שלמה.

תגיות: פרה אדומה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן