החטא שבפרשתנו הוא חטא של טשטוש המדרגות. כל טשטוש מביא חורבנות וסכנות נוראות לכולם. קורח טוען: “כל העדה כולם קדושים”” כולם שווים” יש “דמוקרטיה”. אבל במציאות יש מדרגות בכל התחומים” וגם בתוך עם ישראל.
העולם הוא כמו גוף אורגני” שאיבריו אינם שווים” אלא יש דרגות. יש ערך מיוחד לכל איבר” ותפקיד מיוחד לכל איבר” והגוף יוכל להתקיים בשלמות ובבריאות גמורה רק אם כל איבר ימלא את תפקידו המיוחד. לשאלת מלך הכוזרים מדוע לא ניתנה התורה לכל האומות במעמד הר סיני” עונה החבר בשאלה מדוע לא כל חי הוא אדם[1]. אלא שסדר גילוי הבורא בנבראים הוא במדרגות: דומם” צומח” חי” מדבר” ישראל. כשם שבגוף” מגלים כל האברים המשלימים זה את זה את הגוף השלם” כך בעולם” האורגניזם השלם מתגלה בשלמותו על פי מדרגות” כאשר כל מדרגה ממלאת את תפקידה המיוחד. בישראל שורה השכינה המרכזית” שלעתיד לבוא תשפיע ותאציל לכל העולם. ככל שמתפתחת צורת החיים” מתגלה חיות מאוחדת בכל הגוף. ביצורים הפחותים” בכל איבר שנחתך יש אותה חיות. ואילו ביצורים המפותחים שיש להם חוט שדרה” יש ערך חיוני מרכזי” ואין לכל איבר אותה חיות” והוא אינו יכול לחיות ללא המרכז” הלב” הנותן את כח החיות.
גם בישראל יש הדרגה. אמנם נכון שהכלל כולל את כולם” קטן כגדול” אבל ישנם חילוקים ומדרגות. כשם שכלל ישראל נבחר מכל העמים” כך יש מי שנבחר בתוך כלל ישראל. ישנו חלק מיוחד של כלל ישראל שהוא שמימי” ש”ד’ הוא נחלתו”. הכהונה היא המדרגה הגבוהה בישראל” המפורטת בפרשת “אמור”. קריאת קורח היא ערעור ופקפוק בסדר האלוהי של מדרגות הקודש בתוך האומה” ולכן יש צורך שהדברים יתבררו בכל תוקף.
העם יונק ממנהיגיו” ואם יש ערעור על המנהיגות” גורם הדבר גם לירידת העם השואב מהם את כח החיות שלו. לכן הגישה השואפת לשוויון היא גישה הרסנית” השואפת לביטול הערך המרכזי” ובכך להריסת הכלל. כך אומרים חז”ל: “לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהשוו קטן וגדול”” ולא הבחינו במדרגות” ובצורך היניקה מגדולים. יש צורך בהדרגתיות” מבנה והכשרה לגילוי הקודש שבחיים[2].
________________________________________
[1] מאמר א’ ק”ג.
[2] ע”פ שיחות הרצ”י אורות (חוברת) עמ’ 55-6″ במדבר עמ’ 18″ 176-8.