פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מוסיף והולך….

מוסיף והולך….

– אז זה הולך ככה- כשאתה מגיע לשכיבת שמיכה האחרונה שקבעת – אז תתן עוד אחת. ככה מתקדמים.
– אבל זה מאוד קשה. הרי מראש קבעתי מספר כי אני חושב שזה מה שאני מסוגל.
– יפה- אבל זה בדיוק מה שמטעה. אתה מסוגל ליותר. תמיד. לפחות עוד אחת. ככה תתקדם.
באמת התקדמתי. הכל בזכות המורה הזה לספורט שלימד אותנו את הכלל איך תמיד אחרי הסוף” יש עוד כוח למתיחה אחרונה” לעוד משהו שאפשר להוציא מהגוף העייף והדווה לאחר מאמץ.
הוא הכריח אותנו להוסיף.
וזו התבוננות מעניינת” מפני שבדרך כלל תוספת נתפסת כמשהו התנדבותי” כשמו כן הוא- תוספת על העיקר שהוא חובה” אך כאן – זו תוספת. אם יש” יופי” ואם לא- אז נסתדר בלי.
אך יש מצבים שבהם התוספת היא הכרח גמור. מצבים שבהם המטרה היא להתקדם” לא להישאר במקום. אז” התוספת היא חלק הכרחי לגמרי מן המהלך. קוראים לה תוספת כי היא נדמית לי כמעבר ליכולת ולכוחות” אך באמת היא חלק מהסיפור עצמו.
בית הלל מורים לנו להיות מוסיפים בחנוכה. כפייה דתית. מחייבים אותי להיות מוסיף. כל יום אחד. איזה מין דבר זה. הרי התוספת אמורה להיות משהו ספונטני” זורם” כזה שאיננו חובה.
דברי בית הלל יובנו לנו לאשורם רק אם נאמר את הביטוי במלואו- ‘מוסיף והולך’. המטרה כאן היא ההתקדמות” ההליכה” וכדי להתקדם” צריך להוסיף. אחרת אין התקדמות.
חנוכה הוא זמן של תוספת. החג עצמו הוא תוספת שהוסיפו לנו חכמים” והזמן שבו חל החג הוא זמן שבו האור מתחיל התווסף ולגבור על החושך לאט” בלי שכמעט שמים לב” והפרשות הן פרשיותיו של יוסף הצדיק.
מוכרחים להוסיף לוחשת הלהבה. להיות במצב של מהדרין ” פירש רש”י – המחזרים על המצוות. מצב של חיזור מתמיד” של חיפוש נקודת החן והאהבה” דרך ההתקדמות. דרך החיזור אחר המצוות. ואפילו הרמב”ם” שכל כך מייקר את הכוח השכלי” את המחשבה הבהירה והרציונאלית” כשמגיע למצוות נר חנוכה” יוצא מגדרו הרגיל ואומר – ‘מצוות נר חנוכה – מצווה חביבה היא עד מאוד’.
זהירות שמן מזויף
מובן שמצווה חביבה כזו” אי אפשר שתישאר בלי מניעות” ובלי לפגוע באיש” דומה בעיני שמניעות אלו באו לעולם בדמות כל פתרונות ההדלקה ‘האוטומטיים’. נרות מוכנים להדלקה” עם שמן זית קפוא” שלא ילכלך. רק לשבור את מכסה הזכוכית ולהדליק. לא מלכלך” לא מותיר פחם” לא מעלה פיח.
אבל אהבה היא דבר שעובר במגע וחום הידיים. הידיים הממשמשות בפתילה ובשמן. השמן הכי מהודר” וטעים” של ארץ ישראל ולא שמן למאור מארצות העמים” [שרובו ככולו מזויף!] והפתילות- דווקא כאלו שמעלות קצת עשן” שיישאר על הקיר מעט פיח” מזכרת לכל השנה. אם יש לנו על הקיר מזכרת לחורבן בדמות אמה על אמה” למה שלא תהיה גם מזכרת לבניין” למנורה הטהורה בדמות מעט פיח שנשאר מחנוכה.
כי יש התקדמות ויש התקדמות. וגם את המוסיף והולך ניתן להפוך לטכני וחיצוני” אך מצוות חנוכה מצווה חביבה היא מאוד” והידיים שעסקניות הן” מתאוות לעסוק במצווה הזו” להכין אותה” להתלכלך מעט ממנה” להוליד ממנה ריח ולא רק מראה.
מעניינת דעתו של בעל המאור” הסובר שהדלקת החנוכיה היא זכר למנורה במקדש. ובמנורה היו שתי עבודות” הדלקת המנורה” שזו ההדלקה בפועל” אך הייתה גם עבודת הטבת המנורה” שזה קינוח הבזיכים והחלפת הפתילות ונתינת השמן החדש. ולפי הרמב”ם עבודת ההטבה היא העבודה המרכזית מבין השתיים” שהטבה כשרה רק בכהן” ואילו הדלקה כשרה בזר וכלשונו בהלכות תמידים ומוספין ‘ שהטבת הנרות זוהי הדלקתן’.
הדלקת הנרות זוהי המסקנה – אך העיסוק בהן” זו ההטבה” מה שהופך את כל העניין לטוב שנוגע לנו” שאנו חלק ממנו כי היינו שותפים לא רק במסקנה המהירה והלא מלכלכת” אלא היינו בעצמנו חלק מהתהליך” חי” נושם” ומריח” ומשאיר פיח” ולפי הרמב”ם – זה עיקר הסיפור.
ואולי לזה רמזו חז”ל במשנת במה מדליקין שבה מתבררת סוגיית חנוכה – עשרתן? לשון עושר” עשירות של הוספה” האם חיפיתם את נקודת העושר במצווה” זו שמוסיפה כל הזמן” ערבתן? האם יש כאן מעורבות” ערבוב במצווה. אם התשובה לכל אלו היא חיובית – אזי- הדליקו את הנר!
מוסיף והולך – לא רק בחנוכיה אלא בחיים בכלל” ויודע שתוספת אמיתית מגיעה מבפנים” מהמקום שחשבתי שכבר אינני מסוגל” אך עדיין מסתתר שם פך קטן” שנפתח רק כשנוגעים בו בידיים אוהבות ובלב פתוח” שרוצה להיות טוב בעצמו” להיטיב את האחרים” ולהדליק את שניהם יחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן