פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > מצות כיבוש ארץ ישראל / ממשנת הרצי”ה

מצות כיבוש ארץ ישראל / ממשנת הרצי”ה

הרמב”ן [1] קובע הגדרה הלכתית יסודית שיישוב הארץ וכיבוש הארץ הן מצוות דאורייתא לדורות. “והורשתם את הארץ וישבתם בה” [2]. המובן של ירושה הוא כיבוש. אין עם בלא ארץ” וישראל החי והממשי חייב להיאחז בארץ” לא בתור ליסטים כובשים” אלא בתור גוי גדול במובן הרוחני והנבואי” הממלכתי והמדיני. כיבוש זה אינו בא מתוך לאומיות קטנונית אגואיסטית” אלא כדי להוציא לפועל את שאיפותינו לצדק” מוסריוּת ואידיאליוּת” לעולם כולו. רק בארץ ישראל תופיע התורה בשלמותה” וממנה תושפע ברכה לעולם כולו. “והלכו עמים רבים ואמרו … כי מציון תצא תורה…” [3]. לכן” בשעה שכבש יהושע את יריחו – הוא תיקן את תפילת “עלינו לשבח” על הבדלנו משאר גויי הארצות” יחד עם תקוותנו “לתקן עולם במלכות שדי וכל בני בשר יקראו בשמך”.
מצוה זו של כיבוש הארץ נמשכת לכל הדורות. אמנם בדורות קודמים היינו במצב של אונס ולא יכולנו לקיימה” אבל עכשיו” ברוך השם” מצוה זו חוזרת להיות מוטלת עלינו.
כיצד מקיימים מצוה זו? – אם הדבר נחוץ” על ידי מלחמה של כיבוש הארץ” בין שהדבר נעים לנו ובין שהוא למורת רוחנו. אילו היה אפשר לקיים מצוות ירושת הארץ בלי שפיכות דמים” בודאי היה יפה יותר. אבל עד אחרית הימים ש”לא ישא גוי אל גוי חרב”” לפעמים אין לנו ברירה אחרת אלא לפעול על ידי חיילינו וצבאנו. אכן” על ידי פעולותינו הצבאיות” על אף סיבוכיהן הלא נעימים” אנו מקיימים מצוה זו” להעמיד את ארץ ישראל בידינו ולא ביד אומה אחרת. מצוה זו היא מצוה כללית ציבורית” המוטלת על הציבור. יחיד אינו כובש אלא דווקא הציבור” האומה” המדינה.
אין זה פשוט כל כך להיכנס לתוך הארץ. נמצאים בה אנשים אחרים ועמים אחרים” ויכולות להיות התנגשויות אתם. בני ישראל ידעו שהם יוצאים ממצרים לירושלים” לכן “חמושים עלו בני ישראל” [4]. מה פירוש “חמושים”? – מוכנים בנשק. יש הכרח להתכונן להתנגשויות מלחמתיות. אמנם קיימות מדרגות בהתנגשויות האלה” והחריפה ביותר היא מלחמת מצוה. מה המובן של מלחמת מצוה? – המובן העיקרי הוא כיבוש הארץ” כדברים המפורשים של הרמב”ן” שהארץ הזו צריכה להיות בידנו באופן שלטוני וממשלתי” “ולא ביד זולתנו מן האומות”. ברוך השם” זכינו ואנו זוכים אף עתה” לקיים דבר ד’ זה על ידי תפארת גבורת צבאנו [5].

מקורות:
[1] הוספות לספר המצוות לרמב”ם” מצות עשה ד’.
[2]במדבר ל”ג” נ”ג.
[3]ישעיה ב'” ג’.
[4] שמות י”ג” י”ח.
[5] ע”פ לנתיבות ישראל א’ עמ’ ט”ז-כ”א” ב’ עמ’ קנ”ח” שיחות הרצ”י ארץ ישראל עמ’ 60-66″ 267″
דברים עמ’ 525-532

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן