פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה

יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה

“וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ. וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם. וַיְבָרֲכֵם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמוֹר בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה וַיָּשֶׂם אֶת אֶפְרַיִם לִפְנֵי מְנַשֶּׁה” .
מדוע ברכת הבנים לדורות היא “יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה”? אמנם כל אחד מהם זכה להיות שבט בישראל” על אף שהם נכדי יעקב ולא בניו” אך מסברא ראוי היה לברך ישימך אלוקים כאברהם יצחק ויעקב” שהם האבות” כשם שאנו מברכים את הבנות שיהיו כאימהות “ישימך אלוהים כשרה” רבקה” רחל ולאה”.
בעשרת הדיברות כתוב: “לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ”. ושורש העניין שאדם לא יחמוד” תלוי בכך שיקבל את גזרותיו יתברך” אשר מנע ממנו את הטוב ההוא הניתן לחברו” כיוון שהוא יתברך לבדו יודע הטוב והנאות לכל אדם. מתוך אמונה זו יסתלק ממידת הקנאה המוציאה את האדם מן העולם” כיוון שיפנים ש”אין אדם נוגע במוכן לחברו” . וגם באופן החיובי” כאשר ישפיע ה’ יתברך טובה על אדם” לא יבוא מתוך כך להתגאות על חברו בזאת הטובה” ואדרבא רק ייכנע יותר לפני בוראו ויקטין עצמו בבחינת “קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים” ” ויזכור תמיד כי טובת ה’ היא רק מצד חסד ה’ אשר עליו.
והנה יעקב אבינו כאשר שם את אפרים לפני מנשה” ראה שאפרים אינו עשוי להתגאות בטובה ולהתנשא על אחיו” אלא אדרבא” מקטין הוא את עצמו מלפני בוראו ומלפני בריותיו. וכן ראה שמנשה” במידותיו הטובות” אינו מקנא כלל באפרים” רק שמח בחלקו ובשליחותו האלוקית. על כן ברכם “בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה”” כאפרים בלי גאות ממעלתו” וכמנשה בלי קנאה על טובת חברו .
מידותיהם הטובות של אפרים ומנשה” אהבת האחים וההסתלקות מהקנאה והגאווה אינם דברים של מה בכך. אנו מוצאים בספר בראשית סכסוכים פנים משפחתיים בדיוק על הרקע של מידות אלו. “וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק” ” ישמעאל אינו מכיר ביצחק בן הגבירה” בדיוק כדרך שחינכה אותו אמו הגר” ככתוב: “וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ” . כך גם יעקב ועשו מריבים עוד מרחם בנחלת שני עולמות. וכשיגדלו הנערים” הברכה של יצחק ליעקב תהווה רקע לשנאתו התהומית של עשו: “וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי” . אף אחי יוסף שונאים אותו בשל אהבתו הגדולה של יעקב אליו. “וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם” . שנאה זו תגרור את הורדתו של יוסף לבור.
אפרים ומנשה הם למעשה האחים היחידים שאינם רבים. כל אחד מהם מכבד את מקומו ואת שליחותו של אחיו מתוך הבנה שבתוך האומה הישראלית כל תפקיד משלים את חסרון חברו בגילוי שם ה’ בארץ. המטרה איננה ששמו של האדם או של השבט יגדל” אלא ששם ה’ יופיע” ולשם כך נצרכת אהבה אחווה שלום ורֵעות.
לדורות אנו מברכים את הבנים “יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה”” שיזכו להיות משלימים זה את זה ואוהבים זה לזה ואז ברכת ה’ תופיע. את הבנות אנו מברכים שיהיו כאימהות שביניהן גם לא היה ריב” אפילו בין רחל ולאה שהיו שתי אחיות הנשואות ליעקב” דבר שיש בו קושי מובנה. ככלל שתי נשים הנשואות לגבר אחד נעשות צרות זו לזו כלשון התורה לגבי חנה: “וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם כַּעַס” . אך כאן באופן מופלא אנו מוצאים כי רחל מסרה ללאה את הסימנים ערב החתונה שלא תתבייש” ולאה התפללה שמהריונה השביעי תיוולד בת” שלא תפחת אחותה מאחת השפחות במספר הילדים. אמנם לרחל היה קושי טבעי שללאה יש בנים בשעה שהיא עדיין לא זכתה” וללאה היה קושי טבעי שרחל היתה אהובה יותר אצל יעקב. אך אצל שתיהן כבשו המידות הטובות את הרגשות הטבעיים ואיזנו אותם מתוך אמונה” ולא הובילו רגשות אלו למעשים שאינם ראויים.
מתוך שמחה בחלקנו” ופרגון לחלק אשר נתן ה’ לחברינו” עלינו ללכת כדרך שיש בה גילוי של שם ה’. רק מתוך השלמה הדדית והרמוניה” עם ישראל יוכל למלא את ייעודו האלוקי ולהוציא את מלוא כוחותיו אל הפועל. דברים אלו מקבלים חשיבות יתרה בתקופה של מערכת בחירות. שנזכה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן