הברית הגדולה האלוהית של ישראל ואורייתא מתגלה ב”חוקותי”” בלימודם וקיומם של חוקות התורה. הברית היא תורה” תורה בשלמותה ובתמימותה” כפי שאמרו חז”ל: “לא כרת הקב”ה ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה” שנאמר: ‘כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל’ ” . לכתחילה אנחנו שייכים ודבקים בשלמות הברית הזאת בכל תוקפה. זהו המצב החיובי שלנו. אבל בתוך חיי האדם היחידי ובחיי הציבור עלולים להיות מצבים מסובכים מאוד של זעזוע” התרחקות וניתוק” כפי שמופיע בהפטרה – ניתוק מהשראת השכינה” ניתוק מהארץ” ניתוק ישראל מאביהם שבשמים. הצד השלילי של חרדה נוראה זו” משכלל ומשלים את הברית. “והנשארים בכם ימקו בעוונם בארצות אויביכם” ואף בעוונות אבותם איתם ימקו” . עד שסוף סוף ישנה חזרה בתשובה והתפייסות. “וזכרתי את בריתי”. עלולים להיות במשך הדורות כל מיני סיבוכים איומים ונוראים מאוד” אבל בסופו של דבר יש חזרה לדבקות היסודית. ואז מתברר הסיום של “אלה דברי הברית”.
ברית אבות קיימת לנצח נצחים” על אף הסיבוכים. היא מין כוח עליון” יסודי מאוד ועמוק מאוד של קדושת ישראל. דברים אלה נמצאים בהרחבה בדברי קודש של ספר הכוזרי ושל המהר”ל. הברית אינה אנושית אלא שמימית” נצחית. לא אנחנו עשינו את עצמנו עַם ד’. יוצר האדם ובורא התרבויות והגזעים” יצר אותנו כך וברא מין אדם כזה לדורות עולם” “כימי השמים על הארץ”. זה המובן השמימי האלוהי של ברית. הברית מקיפה את כל הדורות כולם” ואת כל היצירה של “עם זו יצרתי לי” . יכולים להיות מצבי ביניים במשך תקופה מסוימת שבה מתעכבת התגלות “ושכנתי בתוך בני ישראל ולא אעזוב את עמי לעולם” ” אבל “נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם”. הגאולה מופיעה מתוך הברית” וכשמגיעה עת קץ” שום דבר לא יכול לעכב. “וזכרתי את בריתי יעקוב” ואף את בריתי יצחק” ואף את בריתי אברהם אזכור” והארץ אזכור” . העם והארץ .