ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: ויקרא
פרשה נוכחית: צו
 


עובדות ופרשנויות חיוביות בנישואין

אסתר אברהמי

בשבוע שעבר פגשנו באבי ופנינה. הם מצויים בתהליך של שינוי הפרשנות השלילית של שניהם, לחשיבה חיובית. פנינה חוותה חיים קשים שגורמים לה לא להאמין באבי, אף שהיא מייחלת לחיים מאושרים. היא זקוקה לאהבה עצמית, ובמקום זאת היא תלויה באבי שיעניק לה את מה שחסר לה. באופן פרדוקסאלי, ככל שהוא מעניק לה, היא מפרשת אותו כאנוכי שדואג לעצמו. שהרי עובדה שהוא אינו מוותר עליה. וכאשר הוא מבקש הדדיות בנתינה, זאת הוכחה מבחינתה שהוא רק עושה לה תרגיל כדי למלא את רצונותיו. במצב כזה, גם אבי מתקשה להאמין שיהיה טוב ומידי פעם מתייאש. תוך כדי אורך הרוח שלו כלפיה, הוא מגלה רווח אישי מהתהליך ואישיותו מתחזקת. זה מה שמעודד אותו להמשיך ולהעניק לה, גם ללא הדדיות ולהאמין שסוף הטובה לבוא.
במקרים שיש בהם נטייה לחשיבה שלילית, הפרשנות השלילית זורמת יותר. ייתכן שהסיבה לכך היא, הכוונה החיובית המסתתרת מאחורי החשיבה השלילית - הגנה. הגנה מפני אכזבה ו/או אשמה. כשהיינו ילדים, שמענו או ראינו מצבים שליליים והם הוטמעו בתוכנו והפכו לאוטומט שמופיע בכל פעם שמשהו דומה אפילו במעט לאכזבה, קושי או פחד מהעבר - קורה בהווה, או עלול לקרות בעתיד. ואז, אוטומטית הצורך בהגנה מפעיל את המחשבה השלילית. כך למדנו להכין את עצמנו להגנה מפני הבאות, לרכך אכזבות ולהתכונן לגרוע מכול.
מצד אחד, אנחנו זקוקים להגנות ומצד שני הן מעכבות את אושרנו.
אין ספק שאבי ופנינה מייחלים לחיי אהבה ואושר. אך הפרשנות השלילית, אינה מאפשרת להם לחיות באושר. אז מה עושים?
אחת הדרכים להימנע ממנגנון ההגנה השלילי, היא, לחשוב על אפשרויות נוספות שמרחיבות את המבט על העובדות, ולבחור נכון יותר מתוך שיקול דעת. זאת מפני שהיכולת לבחור, מרגיעה ואינה מפעילה את התגובות ההגנתיות.

מציאת נקודות מבט נוספות, על אותן עובדות, תאפשר לראות את הדברים מזוויות שונות, להבין אותם טוב יותר, וכך לגלות אפשרויות ודרכים חדשות או אחרות לפעולה. כל אלה יעזרו לראות, גם את הצדדים החיוביים של אותה עובדה.
ניתן לחשוב או לומר כל דבר באופן שלילי או חיובי. תשומת לב לשפה שבה אנחנו משתמשים, מאפשרת לנו לבחור. הבחירה בשיח חיובי, משנה את הכימיה ואת הקישורים הנוירולוגיים במוח. (ד"ר דבורה כהן מכון דוידסון לחינוך מדעי)
אפשר לומר ולחשוב הכול באופן חיובי. לדוגמה, במקום "אין לי", אפשר לומר "הייתי רוצה שיהיה לי". במקום "יש לי בעיה", אפשר לומר "המטרה שלי היא...". במקום לשאול "למה זה קרה", אפשר לשאול "איך מה שנרצה יוכל לקרות". היכולת להחליף שוב ושוב ובכל מצב, את המחשבה או הדיבור השלילי במחשבות ובדיבורים חיוביים, היא אחד הכלים המשמעותיים ביותר, בהחלפת ההרגל הישן בחדש.

בחירה חיובית, משנה את ההתבוננות על עובדות החיים ויוצרת חיים שמחים. בנוסף, במקום להיזכר בכישלונות, להתמקד בהם ולהרגיש רע, נתחבר להצלחות ונרגיש טוב. נקשיב למחשבה החיובית שאפשרה את ההצלחה, כדי שנוכל לשחזר אותה שוב ושוב, עד כדי שהחשיבה החיובית תהיה התגובה האוטומטית.
......
הצעתי לאבי ופנינה, לשתף בעובדה אחת שהם רואים אותה כשלילית ונעלה אפשרויות מבט חיוביות. פנינה מיד אמרה:"כשאבי בעבודה, הוא שוכח ממני. עובדה שהוא לא מתקשר הרבה". אבי נפגע וניסה להגיב מיד. בתנועת יד סימנתי לו שימתין ופניתי אליה. בואי נבדוק אפשרויות חיוביות. לאחר מחשבה ארוכה ענתה: "הוא מאד מסור לעבודה שלו. זה חיובי, אבל מרגיז שהוא לא חושב עלי". "מה עוד?", שאלתי. לאחר כמה ניסיונות עלו עוד אפשרויות, כמו: "הוא יכול להתקשר רק בהפסקות הקצרות ולכן מתקשר מעט ולזמן קצר". "כשהוא שומע את הקשיים שלי. הוא מתוסכל שהוא לא יכול לעזור". "ייתכן שהוא חושב עלי אבל לא אומר לי"... אבי נעשה נינוח יותר ואמר לפנינה: עכשיו שאת חושבת עלי חיובי, אני מבין אותך יותר ואלמד איך לומר לך עד כמה אני חושב עליך".
לסיום אמרה פנינה:"יש לנו עבודה קשה... סליחה, מאתגרת...

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: