פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הבשורה שבנגעים

הבשורה שבנגעים

א. ניתוץ לשם בניין
בפרשת נגעי הבתים מופיעה שמשתמע ממנה כי הנגע הבא על האדם הוא טוב. כך נאמר בפסוק “כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם” – ואכן שאלו חז”ל מה לשון השמחה שיש בפסוק הזה “כי… ונתתי”” זה נשמע כאיזו מתנה” דבר טוב מאת ה’.
רש”י בשם חז”ל אומר” ש”בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם” לפי שהטמינו האמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר” ועל ידי הנגע (שמופיע בבית) נותץ את הבית ומוצאן”. נמצא שאף על פי שיש כאן מצב קשה כשמופיע נגע בבית וכשהוא לא חולף צריך לנתוץ את הבית. אומרת התורה” אל תראה רק את הצרה שיש כאן” אלא בעומק הדברים הקב”ה רוצה בטובתך ומטמוניות אתה יכול למצוא מכל השבר והניתוץ הזה. הנצי”ב מסביר” על פי הזוהר” שלא רק בשורה גשמית יש כאן כי אם בשורה רוחנית כי “כשבונים בית צריך להיזהר ביסודו על שם תורה ובקדושה ואם לא כן ידבק בו רוח טומאה” ובודאי הכנעניים בנו בתחילה את בתיהם לשם טומאה”” ולכן זו מתנה שנותצים את הבית” מסירים את הטומאה ממנו ובונים את ארץ ישראל בקדושה וטהרה.
הרמב”ן מלמד שכל עניין נגעי הצרעת באדם” בבתים ובבגדים” היה רק בארץ ישראל לגודל מעלתה – “זה (נגע הבגד) אינו בטבע כלל ולא היה בעולם” וכן נגעי הבתים” אבל בהיות ישראל שלמים לה’ יהיה רוח השם עליהם תמיד להעמיד גופם ובגדיהם ובתיהם במראה הטוב. וכאשר יקרה באחד מהם חטא ועוון יתהווה כיעור בבשרו או בבגדו או בביתו להראות כי השם סר מעליו” ואינו נוהג אלא בארץ שהיא נחלת ה’… ולא יבוא העניין ההוא אלא בארץ הנבחרת אשר ה’ הנכבד שוכן בתוכה” (רמב”ן ויקרא יג מז).
כלומר דווקא מתוך קרבת אלקים הגדולה שלנו” במצבנו השלם בהיותנו אומה המקיימת באופן מלא את דבר ה'” אנו זוכים לנוכחות אלקית קרובה ומיוחדת” ועל כל חטא ועוון מקבלים אות וסימן שהנה השכינה מסתלקת ויש לשוב בתשובה שלמה ולתקן את החטא. כמו שמבאר הכוזרי (ב מד)” שבהיותנו לב האומות” הלב הוא כבַד החולאים מכולם אך גם רב הבריאות מכולם. בגלל חיוניותו וערכו של הלב לא יכולים להצטבר חולאים רבים שיגרמו לו שיתוק או רפיון” כמו שזה יכול להופיע באיברים אחרים. כך עם ישראל מקבל עונשו על חטאיו מיד” . הקב”ה “מוחל עוונות עמו מעביר ראשון ראשון” זאת אומרת אין האלוה נותן את עוונותינו כי יצטרפו כולם יחד ויביאונו לאבדן גמור”. כמו שקורה באומות אחרות – “אבל המכאובים הבאים עלינו משמשים יסוד לחיזוק אמונתנו” להזדככות הטהורים בתוכנו ולדחיית הסיגים מקרבנו ועל ידי זכותנו אנו” ידבק העניין האלקי בעולם (כי אנו לב העולם)”.

ב. מבט מעמיק
ההבנה הזאת שהנגעים באים בסופו של דבר לטובתנו” מצריכה מבט עמוק ודורשת אורך רוח וסבלנות. הדבר נרמז בשני פסוקים” האחד בפרשתנו” אומר האדם שיש לו נגע בביתו “כנגע נראה לי בבית” מציין בעל הטורים שיש עוד מקום שכתוב ‘נראה לי'” מרחוק ה’ נראה לי’ (ירמיהו לא ב). מסביר הרב זווין זצ”ל (בספרו תורה ומועדים עמ’ 148) כשם שבתופעות הסטוריות אפשר לעמוד יותר בבהירות על עומקן וסיבותיהן רק לאחר זמן” ולא כשאתה נמצא בתוך האירוע “כך אין אדם יכול להבין את תהליכי ההשגחה העליונה בעולם אלא בריחוק זמן”. בשעת מעשה האדם רואה תהפוכות בעולם” אי צדק” אי יושר” צדיק ורע לו רשע וטוב לו” כנגע נראה לי בבית” כאן מקרוב זה נראה נגע. “אבל מרחוק ה’ נראה לי'” כשיגיע לתקופת זמן רחוקה יותר ויחברנו למפרע על מה שקרה ומה שעבר” יראה כי הכל היה בחשבון ובצדק. עכשיו הוא רואה נגעים” ולבסוף יכיר כי יד ה’ פועלת כל זאת לשם מטרה מדויקת ונכונה. מרחוק” במבט לאחר זמן – ה’ נראה לי – רואים ומבינים שה’ פעל כל זאת ורק לטובה.
נתרגל להתרומם למבט הזה בתהליכים הפרטיים והכלליים ונזכה במהרה לראות מכל הנגעים והייסורים” שה’ דיבר טוב על עמו והוא מוליכנו קוממיות לגאולתנו השלמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן