פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הבהרה (בנושא הפנימיות)

הבהרה (בנושא הפנימיות)

במסגרת המדור “פינת החינוך” התפרסמו בשנים האחרונות מספר מאמרים שדנו ביתרונותיה ובחסרונותיה של הפנימייה” עלו בהם ספקות ותהיות על חיוניותה של הפנימייה בימינו” ואף הובאו מכתבי הורים שנימקו מדוע עדיפה הלינה בבית על פני הלינה בפנימייה – לכן נוצר הרושם שכותב טור זה מתנגד לישיבות ולאולפנות הפנימייתיות” ואף קידש מלחמה נגדן.
מסקנה זו מוטעית. תעיד על כך העובדה שכל בני” בהגיעם לגיל תיכון” למדו בישיבות פנימייתיות. למרות זאת” סבורני שחובה לפתוח בדיון ציבורי חינוכי על תרומתן החינוכית של הפנימיות. מדוע? מפני שעלינו לבחון בהתמדה את דרכנו החינוכית. אסור לתמוך במדיניות חינוכית מסוימת אך ורק מפני שהיתה נכונה בעבר והוכיחה את עצמה לפני דור. הזמנים משתנים במהירות רבה” וצריך להיות עם יד על הדופק לחוש את התמורות החברתיות ולבחון האם הן מחייבות עדכונים במישור החינוכי.
על דרכי החינוך עשויים להשפיע גורמים רבים: א. תמורות אידיאולוגיות: כניסת מחשבות ואידיאות חדשות מחייבת תגובה חינוכית הולמת. ב. תמורות חברתיות: לא רק אידיאולוגיות משפיעות אלא גם סגנון חיים. ג. תמורות פסיכולוגיות” כגון: שינויים בתהליך ההתבגרות של בני הנוער. לרוב” נובעים הכשלונות החינוכיים הגדולים מקיפאון חינוכי שמקורו בחוסר תשומת לב לשינויים שהתרחשו בעולם” כגון: שינויים בצרכים האינטלקטואליים והנפשיים של החניכים” צימאונם של בני הנוער למשהו אחר. כאשר מערכת החינוך ממשיכה להפטיר כדאשתקד ואיננה נותנת מענה לצרכים החדשים” היא עלולה להעמיס על בני הנוער תכנים ותובנות שהם אינם זקוקים להם” ומנגד איננה מספקת להם את צרכיהם הרוחניים החיוניים. אז” נוצרים משברים חינוכיים עמוקים.
כידוע חלו תמורות בגיל ההתבגרות. בימינו” תהליך ההתבגרות הוא ארוך” וסיומו התאחר. בעבר” בני נוער התבגרו מוקדם יותר” ובגיל צעיר הטילה החברה עליהם אחריות גדולה. רבים מהם היו שותפים להוריהם בהבאת פרנסה לבית” רבים נטשו בגיל צעיר את ביתם על מנת לעבוד או ללמוד בישיבה. הם היו בשלים דיים להתמודד לבדם עם אתגרי החיים ולא היו זקוקים לתמיכה צמודה של המשפחה וליד מלטפת וחמה. לכן” יציאתם לפנימייה בגיל 14 לא פגעה בהם אלא להפך: היא תרמה להתפתחותם החברתית ולהתבגרותם” היא אפשרה להם למצות את כוחותיהם. בפנימייה הם פגשו אווירה ששילבה רוח של תורה עם רוח של בני נעורים” והיא בנתה אותם. לעיתים” היציאה לפנימייה האיצה את הניתוק מהבית” ובכך תרמה להתבגרות בני הנוער.
כיום” המצב שונה: סיום גיל ההתבגרות התאחר” ובני הנוער בגיל העשרה זקוקים עדיין להוריהם במכלול מישורים (רגשי” חינוכי” אידיאולוגי). רבים מהם זקוקים לליטוף” לחום” לתמיכה ולעידוד מצד הוריהם. הם עדיין זקוקים ל”בית” במלוא מובן המילה.
לכן” בימינו” החינוך הפנימייתי צריך להיות שונה. הפנימייה איננה אמורה להיות תחליף לבית בחינוך בני הנוער אלא להיות שותף לבית. את הדרך הזו פרצו האולפנות הפנימייתיות כאשר יצרו מתכונת חדשה של חצי-פנימייה המאפשרת לינה בבית בחלק מהשבוע. הניצול הנכון של לינת הבת בבית תלוי בהורים: האם ישכילו לפתח תקשורת חמה עם הבת בימים שהיא לנה בבית” האם השהות בבית תשמש כנדבך בחינוך הבת או כמקפצה לרחוב.
אין חולק שהשהות בפנימייה מלאה עשויה לתרום רבות לחינוך הבנים” אבל בתנאי שהפנימייה תעניק להם לכל הפחות את מה שהם חסרים כתוצאה משהותם הממושכת מחוץ לבית – חום” תמיכה ועידוד. זה לא מובן מאליו” ולא נעשה מאליו. חייבים לפתח דפוסי עבודה חינוכית שיבטיחו זאת. וכן לקבוע סטנדרטים מחייבים של גודל צוות ההדרכה (מדריך אחד על 60 תלמידים איננו מסוגל להעניק חום ותמיכה לתלמידיו!!). אבל לא די בכך” אין הפנימייה מומלצת אלא אם כן יזכו התלמידים גם לכל יתרונותיה הייחודיים – העצמה רוחנית ופעילות חברתית עשירה ותוססת. חשוב לזכור שהעלויות של אחזקת פנימייה שמקיימים בה פעילות משמעותית הן גבוהות. השכר של צוות חינוכי איכותי ומיומן ומימון פעילויות חברתיות מגוונות גורמים להעלאת גובה תשלומי ההורים” וזה נטל כלכלי כבד על ההורים. אבל” אם חיי הפנימייה הם איכותיים” בונים ומפתחים” יש תמורה להשקעה הכלכלית של ההורים.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן