פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > לגעת בטבע / העיט- כמעט נכחד מהנוף” הרוחני

לגעת בטבע / העיט- כמעט נכחד מהנוף” הרוחני

מפגשים עם לבו של הטבע
משהו עובר עליו
הוא בעל מראה מעורר הערצה” ומככב רבות בסמלים לאומיים. יופי” קרביות ומבט נועז” מופיעים לצד מקור מאונקל וטפרים חזקים במיוחד. העיט ושכמותו זוכים לכינוי ‘מלכי השחקים’. משום מה” אומץ ליבו התקיף וכוחו העצום” לא עומדים לו בקרבות השקטים. הוא לא אחד שיברח” אך גם לא מצליח לשרוד. מצבו בישראל הגיע לסכנת הכחדה חמורה ביותר” והגרוע מכל: בכלל לא ברור מי נלחם איתו. משהו עובר עליו” משהו שעובר עלינו…
הכתובת: יד ההשגחה
בארץ המצב נואש” שלושה סוגים נכחדו מהארץ” הפסיקו לקנן אצלנו ובמקרה הטוב חולפים מעלינו. אפילו מהעיט הזהוב” הגיבור שמכריע שועלים” נותרו בארץ כארבעה זוגות בלבד!. משאבים וידע לא חסרים” אנו מייבאים עיטים צעירים ומנסים להשיבם לטבע” אך הנסיונות עולים בתוהו. הסיבות חמקמקות ומתחלפות” אין פתרון מדעי על אף שהמדע עושה עבודה נפלאה. מה שברור הוא שהכתובת היא: יד ההשגחה.
אקולוגיה ויהדות
המגרש המדעי נותן תמונה ראשונית” אך כדי להתחיל לפענח בעיה אקולוגית חמורה כזו” חייבים לפנות ללב האירוע. לחתור למגרש ההשגחה ולשאול את חז”ל: איזה קול א-לוקי מבשר העיט בעולם? לשאול גם את הלב פנימה: איזו מידה בנפש שלי גוברת כשאני פוגש עיט? מכאן מתחילים האירועים להשתלשל. כל השאר” השלכות. כי כל תופעה שמתרחשת בטבע היא סוג של דיבור א-לוקי. הטבע הוא מעשה ידי ה’ כמעט ללא התערבות אנושית” דבר שמאפשר שטח נקי להתבוננות יהודית.
גמדים על גבי ענקים
העולם הוא חידה” אך אנחנו לא לבד. קריאת כיוון ענקית מעניק לנו הרש”ר הירש בפירושו על פסוקי ברית בין הבתרים. הוא מלמד עקרון יסוד שכל בעל חי המופיע במחזה לאברהם הוא שיקוף של אוכלוסיה מסוימת בתוכנו: “עוד נותר לנו לפרש” מה משמעות עגלה” עז” איל” תור וגוזל – בתחום האישיות של אדם ואומה. ואין ספק שהם מסמלים בחינות מסוימות של אישיות האדם! דבר זה מוכח בעליל מדיני הקרבנות” שכן רק בהמות אלו כשרות לקרבן. ויש הלכות ברורות על סוג הבהמה ומינה” הכל לפי אישיות המקריב” מצבו ויחסו לסביבתו”. לדוגמא: העגלה ממשפחת הפר מייצגת את ההנהגה המובילה בעם” לכן קרבנות ההנהגה הם פר.
העיט במחזה
לקראת סיום המחזה מופיע העיט כסמל האימפריות” פה הפגיש הקב”ה את אברהם אבינו עם עוצמות מסוג עיט. דווקא עכשיו” לאחר שנחל אברהם אבינו ניצחון מול ארבעת המלכים” הקב”ה מגלה לו שבניו יעברו מסע זיכוך במצרים. מסע שיסתיים בארץ ישראל” שם הם יצטרכו לגלות כוחות של עיט בירושת הארץ. הם יצטרכו לקחת את הריבונות לידיהם ולנחול ניצחונות משלהם. בניו עתידים להיות אימפריה גשמית של קדושה רוחנית.
בניגוד למדרש רבה האומר שהעיט במחזה הוא המלכויות” ואפילו בניגוד לילקוט שמעוני האומר שהעיט הוא דוד בן ישי שעשה סדר במזרח התיכון” אומר מדרש שכל טוב פרק ט”ו “זהו מלך המשיח”. מלך בגבורתו שעתיד לגאול את הגוזל הגזול. הגוזל אלו ישראל שהאומות לא מפסיקות לגזול ממנו את הערך העצמי שלו. הן מנסות להשאיר אותו קטן ותלותי” אך תפקידנו בתקופת משיח לגלות שהגוזל שבתוכנו התחיל להצמיח נוצות של עיט.
כתב החידה האקולוגית
“בינו שנות דור ודור” ותקבלו פשר מדהים לחידה. העיט הגדול שלנו” עיט לבן זנב נכחד מהארץ בתקופת ייבוש החולה בשנת 58. היה זה שנה לאחר הנסיגה הראשונה מסיני שאותה כבשנו במלחמת סיני” זו היתה הפעם הראשונה בה הכתרנו על עצמנו את האימפריה האמריקאית וקיבלנו ממנה תכתיב גורלי וכואב.
פעימה שניה של היכחדות היתה בפאתי שנת 74 בה נכחדו לנו עיט שמש ועיט צפרדעים” היה זה לאחר הסכם הנסיגה השניה מסיני. אמנם ניצחנו במלחמת כיפור וכבשנו את סיני” אך התלות שפיתחנו באומה זרה החזירה אותנו להיות גוזל” ויתרנו על פירות המלחמה בגלל לחץ זר והנסיגה מסיני שברה את מורל העם. האמת” היינו צעירים ובטחנו בנשק יותר מאשר בבורא” התמכרנו לסחורה של ספקי הנשק ושילמנו במחיר הריבונות שלנו. התוצאה המיידית היתה: איבוד סמלי הריבונות גם ממגרש הטבע” איבדנו עוד שני סוגי עיטים.
המסר צועק – הכל מתחיל מהמגרש הביתי פנימה” זהו מאבק על הזהות היהודית שלנו” שם מקור הנחישות. מדהים כמה הבחירה החופשית הלאומית” משליכה למגרשים רחוקים. התוצאה הופיעה במגרש האקולוגי שבו עדיין לא נמצא פתרון” כי הוא רק סימפטום לסיבה השוכנת עמוק בלבנו. אנחנו הלב שבאיברים” לבנו – לבו של עולם הוא. מפתיע” אבל האוצר שמתחת לגשר בעצם אצלנו בבית המדרש כי הטבע מגיב לרחשי הלב.
שתי דוגמאות אלו הן תמונת ראי חלקית ביותר” מאמר בעלון מטבעו קצר” ולשם כך הקדשתי הרצאה שלמה עשירה בדוגמאות נוספות ממגרש העיטים וממגרש ההיסטוריה המסתירה את יד ההשגחה” הוספתי תמונות” ערכתי סרטונים ואנשים פשוט נדהמים. הקב”ה מדבר איתנו דרך הטבע. ויש גם בשורות טובות…
מתנה אישית
אמנם יש לי ברכה של התבוננות בטבע” אך אני עמל שהיא תהיה ברכה משותפת לכולם” זו שליחותי. אתן לך עצה קטנה לקנות את הברכה הזו. צא לטבע” התבונן בתופעות” אפילו תיעזר בחדשות. שאל את הלב שלך מה הוא חש” בקש רמז מחז”ל” היה רגיש לרחשי העם” ותתחיל לתפור את הפאזל לתמונה אחת ברורה. ה’ אחד ושמו מופיע בכל מגרשי החיים כאחד. אל תשכח” גם אתה חלק מהתמונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן