פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה

חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה

בבראשית רבה נדרש פרק תהילים קכא כעבודה נפשית של יעקב ערב יציאתו לחרן: “חָזַר (יעקב) וְאָמַר: מָה אֲנָא מוֹבֵד סִבְרִי מִן בָּרְיִי? חַס וְשָׁלוֹם” לֵית אֲנָא מוֹבֵד סִבְרִי מִן בָּרְיִי(=וכי אאבד ואתייאש מתקוותי מבוראי? חס ושלום אין אני מאבד תקוותי מבוראי!)” אֶלָּא: “עֶזְרִי מֵעִם ה'”!. “אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ” הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן וגו’… ה’ יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע” – מֵעֵשָׂו וּמִלָּבָן. “יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ” – מִמַּלְאַךְ הַמָּוֶת. “ה’ יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ” – “וַיֵּצֵא יַעֲקֹב”.
והנה ממדרש זה עולה לימוד חשוב מאוד על מידת הביטחון. יעקב אבינו – כיוון שחיזק עצמו מול כל הסכנות שבחוץ והחששות מבפנים ואמר לליבו “עֶזְרִי מֵעִם ה'” – פעל בביטחונו בה’ אלוקיו” פעולה רוחנית. פעולה זו עוררה שמירה אלוקית מפני עשו” לבן” וכל סכנות הדרך. ודאי שהאדם צריך לעשות כל מעשיו בחכמה ואין סומכין על הנס. אך על האדם לדעת כי בביטחונו בה’ יתברך אין רק עבודה רגשית המביאה למנוחת הנפש” אלא זוהי מידה רוחנית יוצרת ואקטיבית.
ובאמת זהו חידוש שאינו יכול להילמד מסברא שכלית אלא רק על פי עומקה של תורה” כי כגודל מידת ביטחון האדם בה’ יתברך כך תגדל השגחת ה’ על האדם” ולהפך” חסרון בטחונו יעלים ממנו את ההשגחה. וכך כותב המהר”ל : “כי כאשר בוטח בו יתברך ולא ישען על תבונתו” אז יעשה ה’ יתברך בקשתו. וזה שאמר הכתוב “חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב” . כי כאשר האדם יחרד” מורה זה על מיעוט ביטחון אשר יש לו בו יתברך” ודבר זה יתן אליו מוקש”.
הבוטח בה’ איננו צריך לירא מדבר” אך חסר הביטחון גורם בהנהגתו לייסורים שיבואו עליו” ככתוב: “כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי” . כאשר כלי הוא שלם וחזק אין חשש שישבר” אך פחד האדם גורם לכלי שיהיה רעוע ומביא עליו את השבירה. הביטחון קשור גם למידת נקיות האדם” כי החוטא לעולם ימצא חשש בליבו שמידת הדין מתוחה כנגדו” ככתוב: ” פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים וגו'” .
כותב הרמב”ן: “האמונה והביטחון הם שני עניינים שהאחד צריך לחברו ואין חברו צריך לו… כל הבוטח יקרא מאמין אך לא כל המאמין יקרא בוטח” כי האמונה כמו האילן והביטחון כמו הפרי” . כאשר אדם בוטח בה'” מעיד דבר זה על אמונתו” אך להפך לא תמיד. יש אנשים שאמונתם אינה חזקה דיה כדי להנהיג את החיים למעשה מתוך ביטחון יציב בה'” ולהתייחס למאורעות ולעתיד כגילוי השגחתו. אדם עלול להיכנס לחששות מחילופי מנהיגים בעולם ומשאר מיני חדשות ומאורעות באופן יום יומי. מידת ביטחון האדם היא מעין אבן בוחן בשבילו עד כמה אמונתו מבוססת” עד כמה הדרכת נשמתו חזקה ודומיננטית מול הבנותיו ותפיסתו החושית את המציאות. רק הבוטח בה’ יזכה לחיי רוגע” שלווה” חוסן” שמחה” ולהשגחה בעומק לגמרי אחר” כנחום איש גם זו שהיה אומר על כל דבר ‘גם זו לטובה’ לא כמליצה ריקה אלא בביטחון גמור מחולל מציאות.
הביטחון בה’ איננו מצטמצם לכך שהאדם ירגיע עצמו שה’ עושה הכל” אלא זוהי הכרה אמונית הבאה לידי ביטוי במעשי האדם ומחוללת סדרי שמיים. “וְהַבּוֹטֵחַ בה’ חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ” – כאשר בוטח” דווקא אז חסד יסובבנו. וכך גם: “בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּה’ – וְהָיָה ה’ מִבְטַחוֹ” .
בהקשר זה של פעולת מידת הביטחון ניתן להסביר את מראה סולם יעקב. “וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה ה’ נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר… וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ”. מבאר המלבי”ם כי הראו ליעקב בחלום נבואי איך הוא בעצמו הסולם המקשר את כל העולמות” כי מוצב ארצה מצד גופו” וראשו מגיע לשמיים מצד נשמתו. ויעקב עצמו הוא מרכבה לשכינה” היינו שכל הנהגת ההשגחה האלוקית הנעשית ע”י מלאכיו עושי רצונו תלויה בו ע”י מעשיו ופעולותיו. מעשיו העולים מלמטה מעוררים את השפע היורד מלמעלה. תחילה עולים מלאכי תורתו” מצוותיו ותפילתו” ובעקבותיהם יורדים מלאכי השפע היורדים עליו” ומחמת חשיבותו של יעקב יורדים הם בעבודתו גם על העולם כולו.
יעקב איננו צריך לחשוש מדבר כיוון שכל מערכת ההשגחה תלויה בעבודתו ובביטחונו. לאדם עבודה פנימית של ביטחון שמהווה מרכז מחולל לכל מאורעותיו. אין ליעקב לירא מאיש “וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ”. “וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה’ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן