פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > יצר לב האדם רע מנעוריו – מה הפתרון?

יצר לב האדם רע מנעוריו – מה הפתרון?

לאחר המבול אומר ה’: “לא אוסיף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם” כי יצר לב האדם רע מנעוריו” ולא אוסיף עוד להכות את כל חי כאשר עשיתי”. המפרשים פירשו את “יצר לב האדם רע מנעוריו” כפשוטו: בתקופת הילדות והנערות יצר לב האדם רע” מפני שיצר הטוב טרם התפתח. יצר הטוב מתעצם לאט לאט” ועד אז יש שליטה בלעדית ליצר הרע. התינוק מתעסק ואך רק בצרכיו הגשמיים” הילד הקטן אף הוא משקיע את רוב זמנו בעיסוקים חומרניים” וכך זה הולך ונמשך עד גיל ההתגברות (ועד בכלל). גם לאחר שיצר הטוב התפתח ולקח חלק בעיצוב אישיות האדם” הוא מוצא שיצר הרע קדם לו והספיק להתבסס היטב באישיות האדם.
לפי מרבית הפרשנים המילה “כי” (“כי יצר…”) היא ההנמקה שבאה לאחריה. “לא אוסיף לקלל… כי יצר לב האדם רע מנעוריו”. כיצד זה שהיות יצר לב האדם רע מנעוריו מהווה נימוק שלא להוסיף לקלל את האדמה?
הרמב”ן פירש: “מלמד עליהם זכות שיצירתם בתולדה רעה בימי הנעורים” ולא בימי הזקנה”. כלומר” אין להאשים את האדם על רעותיו מפני שיצר הרע הוא מולד. ועוד” ההתנהגות השלילית היא זמנית. היא תיפסק כשאר יחלפו ימי הנעורים ויגיעו ימי הזקנה (אין הכוונה לזקנה מופלגת אלא לסיום תקופת הנעורים). אכן” לרוב” עם חלוף ימי הנעורים” מתחיל הבוגר לגלות יותר רצינות” אחריות ושיקול דעת” ולחפש לתת משמעות עמוקה לחייו. לפי הרמב”ן יש בפסוק לימוד זכות. אין בו פיתרון או מענה לרוע יצר לבו של האדם בימי נעוריו. צריך לגלות סבלנות עד שיחלפו ימי הנעורים.
אבל המלבי”ם והנצי”ב פירשו בדרך אחרת את הפסוק” כך שרמוז בו מענה אלוקי לרוע יצר לבו של האדם. הגורם המרכזי לחטאות האדם היה השפע החומרי שהכשיל אותו. בימי קדם היו העוצמות הגשמיות ענקיות” הן של האדמה והן של האדם” ולא הצליח האדם לגבור עליהן. לכן” פעמיים החליש הקב”ה את העוצמות הגשמיות: בראשונה” לאחר חטא אדם הראשון” כאשר קילל את האדמה. בשנייה” בעת המבול” כאשר השחית את הארץ” והתקצרו ימי חיי האדם. מעתה” אומר ה'” אין יותר צורך “לקלל עוד את האדמה [= להמעיט את כוחה] בעבור [= לתועלת] האדם”. עתה” התדרדרותו של האדם איננה נגרמת בגלל השפע החומרי של האדמה אלא בגלל משהו שנעוץ באדם עצמו” לכן אין צורך לצמצם פעם נוספת את כוחה של האדמה. גם דמותו ועוצמותיו של האדם הוקטנו פעמיים” ואין צורך “להכות כל חי” ולצמצם את כוחות החיים האנושיים. הוי אומר: הפוטנציאל החומרי איננו גדול מדי” הוא נשלט. קיים איזון בין החומר לרוח באדם” והרוח מסוגלת לשלוט על החומר. אם בכל אופן חוטא האדם” זהו רק מפני שיצר לבו רע מנעוריו” כלומר מפני שהקב”ה לא ברא את האדם שלם מרגע לידתו” אלא שולט היצר הרע בימי נעוריו” ורק בהמשך מתגברים בו כוחותיו הרוחניים.
גם לפי פירוש זה” טרם התברר מהו המענה לימי הנעורים הבעייתיים? משיבים המלבי”ם והנצי”ב שהמענה נמצא בפסוק הבא: “עוד כל ימי הארץ” זרע וקציר… ויום ולילה לא ישבותו”. מחזור הזמנים בטבע גורם לכך “שהארץ לא תיתן פירותיה בנקל” כמו קודם המבול” ויהיו בני אדם מוכרחים לעבוד את האדמה תמיד להוציא לחמם” לא ישבתו ממלאכה” (מלבי”ם)” “זנות [= שגרמה למבול] באה מבטלה” הבא משפע ברכה ורוב בריאות הגוף” אבל מעתה יהי כל הארץ זרע וקציר… וכל זה מביא לידי עבודה… ובזה יגיע [= יביא את בני האדם ש] יום ולילה לא ישבותו” וממילא לא יחטאו” (העמק דבר לנצי”ב). הוי אומר: יצר לב האדם רע מנעוריו” אבל אם האדם יהיה עסוק בעבודה מתישה ומפרכת” לא יהיה לו פנאי לחטוא. לכן” המענה האלוקי ליצר הרע שבאדם” הוא יצירת תנאי חיים הדורשים מן האדם השקעה בלתי פוסקת בעבודת השדה.
המסקנה החינוכית היא שההתמודדות הרצויה עם מרד גיל ההתבגרות ועם ההתנסויות השליליות של ימי הנעורים לא צריכה להיות בדרך של דיכוי כוחות בני הנוער” אלא על ידי יצירת אפיקי עשייה אינטנסיביים שבהם ינותבו כוחותיהם. “יום ולילה לא ישבותו”. אין להכביר במילים” מה קורה כאשר בני נוער שובתים ביום או שובתים בלילה. הבטלה מביאה לידי זימה או לידי שעמום (= שיגעון)” כדברי המשנה. לימוד תורה וחכמה” תנועת נוער” התנדבות” עבודה” פעילות חברתית בפנימייה” העשרה תרבותית – כל אלו יגרמו לכך שבני הנוער “יום ולילה לא ישבותו” ויהיו עסוקים רק בטוב.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: יצר הרע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן