פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אַבְרָהָם אָבִינוּ בַּחֲנוּת הַצַּלָּמִים

אַבְרָהָם אָבִינוּ בַּחֲנוּת הַצַּלָּמִים

תרח אבי אברהם היה עובד ע”ז ובעל חנות צלמים” כך מספר מדרש רבה . יום אחד שם תרח את אברהם למכור בחנותו במקומו. בא אדם לרכוש פסל” שאלו אברהם” בן כמה אתה? אמר לו: בן חמישים או שישים” אמר לו אברהם: אוי לאדם בן שישים שרוצה לסגוד לפסל בו יומו. התבייש האיש והלך. אח”כ באה אישה ובידה קערת סולת” וביקשה שאברהם יתן את הקערה לפני הפסלים שיאכלו. לקח אברהם מקל בידו ושבר את כל הפסלים מלבד הגדול שבהם” ושם את המקל בידי אותו פסל. כשהגיע אביו” נבהל ושאל מי עשה כך לפסלים? ענה אברהם כי אישה אחת הביאה קערת סולת” ורבו צלמים ביניהם מי יאכל ראשון. קם הגדול שביניהם” לקח מקל ושבר את כולם. אמר לו אביו” וכי אתה משטה בי” וכי הצלמים יודעים משהו? אמר לו אברהם” וכי אינם יודעים? ישמעו אוזניך מה שפיך אומר! קם אביו ומסר את אברהם לנמרוד. בהמשך מספר המדרש כי נמרוד זרק את אברהם לכבשן האש והקב”ה הצילו.
מדוע שבר אברהם אבינו את הצלמים בחנותו של אביו? הרי אברהם ידוע כאיש חסד” המקרב את הבריות באהבה” המתפלל על רשעי סדום” הקורא בשם ה’! האם אין הוא חושש שיסתכלו עליו כקיצוני הנוטל את החוק לידיו? כמי שאינו מכיל דעות אחרות? כמי שאינו מכבד את אביו ופוגע בפרנסתו? שהשפעתו על הבריות תיחסם?
אברהם איננו חושש מכל אלה. הוא אף אינו חושש מכור האש של נמרוד” כשם שאם היה חי בדורנו לא היה חושש מאש ההכלמה (שיימינג) התקשורתית. הוא שלם באמונתו כי ה’ הוא האלוקים. ומידה כנגד מידה משגיח עליו ה’ בדרך נסית” ומראה דרכו לעולם את אלוהותו. נמרוד” ראש הקליפה העולמית” איננו מצליח לשרוף את אברהם. אדרבא” שמו של אברהם רק הולך וגדל.
דווקא מפני שאברהם הוא איש חסד” הוא שובר את הצלמים. וכי איש חסד יכול להיות אדיש בשעה שהעולם הולך אחר ההבל? וכי נוח לאברהם לראות את אביו עושה פרנסתו ע”י ניצול הסכלות של עובדי אלילים? חסד אין פירושו לוותר על הגבולות ולטשטשם. אברהם מרגיש את צרת האנושות” ודואג לעתידו הטוב של העולם” שיתנהל בסדרים אלוקיים. הוא מוסר את נפשו להציל את האובדים” ע”י פרסום אמונת הייחוד.
במדרש” לאברהם אבינו קושיא ישרה – אדם בן שישים יעבוד פסל בן יומו? הלקוח מתבייש והולך לו כי טענתו פשוטה ומתבקשת כ”כ” אף מאותו האדם עצמו” רק שבחולשתו הוא שבוי בתבניות הנהוגות בדורו. גם לאביו פונה אברהם בשכל ישר – הרי אתה בעצמך אומר שאין יכולת לפסלים לדעת ולפעול” מדוע הנך מוכר ע”ז בחנותך? מדוע להטעות את הבריות? אך אביו המקובע בתפיסה הדמיונית מוסרו לנמרוד.
יהיו שינסו להציג את אברהם בדורו כאיש אלים הפועל בניגוד לחוק” הכופה את דעתו” העוסק בהדתה. אך כל מי שיאמר כך לא אכפת לו באמת מהרע המשתולל בעולם. הוא חפץ בהפקרות” ואין בו אמונה שאפשר לשנות. בכבלי הרגלו הוא מפחד מהאמת” או אינו מודע אליה. האמת דורשת ממנו שינוי שקשה לו לעשות. קל יותר להילחם באברהם מלבחון מחדש את דרך החיים.
אברהם אבינו” האדם הגדול בענקים” הצדיק הכללי” לוקח אחריות” ומנסה לתת לעולם כיוון מוסרי ותקווה. מפעלו העיקרי הוא להגביר את הטוב” ולהרבות אור ה’ בעולם. הוא עסוק בלבנות ולקרב” ומלחמתו בקליפה כלל איננה עיקר. היא נצרכת בדיעבד לתיקון העולם” כמו גם המלחמה בארבעת המלכים. קל יותר לא להילחם” וגם זה מצטלם יותר יפה. לכן הדגישו חז”ל: “כל אהבה שאין עמה תוכחה” אינה אהבה” .
האנושות בימי אברהם מציגה עצמה כסבלנית ומכילה” לכל חופש פולחן. אך הצגה זו היא רק לכאורה” כיוון שלמעשה התרבות האלילית כופה את הפלורליזם האלילי בחזקה. חופש הדעות והפולחן הוא טאבו שנשמר כ”כ בכפייתיות” עד שתרח מוסר את בנו לדין אצל נמרוד. הנחת יסוד חברתית היא” כי בכל דבר אפשר לפקפק” מלבד לגבי עצם הרעיון הפלורליסטי-אלילי. אברהם חופשי לבחור באיזה אליל שירצה. אך אם יטען שה’ הוא האלוקים” ואין עוד מלבדו” ייזרק אל כבשן האש.
אברהם בגבורתו איננו משבר כמה פסלים בחנות בלבד. המדרש הוא בזעיר אנפין צוהר להבנת דמותו של המהפכן הגדול בהיסטוריה. אברהם בא לשבר את תבניות המחשבה החונקות את התקדמות העולם. בחירותו הוא מסוגל לחשוב באופן שהעולם עדיין איננו מוכן אליו” ומוכן גם לשלם מחיר. לכן אברהם אבינו הוא ראש לכל המאמינים באמונת ייחוד ה’. הוא אב לכל בעלי התשובה” המשברים את הצלמים התרבותיים” שהתחנכו עליהם.
מתוך אנושות שלמה” דווקא אברהם הוא שזוכה לשמוע את קול ה’ האומר “לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן