פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מזבח הקטורת עניינו ומיקומו

מזבח הקטורת עניינו ומיקומו

שני מזבחות היו במקדש 1. מזבח הקטורת הנקרא הזהב” הפנימי 2. מזבח העולה” הנקרא הנחושת” החיצון.
נשאלת השאלה: לשם מה שני מזבחות? מהו עניינם ומה מעלתם?
האדם מורכב מגוף ורוח. לכל אחד מחלקיו נדרשת עבודה שונה” כאשר המגמה היא לעבוד את ה’ בשני החלקים. ולא הרי הגוף שתיקונו הוא עידונו” כהרי הנשמה שעולה ומתעלה ברוחניותה. ולשם כך שימשו שני המזבחות. מזבח העולה – לתיקון החלק הגשמי שבאדם ומזבח הזהב – לתיקון החלק הנשמתי שבו” וכדברי הכלי יקר: “כפי הנראה” ששני מזבחות אלו נערכו לכפר על האדם החוטא (בשני חלקיו) כי מזבח הנחושת בא לכפר על חלקיה מחומר” והגוף הנגוף באבן החטא ועליו מקריבים קרבנות בעלי חיים הבאים תמורת החוטא”. (ועיין בדברי הרמב”ן בתחילת ויקרא) כי יש להם דמיון אל חומר האדם בלא נשמה ושכל. “ותכנית המזבח תוכיח (על מגמתו). גבהו שלוש אמות כנגד גובה אדם בינוני. והבהמות הנקרבות דומות לנפש הבהמית שבאדם. נפש תמורת נפש (ואף שמותיו מורים על תפקידיו: ‘עולה’ להעלות את החומר” ‘נחושת’ – רק עבודה נחושה תעקור מצח נחושה. ו’חיצון’ – תיקון הגוף שהוא חיצוני לנשמה) אבל מכל מקום גם הנשמה צריכה כפרה. אחרי שנטמאה (במידת מה) בגוף הנגוף הזה” ואינה מתכפרת בנפש הבהמה כי אין דמיון הבהמה החומרית לנשמת האדם אשר נברא בצלם אלקים” חלק אלוה ממעל. כי רוח בני האדם עולה למעלה ורוח הבהמה יורדת למטה (ע”פ קהלת ג כא). ואיך תהיה נפש הבהמה הקלה ונפסדת תמורה לנשמת אדם הקיימת לנצח? על כן ציוה קל חי לעשות מזבח הקטורת המעלה ריח ניחוח לה'” לכפר על רוח בני האדם העולה למעלה כעשן הקטורת. והיא גם היא מכותרת מור ולבונה של מע”ט” ולכן נאמר עליה: ושחקת ממנה הָדֵק” רמז לנשמה המופשטת מכל חומר” הצריכה כפרה להעלותה אל מקום חוצבה” ומידות המזבח יוכיחו. אמה אורך ואמה רוחב” ואמתיים קומתו”.
הנשמה” בדרגתה העליונה נקראת יחידה (נר”ן ח”י – נפש” רוח” נשמה” חיה” יחידה) כשם שהקב”ה אחד” כך היא אחד” וקומתה אמתיים” כי הנשמה בשאיפתה המתמדת להתעלות מקרינה כעין הילה מעל הגוף – אך אינה מתנתקת מגוף האדם משום מכך גובהה אמתיים.
זמן הקטרת הקטורת בבוקר ובערב” בכל יום ויום” בערב” עולה נשמת האדם – למעלה” ומתחדשת ונטהרת” וחוזרת בבוקר להיטיבה ולשבתה במע”ט. כמו כן האדם בלידתו בחינת הבוקר” ובערב בהשיבו נשמתו לבוראו להיטיבו באחריתו ולכן למזבח הקטורת יש כתר (זר)” זה כנגד השכר של הנשמה לעוה”ב.
ובאשר למיקומו של מזבח הקטורת בפרשה – שואל הרמב”ן – הנה מזבח הקטורת מן הכלים הפנימיים היה” ראוי שיזכירנו עם השולחן והמנורה שהוא מונח עמהם” ואכן בעשיית המשכן בפר’ ויקהל (לז כה)” מזכירם ביחד.
ונשיב על פי הרמב”ן: לגודל מעלתו של מזבח הקטורת” אשר כאמור הוא תיקון לחלק הנשמתי העליון של האדם” משמש הוא כסיכום” וסוגר מעגל למשכן וכליו. כמקביל לארון הברית” ארון הברית פותח את מסכת השראת השכינה” ומי שסוגר מערכת זו הוא ‘מזבח הקטורת’. וזאת לאחר שהפסוק הסמוך לציווי מזבח הקטורת (שמות נט מג-מו) ציין “ונקדש בכבודי… ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלקים”… ולפי זה תוכן הכפילות בפס’ (ל ו) “ונתת אותו (-מזבח הקטורת) לפני הפרוכת אשר על ארון העדות. לפני הכפורת אשר על העדות אשר אועד לך שמה” המורה על מעמדו המרכזי של מזבח הקטורת. ועיין בדברי ה’משך חכמה'” ה’ספורנו’ ו’אור החיים’ הקדוש.

תגיות: המזבח, המשכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
לעשות אותם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן