פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תורת ארץ ישראל של הקורונה

תורת ארץ ישראל של הקורונה

אלו ימים מאתגרים. משבר הקורונה” שהגיע ממקום לא צפוי” משבש את סדרי חיינו ואינו מרפה.
ההתמודדות עם הקורונה דורשת משאבי נפש תורניים שלא הכרנו עד כה. ישנם רבים שההתמודדות המתמשכת עם גלי הקורונה מתישה אותם.
יוליוס קיסר” ראשון הקיסרים הרומאים” כאשר הציפייה שלהם היא לגאולה נסית שתפתור את הבעיות באופן חד” מהיר וסופי. והלוואי שנזכה לכך. אמנם היו תקופות בעם ישראל שההנהגה הא-לוהית באמת פעלה כך” אולם נראה שזו אינה ההנהגה שבה הקדוש ברוך הוא מוביל את הדורות שלנו.
יש כאן עניין עקרוני שצריך לבאר.
ניצח בקלילות ממלכה אסיאתית קטנה” שיגר לסנאט הרומאית איגרת שחצנית שכללה את שלוש המילים “באתי” ראיתי” ניצחתי” (‘ויני” וידי” ויצ’י’). ממשפטים מעין אלו התרקם החלום לבן המאה ה-21″ המשופע בטכנולוגיות ובמשאבים אדירים” להשיג כל דבר באופן מוחץ וללא מאמץ – ‘ניצחון בנוק-אאוט’ – בהשאלה מזירת האגרוף.
ניצחונות בנוקאאוט יש רק בסרטים או בחלומותיהם של הישראלים שבטוחים ש’הם היו משיגים את הרכב בחצי מחיר’. בעולם האמיתי אין חצי מחיר ואין מתנות חינם. בעולמו של א-לוהים מנצחים בנקודות! ניצחונות קטנים שמלווים גם בנסיגות קטנות” תנועה סולידית וזורמת. גרף רציף של עלייה מתונה. בלשון חז”ל מכנים זאת בביטוי ‘קמעא קמעא’.
הרצון לנוקאאוט ולהצלחה פתאומית הוא סוד הקסם העומד של סיפורי ‘סינדרלה’ למיניהם. החלום על מישהו או מישהי – שלא עבדו ולא התאמצו – אבל פתאום זכו בכל הקופה. אלו גם הדמיונות העומדים מאחורי עולם המיסטיקה הטוען ש’אם רק תרצו – זה יקרה!’. ישנם כיום אינספור ספרי קואוצ’ינג (שחלקם מתיימר לדבר בשם היהדות) שמוכרים את אשליית התגשמות החלום – הזוי ככל שיהיה – ובלבד שתרצו מספיק; וכמובן בתוספת שלל סיפורים על אלה שהצליחו כנגד הסיכויים רק כי הם ‘חשבו חיובי’ ו’האמינו בעצמם’.
אם נכון הדבר מדוע הקואצ’רים הללו לא מצאו למשל את התרופה לסרטן או לקורונה? הם לא רוצים את זה? הם לא ‘חושבים טוב’ מספיק?
הסיבה היא שהמציאות בדורות שלנו איננה עובדת באופן זה; העולם מתקדם קמעא קמעא דרך מסגרות העמל הטבעי. ציפייה לישועה פתאומית לבדה אינה מספקת. לעיתים ישנן קפיצות מדרגה” המכונות בשם ‘נס’; אולם העמדה הנפשית בדורות שלנו אמורה להיות מכוונת לעמל איטי וזורם בתוככי מערכות הטבע. האמונה והתפילה” שמלוות את התהליך” הן כדי שנבחין כיצד המשמעות הרוחנית מקדמת בטווח ארוך את המציאות; כיצד הקדוש ברוך הוא מתגלה דרך עמל כפיהם של בני האדם לאורך שנים.
בחינה מעמיקה בקרב סיפורי ‘ההצלחה-כנגד-הסיכויים’ תעלה את העובדה שהנפשות הפועלות טרחו רבות בנוסף לכישרונות ונתוני פתיחה טבעיים – לעיתים לא מודעים – שהכשירו את הפלטפורמה להצלחה. היכולת לזהות את הרגע והמקום הנכון להשקיע ולקטוף את הפירות לאחר זמן רב” היא סוג של אינטואיציה המכונה אצלנו ‘סייעתא דשמיא’ – כך הדבר ביחס לביל גייטס” כך ביחס להתגשמות החזון הציוני של בנימין זאב הרצל. המצליחנים הם אותם אלה שידעו ‘לרכוב על הגל’ של הנסיבות הא-לוהיות יחד עם מאמץ אדיר ואיטי שרגליו שקועות עמוק עמוק בריאליה הממשית. נא להפנים: אין דיאטה תוך שבע שעות; לא מפסיקים לעשן תוך שבע דקות; ונגיף לא נעלם פתאום בגלל שנמאס לנו. שינויים מהותיים הם מסע חיים ארוך ומדורג שמכיל בתוכו גם רגעי רגרסיה.
לתורה שמטפחת עמל המסוגל לחוש סיפוק בעמל ובתהליך יש שם – תורת ארץ ישראל!
משבר הקורונה הוא הזדמנות מצוינת לסגל את דרכי הפעולה של תורת ארץ ישראל.
ראשית” פיתוח מדיניות חיים אקטיבית שמוצאת סיפוק בהתמודדות עצמה ולא בציפייה לרגע שיא נוצץ. אני מדריך את תלמידי בישיבה” לדוגמה” לא לסיים מסכת עד תומה. סיום מסכת הוא רגע שיא בחייו של בחור ישיבה. לאחר עמל מפרך” שלעיתים נמשך שנים” מסיים הלומד את המסכת; זהו מעמד מרגש שמלווה פעמים רבות בחגיגה וביוקרה חברתית. לאותם אלה שמעוניינים לעצב את אישיותם לטווח ארוך אני מציע לסיים את כל המסכת למעט הדף האחרון. דחיית הסיפוק – הרוחני במקרה הזה – מאפשרת לימוד לשם הלימוד (‘לשמה’ בשפת הקוד התורנית) ולא לצורך חיבוק אליל של הישגיות לימודית.
כך הדבר ביחס לכל רגעי זוהר נוספים. הגענו לנקודת שיא מסוימת – יום הולדת; סיום מסלול; חופשה מיוחלת וכדומה – חוגגים קצת ויאללה לעבודה הבאה. בכל שלב ליהנות מהדרך ולא לחשוב יותר מדי על המטרה בסוף. למצוא סיפוק מעצם הלימוד ולא רק בתוצאות המבחן; להתמקד בהנאת היצירה ולא לשקוע בדמיונות על רגע קבלת המשכורת; לנהל את שגרת החיים של המשק במקביל לקורונה ולא רק לחכות בפסיביות ליום שהיא תיעלם.
הנחת המוצא היא שצריך ללמוד כיצד חיים במקביל לקורונה לאורך זמן; כפי שצריך ללמוד כיצד מתקדמים במקביל ליצרים וחולשות שמלווים אותנו לאורך החיים.
יש לכך משמעות ביחס להתנהלות הטכנית – חבישת מסכות וכדומה; אולם בעיקר – ביחס לפיתוח אישיות דינאמית שנמצאת בענווה ובדריכות לקראת הבאות.
בלשונם של חז”ל מדרגה זו מכונה ‘כעבד לפני מלך’. בד בבד עם מצב נפשי נינוח (‘כבן לפני מלך’)” ראוי לשמר תמיד גם עמדה של פתיחות ו’עבדות’ מול הגודל הא-לוהי הלא-נודע.
התמודדות מול כישלון בתורת ארץ ישראל אף היא מגיעה באותה גישה: ניתוח המצב” הפקת לקחים – וממשיכים להתקדם. עיון קצר בביוגרפיות של אנשים שהגיעו להישגים משמעותיים בחייהם מלמד כי כולם חוו כישלונות בלתי נמנעים במהלך ההתקדמות שלהם” ואצל רבים מהם דווקא הכישלון יצר לטווח ארוך תמריץ שגרם להם להגיע רחוק.
המצב הנפשי התקין לאחר כישלון איננו תסכול וחיטוט בפצע” אלא התמקדות בעשייה הנוכחית” ואז באופן טבעי מגיע השלב הבא. במסכת סנהדרין (צז” א) מתבטאים חכמים כי ישנם שלשה דברים “המגיעים בהיסח הדעת” – “מציאה” עקרב ומשיח”. בעת בה אובדת לאדם אבדה ישנו שלב מסוים שהחיפוש אחריה הופך לאובססיה” ולכן ההמלצה היא להרפות ובשלב זה או אחר תימצא האבדה (או שלא); גם דריכות יתרה מפני ‘עקרבים’ מסוגים שונים העלולים להזיק יכולה להיהפך לפרנויה; ובסופו של דבר – האשליה שאם נשבית את חיינו ונצפה ל’משיח’ שיופיע ויגאל אותנו מסבלנו – גם היא איננה נכונה. המשיחיות היא תהליך אינסופי שהולך ומקדם את עולמנו ברצף מתמשך.
עמדה נפשית מסוג זה מאפשרת התמודדות נכונה עם רגרסיות במצב (שמן הסתם צפויות לנו בחודשים הקרובים): לא טלטלה חדה שמאפיינת אנשים שעוברים במהירות מאופוריה לייאוש – אלא גלישה מפוכחת בין גלי החיים שמזמנים בטבעם עליות ומורדות.
התלמוד הבבלי במסכת יבמות (קכא” א) מספר על רבן גמליאל שתיאר כי “פעם אחת ראיתי ספינה אחת שנשברה” והייתי מצטער על תלמיד חכם שבה” ומנו (ומיהו?) רבי עקיבא; וכשעליתי ביבשה בא וישב ודן לפני בהלכה. אמרתי לו: בני” מי העלך? אמר לי: דף (קרש) של ספינה נזדמן לי” וכל גל וגל שבא עלי נענעתי לו בראשי”.
זוהי הדרך בה אנו מתנהלים בעולמו של אלוהים: בכל גל וגל שבא לקראתנו” אוחזים חזק ב”קרש” – בעץ החיים של תורת ישראל” ברעיונות הנצחיים; ואז” בקור רוח – “מנענעים בראשנו” – יודעים לגלוש עם הגל ולצלוח אותו.
העולם שאחרי הקורונה יהיה עולם שונה” כולנו מבינים זאת. השינוי יתבטא” בין היתר” שזה יהיה עולם יותר עדין” יותר מדויק” ויותר שולט בעצמו; עולם שסיגל לעצמו תהליכים נפשיים ארוכים. זוהי המשימה כיום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן