פרשת: קדשים | הדלקת נרות: 18:45 | הבדלה: 20:06 (ירושלים) 

דף הבית > > נכון לעכשיו / ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו

נכון לעכשיו / ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו

ההבדל בין יעקב לעשו היה ניכר כבר כאשר רבקה היתה בהריון ככתוב: “ויתוצצו הבנים בקרבה” (בראשית כה כג)” כדברי רש”י: ויתרוצצו – רבותינו דרשוהו לשון ריצה” כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת” עוברת על פתחי עבודה זרה” עשו מפרכס לצאת… אבל כאשר גדלו ההבדל ביניהם ניכר לעין כל ככתוב: “ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה” ויעקב איש תם יושב אהלים” (כה כז)” כפרוש רש”י: כל זמן שהיו קטנים לא היו ניכרים במעשיהם ואין אדם מדקדק בהם מה טיבם” כיוון שנעשו בני שלוש עשרה שנה” זה פרש לבתי מדרשות וזה פרש לעבודה זרה.
רבקה ידעה כבר מראש שההתרוצצות והמאבקים בין יעקב לעשו יימשכו אלפי שנים ככתוב: “ויאמר ד’ לה שני גוים בבטנך ושני לאומים ממעיך יפרדו ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר” (כה כד)” כפרוש רש”י: ולאום מלאום יאמץ – לא ישוו בגדולה” כשזה קם זה נופל ככתוב “אמלאה החרבה”” לא נתמלאה צור אלא מחורבנה של ירושלים. ‘צור’ היא מלכות עשו” וירושלים היא מלכות ישראל. לכאורה השאלה מדוע לא יוכלו עשו ויעקב לחיות זה לצד זה בשלום ובשלוה מבלי להילחם זה בזה? מדוע צריך את הנדנדה – כשזה קם זה נופל” אלא שצור וירושלים מייצגות שתי תרבויות. צור מייצגת את עשו ותרבותו “עשו יודע ציד איש שדה ” (שם כז). איש יודע לצוד” לרמות” את אביו ואת הבריות (רש”י). וירושלים מייצגת את יעקב “איש תם יושב אהלים” – איש תם כלבו כן פיו. שתי התרבויות הללו” תרבות הרמיה והשקר” תרבות הכוח והאלימות ושפיכות הדמים” ותרבות התום והיראה ואהבת ד’ והבריות – אינן יכולות לחיות יחד בשלום” אדרבא” כשתרבות השקר מרימה ראש ושולטת” ישראל וירושלים יורדים ח”ו” וההפך – כאשר עם ישראל קם לתחיה” שב לארצו ולירושלים” אורם של ישראל הולך ואור” תרבות החושך הולכת ונמוגה.
נכון לעכשיו” שתי התרבויות” תרבות עשו ותרבות ישראל” עדיין מתרוצצות. את ‘פירותיה’ של תרבות עשו שנאמר עליה “על חרבך תחיה” (כז מ) – אנו רואים היום” כיצד נרצחים אלפי אזרחים במדינות ערב רק משום שרוצים יותר חופש וחרות. ולצערנו חרבו של עשו מאיימת על ישראל ועל העולם כולו. אבל ככל שקרנו של עם ישראל תתרומם ומדינת ישראל תתחזק מבחינה כלכלית” צבאית ורוחנית ונתאחד כולנו כאחד כאיש אחד בלב אחד – ירושלים תעלה מעלה מעלה” וצור ותרבותה ההרסנית תרד מטה מטה” ויתקיימו בנו דברי הנביאים “ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לד’ המלוכה והיה ד’ למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה’ אחד ושמו אחד”.
מהמצפה לישועה השלמה

תגיות: יעקב ועשו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן