פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > קץ נסתר וקץ מגולה

קץ נסתר וקץ מגולה

לע”נ מו”ר הרב עוזי קלכהיים זצ”ל
א. קץ נסתר
לפני מותו קרא יעקב אבינו לבניו ואמר “האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים” (בראשית מט ב). דורשים חז”ל” שרצה יעקב לגלות להם את הקץ ” את זמן הגאולה” ונסתלקה ממנו שכינה. אף דניאל אומר בדברי נבואתו “ואתה דניאל סתום הדברים וחתום הספר עד עת קץ ישוטטו רבים ותרבה הדעת” (דניאל יב ד). ומשמע שיש קץ נסתר שאין ביכולתנו לדעת אותו עד בוא זמנו להיגלות.
ב. קץ מגולה
אולם חז”ל לימדו אותנו במסכת סנהדרין (צח א) שיש קץ מגולה” יש סימנים ברורים שהנה ה’ מתפייס איתנו ושב אלינו ומשרה שכינתו עלינו. כך מלמד רבי אבא שם: “אין לך קץ מגולה מזה שנאמר ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא” (יחזקאל לו). וביאר שם רשי: “כשתתן ארץ ישראל פריה בעין יפה אז יקרב הקץ ואין לך קץ מגולה יותר”. עצם ההתפייסות של הארץ עם בניה” עם עַם ישראל” לאחר שנים רבות כל כך של שיממון וחידלון” היא אשר מוכיחה שהגיעה עת הקץ וזמן הגאולה.
השאלה היא” האם הדבר מסור בידינו” האם צריכים לעשות מעשים או להשאיר את הדבר ולחכות לעצם ההופעה הזו? הגאון מוילנא בדרך נסיעתו לארץ ישראל כתב לתלמידו “יזכני ה’ יתברך לנו לנטוע במו ידי עצי פרי…. סביבות ירושלים לקיים ‘כי תבואו אל הארץ ונטעתם'” בסוד ‘הקץ המגולה’.” (חזון ציון עמ’ 139).
מדברי הגר”א משתמע שיש להתחיל במעשים ופעולות לקראת הופעת סימן זה והדבר מסור בידינו. הרחיב והעמיק מבט זה בהבנת הקץ המגולה מו”ר הרב עוזי קלכהיים זצ”ל [שהשבוע בט’ אייר ימלאו שבע עשרה שנה לפטירתו] וכך כתב בספרו ‘אדרת אמונה’ – שהגר”א הרגיש שאנו עומדים על סף הגאולה וציווה על תלמידיו ללמוד ולהבין את כל הבחינות והתכונות של סדר האתחלתא כדי שידעו את הדרך והמעשים שיש לבצע” ולאור הבנה נכונה של דרכי משיח ועקבותיו המתגלים בעולם – יש לפעול. “כאן חידושו של הגאון לעסוק בנושא חישוב הקץ בצורה רחבה” ומדוע לא חשש מגערת חכמינו ‘תיפח רוחם של מחשבי קצים’ ענה הגר”א על כך שכוונת חז”ל היא “על מחשבי קצים” בלי מעשים של אתערותא דלתתא”. “בבית מדרשו של הגר”א לא עסקו בקץ” כדיון אקדמי” כעיון שאין ממנו תולדה לחיי המעשה … כאן עסקו בדבר ה’ – זה הקץ” כבירור הלכה למעשה” בהליכות עולם. הפן המעשי בדרישת הגאולה לא נשאר תלוי באוויר” בגילוי סודות ורזי עולם” אלא בהשלכה המעשית שלהם” ורק מי ששייך להגשמה המעשית של הדברים ראוי לבוא בסודם” (אדרת אמונה 249).
וכך מובא ב’קול התור’ (פרק ד) בשמו – “אין הקץ המגולה סימן הבא על ידי הסתכלות פסיבית בכל המאורעות המתרחשים בארץ ישראל” אלא יש חיוב להחישו ע”י מעשים ומפעלים שמכוחם יופיע הקץ המגולה שיקרב את קץ הגאולה”” וכך הסביר גם את כוונת רש”י שארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה “ע”י שאנו בעצמנו עוסקים ביישובה ודבר זה מקרב את קץ הגאולה” (אדרת אמונה עמ’ 251).
ג. הקץ המגולה במשנת הרב קוק
הוסיף הרב עוזי כבעומק הבנתו את תהליכי הגאולה וכתב “שאם אצל הגר”א היה ‘הקץ מגולה’ כחזון שיש להגשימו” לתקוע יתד ראשון לבניין” להשמיע את בשורת הגאולה” הרי אצל הרב קוק מופיע הקץ המגולה כסימן ברור לאתחלתא שהתחילה. נקודת החידוש במשנת הרב קוק -שהקץ המגולה משמש ככוח מהפכני המדרבן בכל התחומים” ורישומו ניכר בהרבה תופעות” ביחס לגלות ולגאולה” תשובה” תורה וכל הליכות עולם. וכך כותב הרב קוק זצ”ל (בחזון הגאולה עמ’ קה)” “כן אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו” אמנם לא מהיום התחילה הופעה זו רק מאז התחיל הקץ המגולה להיגלות מעת אשר הרי ישראל החלו לעשות ענפים ולשאת פרי לעם ישראל אשר קרבו לבוא התחילה אתחלתא זו… והפלא הזה קם ויתא בימינו לעינינו ” לא על ידי מעשי אדם ותחבולותיו” כי אם מפלאות תמים דעיםות” (אדרת אמונה 255). וכך לימדנו הרצי”ה זצ”ל בכל מערכות הגאולה המתרחשת לעינינו “מדינת ישראל היא התגלות הקץ המגולה. בגמ’ בסנהדרין כתוב ‘אין לך קץ מגולה מזה’… אין זה סתם קץ שהוא גלוי” אלא אין לך קץ מגולה מזה!” (שיחות ליום העצמאות” מועדים ב 205).
“אם כן יש לראות בעיניים פקוחות שריבונו של עולם מתפייס אתנו. מתפייס עם העם על ידי קיבוץ גלויות ” מאמריקה ומרוסיה ומכל העולם” וכשיהיו פה עשרה מיליון יהודים” יוכר באופן חד מאוד שהרוגז הסתלק. כמו כן לגבי הארץ” שהיתה שוממה ומקוללת” ועכשיו היא מבורכת ונותנת את פירותיה בעין יפה יום יום. יש בננות יפות מאוד” ובמקום אחר ענבים יפים ונהדרים… ריבונו של עולם מקבץ פיזור נדחי ישראל וגם מקבץ את פיזור הקרקע” (שיחות הרצי”ה לפר’ דברים עמ’ 483)
ועל הופעת הקץ המגולה הזה בימינו באים אנו ומודים בהלל וברכה לה’ יתברך בשם כל ישראל” שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה” זה היום עשה ה’ נגילה ונשמחה בו. חג שמח לגאולה שלמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן