פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אחי.

אחי.

בודד ורדוף עושה יעקב את דרכו מארץ ישראל ומבית אביו ואמו אל עבר הלא נודע – בחרן.
אדם בודד” הוא יצור חשדני מטבעו” פגיע” מנסה להתגונן” אך יעקב” רוח אחרת עמו” יעקב מביא אתו לכל מקום את בשורת האחווה.
האחווה היא מימד בסיסי שהופר מיד עם תחילת ימי האנושות . “וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ: וַיֹּאמֶר ה’ אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי: וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה:”.
חמש פעמים מוזכרת המילה ‘אח’ בפסוקים אלו” כמו לזעוק את זעקת האחווה שהופרה” הקשר הבסיסי הזה” שמקורו במעיין יצירה משותף” בהורים” קשר שהיה אמור לייצר דווקא עין טובה” ועזרה וחמלה” הופר ונרצח כבר בראשיתו.
מי יתקן את האחווה? – דווקא יעקב. יעקב הוא אח. עוד מבטן אמו הוא אח של עשיו” לא הייתה לו שניה אחת בעולמו בה היה ללא אח. האחווה מנחה את יעקב. לכל מקום שהוא מגיע “באה אתו רוח של אמון ואמפטיה” וראיית המשותף ולא המפריד. גם כשהוא עצמו נמצא במצב לא פשוט.
יעקב מגיע לחרן – וכבר מן השם אנו יודעים שזהו מקום מלא חשדות וכעס” חרונו של עולם” אנשים חושדים זה בזה” לא מאמינים זה לזה” לבן הארמי לא היה יוצא דופן בתבנית נוף מולדתו” הוא היה חלק משיטה שלמה.
מגיע יעקב ורואה את הרועים ממתינים מול האבן שעל פי הבאר. והאבן כבדה על פי הבאר. מדוע? מה ההיגיון לעכב את כולם עד שיאספו כל הרועים ויגללו את האבן יחד? התשובה פשוטה. הרועים חושדים זה בזה” לא סומכים איש על רעהו שהאחד יותיר מים לבא אחריו. וכך נקבע שהאבן תיפתח רק בנוכחות הרועים כולם.
יעקב רואה ותמה. הוא חדש כאן” אך אין זה מונע ממנו לפנות אל הרועים ולעורר בהם את נקודת האחווה שנעלמה מהם)” וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם? אחַי” הוא קורא להם. האם אין בכם נקודת אחווה של אמון בלתי תלוי” האם עד כדי כך אתם חשדנים שגם לעצמכם אתם מזיקים? והתשובה הנחרצת – וַיֹּאמְרוּ מֵחָרָן אֲנָחְנוּ. כאן מקום החרון והכעס” כאן אין אמון.
יעקב מתחיל ללמד אותם שאפשר גם אחרת. שיש בעולם מערכות יחסים שהאחווה והעין הטובה במרכזם. שיש בעולם אנשים כאלו” מבני ביתו של אברהם שהם בעלי עין טובה על הבריות” מאמינים בהם” בטוב שבהם” ורוצים אף להעצים אותו.
האחווה נותנת כוח. הידיעה שהאדם אינו יצור בודד אלא יש סביבו קרובי משפחה” אחים” שיעמדו לצדו תמיד” לא משנה להיכן ייפול” נוסכת כוח. כאשר יעקב רואה את צאן לבן אחי אמו” מה שהוא רואה לנגד עיניו זה את האחווה באה. “וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ:” שלוש פעמים מוזכר כאן היחס ‘אחי אמו'” כלפי הצאן” כלפי רחל ושוב כלפי הצאן. יעקב רואה את האחווה.
יעקב מתמלא בכוח מכוחה של האחווה הבאה לקראתו וגולל את האבן על פי הבאר” ויחד אתה גם את מסך החשדנות והניכור” וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ: יעקב מנשק לרחל ולא את רחל. הוא מנשק לכל מה שרחל מבטאת” לכל עולם האחווה המוסתר בחרן. והבכי” שעד עתה לא מצא לו מקום למרות כל התלאות שעבר יעקב” כאן הוא הזמן שבו הוא פורץ. מפגש עם נקודת האמת הפנימית הזו אצל יעקב” נקודת האחווה. כמובן” כאשר יציג את עצמו יעקב לרחל” הוא יתאר את עצמו קודם כל במונח ‘אח'” ורק אחר כך ‘בן’ – וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא וְכִי בֶן רִבְקָה הוּא וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאָבִיהָ:.
יעקב מלא באחווה גם במקום מסובך כמו חרן. ההשפעה מחלחלת. קשה להתעלם מעין טובה דומיננטית כל כך. זה ‘מגרד’ בגב כשמישהו מסתכל עליך כל הזמן ממקום של אחווה. וכך” למרות שבדרך כלל אין ללבן כל בעיה לנצל חלשים ממנו” לגזול או לרמות” באה לה ההצעה המפתיעה – וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב הֲכִי אָחִי אַתָּה וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם הַגִּידָה לִּי מַה מַּשְׂכֻּרְתֶּךָ: – לבן מציע משכורת? מה קרה כאן? האחווה של יעקב משפיעה גם עליו” והנה הוא קורא ליעקב בחזרה ‘אחי'” וכבר מרגיש קצת לא נעים עם הניצול הזה שהוא מנצל את יעקב.
יעקב קרוב אל האחווה. אין הוא מתנשא מעל איש. גם לא מעל בניו. כל עוד הטף רכים יעקב מגדל אותם במסירות ובאהבה” אך משגדלו הילדים” יעקב מתחיל לכנות אותם אחים: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְאֶחָיו לִקְטוּ אֲבָנִים וַיִּקְחוּ אֲבָנִים וַיַּעֲשׂוּ גָל וַיֹּאכְלוּ שָׁם עַל הַגָּל: ומלמד אותנו רש”י ‘לאחיו – הם בניו שהיו לו אחים נגשים אליו לצרה ולמלחמה’. היכולת לתת אמון במי שעד לא מזמן גידלת” והיה תלוי בך לחלוטין” והנה כעת גדל ובגר – אך האם היחס של האבא משתנה בהתאם – האם מימד האחווה המאמין והמשתף” מצטרף אף הוא למימד ההורות והאבהות שקדם לו. יעקב עושה את ההיפוך הזה בקלות. הוא כבר שם. בניו הם לו כאחים” הוא נותן בהם אמון” משתף אותם” הם חלק ממנו. מכאן למדו חכמים את הכלל החינוכי שתקף עד ימינו אלו – ‘בנו של אדם – כיוון שהגיע לכתפיו נעשה לו כאחיו’.
בדרך חזרה עוד ייאלץ יעקב להתמודד עם סוגיה אחוותית כואבת” בדמות אחיו שלו המבקש להורגו. יעקב יירא וגם יחוש בצרה” ומהמקום הזה יפנה בתפילה – ‘הצילני נא מיד אחי מיד עשיו’- ‘ועתה איני שואל ממך רק הצלת הנפש בלבד ולא עוד אלא שאינה הצלה רחוקה מן השכל לשלא אהיה בכוחך להצילני כי הרי אחי הוא ובנקל תוכל להפך את לבו שיאהבני אבל עכ”ז צריך אני להתפלל על זה’ (ספר עץ הדעת טוב פ וישלח)
יעקב מתפלל על נקודת האחווה שתתעורר מחדש” הוא מעורר גם בתוכו את רגשי האחווה כלפי עשיו אחיו ובכך ממיס שלב אחרי שלב את השנאה והרצון להרוג” לפחות לפי שעה” והעין החודרת פנימה” זו עינו של רבי שמעון” יודעת להבחין בכוחה של האחווה” שלפחות לרגע אחד הצליחה להבקיע חומות של שנאה ורצח ‘אר”ש בן יוחאי הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו’.

יעקב איש האחווה” מלא אמון” ואף על פי שנתקל בכוחות אכזריים וקשים” מלאי שנאה וחרון” לא איבד את תומתו ואת יושרו” וגם לא את האמונה בכוחה של האחווה” ובניו אחריו” ישראל” הרי הם גוי צדיק שומר אמונים לבורא” אך גם לנבראים – ממשיכים להאמין בהם” עד שנקודת הטוב הגנוזה תשוב תעלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן