פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לבן ביקש לעקור את הכל

לבן ביקש לעקור את הכל

בפרק הזה של סיבוכי חייו” נפגש יעקב אבינו עם לבן הארמי. בהגדה של פסח מופיעה הגדרה מיוחדת עליו: “לבן ביקש לעקור את הכל”. הוא ביקש לעקור את הכל מן השורש” לעקור את נצח ישראל. לבן הוא מין אישיות מיוחדת המנוגדת לנו. הוא מין נשמה” מין טומאה” שעניינה עקירת הכל” עקירת כל קדושת ישראל. יש הרבה מדרגות בעבודה זרה” בטומאה וברשעות” וכאן מופיע השיא של הטומאה!
בהתחלה אנו נפגשים – לכאורה – במידה טובה של לבן: “ומבשרך לא תתעלם” . לבן אומר ליעקב: “טוב תתי אֹתה לך” מתתי אֹתה לאיש אחר” . יפה מאוד” אצילי מאוד. אבל כשמתבוננים על הדברים יותר בעמקות” ניתן להבחין כאן גילויי עומק הרשעות ועומק הטומאה. צריך לזכור את הביטוי המזעזע: לבן הוא אדם שמבקש לעקור את הכל. המהר”ל מזכיר כמה פעמים שהרשעים הגדולים הם אנשים גדולים. אישיות גדולה יכולה להתגלות בדברי תורה” בדברי נבואה” בקודש” בחול” וגם בטומאה. לבן הוא נשמה בעלת כח אדיר של טומאה. יש לו אידיאל” שאיפה רוחנית עצומה” לעקור את הכל. הוא מין מלאך המוות. הזרם שלו” הגישה שלו” המהלך שלו הוא להרבות טומאה” להרבות רשעות” להרבות עבודה זרה בעולם” להרבות מידות רעות בעולם. יש מדרגות בנשמות. רבונו של עולם “בורא כל הנשמות”” ברא את נשמות אמותינו רחל ולאה” “אשר בנו שתיהם את בית ישראל” . מובן שהן היו נשמות קדושות” נשמות אציליות לחמדה ולתפארת” נשמות שעניינן קידוש השם. נשמות אלה היו בניגוד גמור למהלך נשמת האב. היה ללבן צער גדול: מהלך בנותיו” הנשמות הקדושות האלה” היה בכיוון הפוך לכל המהלך שלו! והנה הגיע בן אחותו” ואחרי רגעים אחדים הכיר אותו: גם הוא מין בריה שעניינה קידוש השם” כמו בנותיו. יש לו נשמה בעלת כח גדול של קדושה ושל מידות טובות” של יופי ושל טהרה” יש לו כח השפעה גדול להרבות קידוש השם בעולם” זו צרה נוראה. בא הקרוב הזה” בעל שיעור קומה אדיר ונשגב” והאידיאל שלו בעולם הוא להרבות קידוש השם! איזו עגמת נפש. כאן מופיע עומק הרשעות: “טוב תתי אֹתה לך מתתי אֹתה לאיש אחר”. הוא נוכח לדעת שעם שתי בנותיו אין לו כבר מה לעשות. בכל מצב שתהיינה בחיים הן תרבינה קידוש השם בעולם” תרבינה צדיקים בעולם; תהפוכנה את מי שיתחתן עמן לצדיק. אז לכל הפחות שיתחתנו הצדיקים בינם לבין עצמם. כאן עומק הרשעות.
כל זה שייך למהלך הסיבוכים של יעקב אבינו. מאז ועד הנה” סדר החיים שלנו מתגלה מתוך סיבוכים” ואנו ממשיכים מתוך סיבוכים” עד שיתבררו כל הסיבוכים האלה” ויהיה “העקֹב למישור”. ו”אור חדש על ציון יאיר” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן