פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > האם הדשא של השכן ירוק יותר?

האם הדשא של השכן ירוק יותר?

שאלה: אני מעריכה מאוד את החינוך הציוני-דתי” את המאמצים החינוכיים” את ההשקעה ואת המסירות של המחנכים” את ההעמקה ואת החשיבה החינוכית היוצרת” אבל המספר הגדול של הכשלונות מטיל ספק כבד בנכונותה של דרכנו החינוכית. אנחנו מאמינים בדרכנו ומצדיקים אותה” אבל אולי היא מורכבת” מפותלת ומסובכת מידי עבור בני נוער” ולכן אנחנו נוחלים כשלונות חינוכיים כה רבים. שיטת החינוך החרדית הוכיחה את עצמה הרבה יותר משיטתנו. אולי זה מפני שהם פחות פתוחים מאיתנו. הם אינם מחויבים לחברה הישראלית ולצבא” וברובם אפילו לא לארץ ישראל” אבל הם מצליחים להנחיל את מורשתם החינוכית לבניהם ולבני בניהם ומגדלים משפחות דתיות לתפארת. האם אנחנו יכולים להשתבח באותה מידה” בשעה שאין כמעט בית שאין בו “מת”?!
תשובה: שיטתנו החינוכית איננה פטנט שניתן להחליפו בפטנט אחר. היא נגזרת מהאידיאלים הרוחניים שבהם אנחנו דוגלים. זוהי האמת התורנית שלנו” ובשום אופן לא נוותר עליה. שיטתנו החינוכית יונקת מהשקפת העולם שלנו והיא מבוססת על אדני התורה. לא נוותר על החינוך למעוּרבוּת בחברה הישראלית” לפתיחוּת ולסובלנות רוחנית” לשירות צבאי ולתרומה למדינה” לרוחב אופקים” לבניין הארץ ויישובה” מפני שהם ערכים של תורה. אין חיי תורה שלמים בלעדיהם. יש הסבורים שהתורה איננה מייחסת חשיבות לערכים אלו” או אפילו מתנגדת להם” אבל אנחנו למדנו בבית המדרש שאין תורה בלעדיהם. לכן” לא ננטוש את דרכנו החינוכית. ואם מתגלים בה סדקים” נעמול לסתום אותם” להגדיל תורה ולהאדירה. איננו סבורים שהקשיים החינוכיים נובעים מדרכנו החינוכית עצמה אלא מיישומה בצורה לא נכונה או חלקית. אכן” דרכנו החינוכית מורכבת” כיון שהיא גדולה ומקיפה. וכמשל הידוע” שקשה יותר להטיס מטוס בשמים מלרכוב על חמור בארץ” האם משום כך נוותר על הטסת מטוסים?! לאמיתו של דבר” אין דרכנו “מורכבת” אלא מקיפה ורחבה. זוהי מעלתה. היא מבטיחה להולכים בה אמת רוחנית גדולה ורחבה.
שאלה: ומה עם מבחן התוצאה? האין להתחשב בו?
תשובה: אכן” לעיתים מבחן התוצאה מכריע. בתחום החינוך” אין כל ספק שיש משקל מכריע למבחן התוצאה. אם שיטת הוראה מסוימת לא מניבה תוצאות מספקות” משליכים אותה ומחליפים אותה באחרת” גם אם לקודמת יש אלף נימוקים להצדיק את עצמה.
שאלה: אם כך” האם לא ראוי שנפעיל זאת גם ביחס לשיטת החינוך הרוחנית הכוללת” ונאמץ את הגישה החרדית שמציגה קבלות מוכחות של הצלחה?!
תשובה: האמת היא” שההנחה שהדשא של השכן ירוק” יותר משלנו” היא טעות או אשליה. לא כל כך רע אצלנו ולא כל כך טוב אצל החרדים. לאחרונה” סיפר לי ידיד” שעסקן חרדי האחראי על תחום החינוך התוודה בפניו שיש ריכוזים חרדיים שבהם יש יותר מתבגרים נושרים משאינם נושרים!! חלקם נושרים ממסגרות הלימוד וחלקם נושרים מתורה ומצוות. נגע האינטרנט פשה גם בציבור החרדי. לפני כמה שנים” התברר בסקרים שכ-20% של המגדירים את עצמם חרדים החזיקו בביתם אינטרנט” בלא כל מגנוני סינון. לכן” האינטרנט מכה בהם חזק” מפרק משפחות ומפיל בני נוער לתהומות הטומאה. גם פסיכולוגים שעובדים עם המגזר החרדי תיארו בפני את עומק המשברים שעובר עליו. הנייר איננו סובל את התיאורים הקשים והמזעזעים. אנו רגילים לדבר על נזקי הפתיחות” אבל קיימים גם נזקי העדר הפתיחות” נזקי המחנק!!
איננו שמחים חלילה לאידם של אחינו החרדים אלא מייחלים להצלחתם החינוכית” אבל נכיר בעובדות ולא נסתובב עם רגשי נחיתות מדומים. מערכת החינוך הדת”ל מגדלת בני נוער החדורים באידיאלים גבוהים” אנשי תורה ומעש” תלמידי חכמים ומדענים” שהתורה והמוסר הם נר לרגלם. יש לחרדים הרבה מה ללמוד ממנה כמו שיש לנו הרבה מה ללמוד מהם בתחומים מסוימים.
אם כן” מדוע הדשא של השכן נראה ירוק מהדשא שלנו? מפני שאנחנו מקיימים דיונים שקופים בכשלונותינו החינוכיים. איננו בושים להתמודד איתם בגלוי. איננו מטאטאים אותם מתחת לשטיח. איננו מהססים לערוך עליהם סקרים ולהציג נתונים. לעומת זאת” במגזר החרדי” עד לאחרונה זה לא היה מקובל. רק ההצלחות זכו לחשיפה. הכשלונות לא היו נושא לדיון פומבי. רק לאחרונה” כשהיקף הבעיות עלה והציף את הרחוב החרדי” כבר לא ניתן היה להתעלם מהן” וחלק מהמחנכים העיזו לדון בהן בפומבי. נוסף לכך” הפתיחות של המגזר הדת”ל מאפשרת לו להביט בעין יפה על מה שנעשה במגזר החרדי” להתפעל מהישגיו” להעריך את גדוליו ולהשתמש בספרות התורנית החינוכית שנכתבת בו. איננו זוכים ליחס דומה מצד ההנהגה הרשמית של המגזר החרדי. התעמולה החרדית טוענת לבעלוּת בלעדית על האמת” ולכן התועמלנים הרשמיים שלהם עשו להם מנהג קבוע לבוז וללעוג למערכת החינוך הדת”ל ולהנהגתה הרוחנית. התמימים שבקרבנו מאמינים לתעמולה שלילית זו ומפתחים רגשי נחיתות. בשיחות בבארבע עיניים עם מחנכים מהמגזר החרדי זוכים לשמוע שבחים גדולים על עבודתנו החינוכית: על ההשקעה והאומץ החינוכי” על החידושים בתחום החינוך” על סלילת דרכים חינוכיות חדשות שמתמודדות עם צרכי ההווה מתוך חיבור אל מורשת ישראל הנצחית.
לכן” נמשיך לדבוק בדרכנו החינוכית” אנחנו מאמינים בה ואוהבים אותה. ונמשיך לדבוק במידות הענווה והפתיחוּת המאפשרות לנו לראות את הטוב שנמצא בכל המגזרים וללמוד ממנו.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן