פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > המשתה

המשתה

א. משתה גדולים
לימדנו מו”ר הרצי”ה בשיחותיו” שבכל שבת בפרשה אנו נפגשים עם דבר ה’ המתגלה אלינו מידי שבוע בשבוע. דרך הפרשה אנו רואים את מעשי ה’ בסדרי הדורות” בסדרי הזמנים. משיחותיו למדנו להבין ולהכיר כיצד ה’ פועל במשך הדורות” באיזה כיוון הוא מוביל ומדריך את הדורות.
“מובן מאליו שמתוך כך יש גם אפשרות להכיר מה קורה בדור שלנו ובדורות האלה ולאיזה כיוון נטויה יד ה’.” (שיחות הרציה לספר בראשית עמ’ 19).
בפרשתנו מסופר על המשתה הגדול שעשה אברהם “ביום היגמל את יצחק”. חכמינו מלמדים במדרש שנקרא שמו ‘משתה גדול’ – כי משתה גדולים היה “עוג וכל גדולים היו עמו שם”. בהמשך המדרש” מלמד ר’ יהושע בן מנחמה ש-31 המלכים שהרג יהושע בכיבוש הארץ “כולם היו במשתה של אברהם אבינו” (והכוונה לאבות אבותם של מלכים אלו). המדרש מספר שהמלכים אמרו לעוג “לא היית אומר אברהם פרדה עקרה ואינו מוליד?” ענה להם עוג “ועכשיו מה יש לו ילד אחד” מתנה קטנה – אני נותן עליו את אצבעי ומועך אותו . אמר לו הקב”ה “מה אתה מבזה את מתנתו” חייך שאתה רואה אלף אלפים ורבי רבבות יוצאים מבני בניו ובסופו של דבר נופל בידיהם”” שהרי משה רבינו הרג את עוג בכניסה לארץ. (ע”פ מדרש רבה נג” י).
המדרש מוסיף ואומר “אמר רבי לוי לא נדנדה עריסה תחילה אלא בביתו של אברהם אבינו”” ומבאר ה’מתנות כהונה’: “לא בא ניענוע ושיברון … לעריסה של עוג ושאר מלכי האומות אלא בביתו של אברהם אבינו”. כלומר” אברהם אבינו מתהלך בארץ” קורא בשם ה’ ומלמד שה’ הבטיח לו ולזרעו את הארץ הזאת” ועוג ושאר המלכים ביזו ולעגו לאברהם ואמרו “אברהם זקן ועקר אין לו סיכוי ללדת” עוד מעט הוא מסתלק מן העולם ואנו כבוש ונירש את הארץ הזו ונמשיך במהלך הרוע והרשע”.
והנה נולד יצחק. פלא עצום. והמלכים וכל מעצמות העל באים למשתה ורואים שיצחק אכן דומה לאברהם ומודים שאברהם הוליד את יצחק (עיין רש”י תחילת תולדות) ונשותיהם שאף הן לא מאמינות ששרה בת תשעים ילדה” מביאות את תינוקותיהן למשתה” ושרה מיניקה את כולם וכולן מודות בנס הגדול שהתרחש כאן (ע”פ רש”י – ‘הניקה בנים שרה’). מתוך כך עומדים כל המלכים ומודים – אכן ה’ הוא האלקים” אכן יתקיימו כל ההבטחות שה’ הבטיח לאברהם. ואירוע זה מנדנד-שובר את מעמדו של עוג ושאר מלכי אומות העולם שחשבו כי הם מלכי העולם והם עתידים לשלוט ולהוביל את העולם כולו” וכאן” במשתה הזה” התברר להם שכל מה שהבטיח הקב”ה לאברהם אכן יקום ויהיה. אברהם יהיה לגוי גדול וזרעו ירש את הארץ.
נצח ישראל
וכאז כן עתה” קמות אומות ומלכיהן ומאיימים ולועגים ומכריזים שסופנו קרב” ואין ערך לכל חזרתנו לציון” והם הקובעים והמחליטים מי יבנה ומי יוסיף ואנו עומדים תוהים ונבוכים.
אומר הרצי”ה זצ”ל: “מה אתם מתבלבלים ושואלים מה יהיה אתנו?…אתם אנשים בעלי אמונה” האינכם רואים את יד ה’ בהסטוריה? האינכם רואים איך הדברים מתפתחים כאן כבר מאה וחמישים שנה על פי ההדרכה האלוקית? האינכם זוכרים מה קרה אתנו במשך הדורות ומה קורה אתנו עכשיו בקיבוץ הגלויות? דרכנו דרך ה’ מאז ועד הנה” דרך בהירה ומאירה ‘כי אני ה’ אלהיך מחזיק ימינך האומר לך: אל תירא אני עזרתיך” אל תיראי תולעת יעקב” מתֵי ישראל” אני עזרתיך” נאום ה’ וגואלך קדוש ישראל” (הפטרת לך לך). יש להתבונן בדברים לעומקם” יש לזכור את נצח ישראל” מאז ‘אתה הוא ה’ האלקים אשר בחרת באברם’ ועד הנה” נצח ישראל” נצח ארץ ישראל” נצח גאולת ישראל – הכל עניין אחד” שיש לראותו בתוקף בעוז ובאומץ” (שיחות הרציה בראשית עמ’ 138).
וכאז כן עתה” נצח ישראל לא ישקר וכל תוכניות מלכים ושריהם יתבטלו ודבר אלוקינו יקום לעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן