חז”ל אמרו: “אין בן דוד בא … עד שיתייאשו מן הגאולה”. הגאולה תבוא דווקא מתוך מצב ירוד ביותר. מרן הראי”ה קוק זצ”ל הסביר שהגאולה בעצמה גורמת לייאוש בגלל הייסורים הרוחניים והגשמיים שהיא מביאה” וכל הסיבוכים האלה מצטרפים ומסייעים למהלך הגאולה. וכן הוא בנבואת ירמיהו: “סיר נפוח אני רואה”” שמשמעותו הדגשת הסיבוכים העתידים לבוא. ובכל זאת” סיום הפרק הוא: “ונלחמו אליך ולא יוכלו לך” כי אתך אני נאום ד’ להצילך”.
בקשר לזה” מסופר בגמרא [1] על טענת המינים שעם ישראל הוא: “עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה”” שפירושו: עם שהחזיר אדונו פניו ממנו! הביטוי החזרת פנים הוא חמור יותר מהסתר פנים. בהסתר פנים” הפנים קיימים אבל מוסתרים” מה שאין כן החזרת פנים” שם כביכול בפנים עצמם יש שינוי והפיכה. זהו יסוד כפירתם של המינים” שכביכול ד’ עזב את עם ישראל. באמת” זה לא יכול להיות” כי “נצח ישראל לא ישקר”. ד’ בחר בעם ישראל. בחירת ד’ בעמו מתגלה דרך כל צרות הגלות” עד הסיום” בנחמה וישועה. לכן” שום כוח אנושי או טבעי” ושום חטא ועוון – אינם יכולים לשנות את מציאות הבחירה הזאת.
אומרת הגמרא שרבי יהושע בן חנניה ענה למינים: עוד ידו נטויה עלינו. יש להתבונן בביטוי זה: “יד נטויה”. מרן הראי”ה קוק זצ”ל הסביר” על המילים “יד חזקה וזרוע נטויה” בהגדה של פסח” שאם היד נותנת מכה” המכה מורגשת מיד” בפועל” מה שאין כן כשהזרוע נטויה” שאז המכה לא מופיעה מיד. “זרוע נטויה” היא עדיין לא עשייה בפועל” אלא מצב שבכוח. רבי יהושע בן חנניה הדגיש” שלא רק זרוע ד’ נטויה עלינו לטובה” כלומר השפעתו בכוח” אלא גם ידו” דהיינו השפעתו הישירה” גם היא נטויה עלינו. יד ד’ פועלת עלינו בהווה” אף במצב של גלות ושל הקלקולים היותר גרועים” ובכל סיבוכי תהליכי הגאולה” ומתוך פעולתה בהווה אנו צופים לגאולה ש”נטויה” עלינו” שאין לנו ספק שתופיע בשלמותה [2].
מקורות:
[1] חגיגה דף ה’ עמוד ב’.
[2] ע”פ שיחות הרצ”י במדבר עמ’ 340-343″ 359-363.