פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:35 | הבדלה: 19:55 (ירושלים) 

דף הבית > > יעקב ועשו / שביבי רעיונות על פי הכלי יקר

יעקב ועשו / שביבי רעיונות על פי הכלי יקר

יעקב מול עשו
“ויוותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר”. דווקא על סף הכניסה לא”י מגיע המאבק בין עשו ליעקב לשיאו” ומשום כך ויירא יעקב מאד וייצר לו. מהי הכפילות?
הכלי ייקר משיב בשתי תשובות:
1. ויירא – פחד שמא הגזים ברפיסותו ובחנופתו לאחיו “וכל המחניף לרשע” סופו שנופל בידו” (סוטה מא)” ומאידך ידע שזכויותיו יכריעו לטובתו” ואז ינכו מזכויותיו” ולכן וייצר לו על בזבוז משאביו הרוחניים לחינם.
2. ויירא – שמא יהרוג אותו עשו” וייצר לו – חשב בלבו: בוודאי אבי יצחק מת. כי הרי עשו בעצמו אמר: “יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב” (כז מא) ובשומעו כי עשו מגיע עם ארבע מאות איש” ודאי כוונתו להורגו. ומשום כך הצטער ביותר – וייצר לו.
ולפי ההבחנה בתירוץ השני ניתן להבין את השינוי בדבריו של יעקב” כאשר יעקב אומר ללבן “לולא אלקי אבי אלקי אברהם ופחד יצחק” הקפיד לא להזכיר שם ה’ על אבא. וכשאלת מדרש תנחומא (תולדות ז) “והרי אין הקב”ה מניח את שמו אפילו על הצדיקים בחייהם” (רש”י שם) ואילו בפרשתנו לאחר שיבת המלאכים” “ויאמר יעקב אלקי אבי אברהם” ואלקי אבי יצחק” ה’ האומר אלי שוב לארצך”. כאן מניח את שם ה’ על הצדיק יצחק.
כפי הנאמר בתשובה השנייה” כשראה שעשו בא להורגו הבין שאביו מת ואז יכול להניח שם ה’ על הצדיק במותו.
והשינוי בין אלקים שהוא מידת הדין “אלקי אבי…” לבין “ה’ האומר אלי…” שהוא מידת הרחמים” לגבי אבותיו שהיו שלמים בעיניו” יספיקו זכויותיהם לעמוד מול ה’ אפילו במידת הדין. אבל על עצמו חשב כי חסר הוא” כאומרו “קטונתי מכל החסדים” ויזכה לחסד רק במידת הרחמים.
אם חשב יעקב שהמאבק עם עשו הוא מאבק אישי” משפחתי” פרטי – מגלה הוא כי לפניו מאבק לאומי ורוחני. כי נאבק הוא עם שרו של עשו. סמא-ל” שהוא נוטריקון לסַמא את האלוקות מבני אדם.
שרו של עשו הוא הכוח העליון הרוחני המפעיל את אומת עשו” הלוא היא אדום” וכל זה קורה בהגיעו לשערי א”י” כשמוקף הוא באחד עשר בניו ובתו” והוא שב לבנות את בניין עם ישראל ע”י השבטים.

חולשתו של יעקב באה לידי ביטוי בעוברו את נחל יבוק – לבדו בלילה” כאשר סכנות רבות לפניו. וכל זה על פכים קטנים כדברי חז”ל (חולין צא ע”א) “ויותר יעקב לבדו” – א”ר אלעזר” שנשתייר על פכים קטנים” מכאן לצדיקים” שחביב עליהם ממונם יותר מגופם” וכל כך למה? לפי שאין פושטים ידיהם בגזל.
אך הכלי יקר רואה במעשה זה נטייה לרכושנות יתר שבשביל פכים קטנים מוכן לסכן עצמו” ומנקודה זו יכול שרו של עשו המסמל את החומר” להיאבק עמו ולהחלישו. ואכן יעקב מתקן בהמשך הדרך” “ויבא יעקב שלם וייחן את פני העיר” (לג יח) משקיע מכספו לרווחת אחרים. והיחס לממון בא לידי ביטוי בהבדל בין דברי עשו (לג ט) “ויאמר עשו יש לי רב אחי” יהי לך אשר לך” לבין דברי יעקב שאומר “כי חנני אלקים וכי יש לי כל”…
מה הסיבה שעשו משתמש במילה רב” ויעקב במלה כל? “הרשעים אע”פ שיש להם כל כסף וזהב שבעולם” מכל מקום נראה להם שעדיין חסרים הם” ויש להם רב אבל לא צרכם. לכן אמר עשו יש לי רב אבל לא כל – כי עדיין חסרים המה. יש בידו מאה מנה מאתווה למאתיים. והצדיקים בהפך זה. כי אפילו אם יש מעט בידם הם מסתפקים בו ושמחים בחלקם” ובזה חיזק ותיקן את תכונתו הבסיסית לא להידרש למותרות כפי שהתפלל – ונתן לי לחם לאכול וכו’ וכנאמר ודורשי ה’ לא יחסרו כל טוב”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן