שתי מלחמות עולם מוזכרות בתנ”ך – האחת בימי אברהם אבינו” המלחמה בין ארבעת המלכים לחמשת המלכים” בין שתי קואליציות של רשעים. בצד אחד אמרפל” הוא נמרוד שמרד בקב”ה” ומלכים נוספים. ובצד שני ברע מלך סדום” כשמו כן הוא” רע לשמים ורע לבריות (רש”י על בר’ יד ב). והשניה” המלחמה העולמית באחרית הימים – מלחמת גוג ומגוג. בתחילתה יילחמו אומות העולם אלו באלו “תהיה חרב איש באחיו” (יחזקאל לח כא). “והיה ביום ההוא תהיה מהומת ד’ רבה בהם” והחזיקו איש יד רעהו ועלתה ידו על יד רעהו” (זכריה יד” יג -רש”י” מלבי”ם).
בשתי מלחמות העולם הפותחות את ההיסטוריה האנושית” מלחמת הארבעה נגד החמישה” ובמלחמת גוג ומגוג – בסופו של דבר ישראל מנצחים באופן מוחץ.
במלחמה ראשונה – אברהם אבינו מנצח את כדרלעומר והמלכים אשר אתו” ובשובו מהמלחמה יצאו מלך סדום ומלכי צדק מלך שלם אל עמק השוה הוא עמק המלך ובירכו אותו (יד יז). רש”י מסביר מדוע הוא נקרא עמק שוה” שהושוו שם כל האומות והמליכו את אברהם עליהם לנשיא אלוקים ונתנו לו כבוד מלכים ומינו אותו למנהיג האומות. לא רק בשל חכמתו ואמונתו אלא כיוון שראו בחוש את כוחו ועצמתו הצבאית.
במלחמת העולם האחרונה” מלחמת גוג ומגוג” המתוארת על ידי הנביא יחזקאל (לח-לט) והנביא זכריה (יד)” גם אומות העולם נלחמות זו בזו “והיתה חרב איש באחיו” (יחזקאל ח יא). “והיה ביום ההוא תהיה מהומת ד’ רבה בהם…”. בשלב הראשון תהיה המלחמה בין ישמעאל לאדום (המלבי”ם ועוד)” ובשלב שני הם יילחמו בישראל” במטרה לכבוש את ירושלים” אבל ינחלו מפלה נוראה” וישראל תנחל ניצחון גדול. “וישבה ירושלים לבטח… והיה ה’ למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ד’ אחד ושמו אחד… והיה הנותר מכל הגויים הבאים על ירושלים יעלו מדי שנה בשנה להשתחוות לד’ צבאות ולחג את חג הסכות” (זכריה יז); “והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיני גויים רבים” וידעו כי אני ד’ (יחזקאל לח). וכידוע” הקָדיש שהיהודים אומרים אלפי שנים “יתגדל ויתקדש שמה רבא”” צריך לכוון גם לנצחונו של ישראל נגד אויביו שבזה מתגדל ומתקדש שם שמים בעולם.
נכון לעכשיו” מתיחות שוררת בעולם. ניכר איומו של האיסלאם על העולם המערבי” ועל עם ישראל בפרט. וברקע עם ישראל המתיישב ומתחזק במדינת ישראל. ומעשה אבות סימן לבנים: כמו במלחמה הראשונה בהסטוריה שאומות העולם שמו את אברהם אבינו לנשיא ולמנהיג עליהם וכבדו אותו כבוד מלכים” כך גם במלחמה האחרונה” מלחמת גוג ומגוג – רק נצחונם המוחץ של ישראל על אויביו המבקשים לנשלו מארצו ולכבוש את ירושלים” הוא יגרום לכך שאומות העולם יתנו כבוד לישראל. “יכירו וידעו כל יושבי תבל… כי המלכות שלך היא ולעולמי עד תמלוך בכבוד… והיה ה’ למלך על כל הארץ ביום ההוא (יום הניצחון) יהיה ה’ אחד ושמו אחד” (מן התפילה” זכריה יד).
מהמצפה לישועה השלמה