ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 


פוסטמודרניזם

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר

שאלה: אני שומע רבות את הביטוי פוסטמודרניזם, על פי רוב בנימה ביקורתית. כמובן, אין לי עניין בתרבות המערב, אך ברור שהיא גם משפיעה עלינו. לכן הייתי רוצה לדעת מה תוכן הזרם הזה, וכיצד עלינו, יהודים יראי שמים, להתייחס אליו?
תשובה: אין זה זרם אחיד אלא מכלול רחב של זרמים, אשר הצד השווה שבהם הוא אכזבה מן המודרניזם. המודרניזם מרים על נס את השכל והקִדמה, באשר השכל והמדע מביאים לקדמה לטובת המין האנושי. הוא הופיע כתגובה נגדית לדת הנוצרית, שנגועה באמונות בלתי הגיוניות ובחוסר מוסריות.
אלא שהמערב התאכזב גם מן המודרניזם, שלא סיפק את הסחורה המובטחת. בצילו התפתחה אלימות, מלחמות קטלניות, הרס הסביבה, ועוד צרות רבות. בקיצור, לא סיפק אושר לאדם. לכן פיתח המערב אכזבה וחשדנות לכל מה שחרוט על דגל המודרנה: קידמה, אידאולוגיות, אמונות כלליות, אמת מוחלטת, רצף היסטורי, מהויות וכדומה.
מה נותר? - האני. כלומר: אדם באמונתו יחיה, כל אחד והאמת שלו, רלטיביזם מוסרי, רלטיביזם רעיוני, רלטיביזם מחשבתי. כדברי חז"ל בסוף סוטה: האמת תהא נעדרת, שנעשית עדרים עדרים, פוסט-אמת. וכמובן, כל אחד והפוסטמודרניזם שלו, כל אחד והסלט הרעיוני של עידן חדש שלו.
אלא שלצערנו, גם זה לא הביא אושר ויציבות למין האנושי. אלא גרוע עוד יותר: תרבות של ריק, תרבות של אין.
היחיד שהרוויח הוא הקפיטליזם, מול האדם הבודד המפוזר לכל עבר ושבוי באופנה של תרבות צריכה מיום ליום.
אך אותו מהלך של שלילת השכל היה מוגזם. זרקו את התינוק יחד עם המים המלוכלכים של האמבטיה. השכל כן הביא הרבה אושר למין האנושי, הרבה מאוד קידמה. יש לראות את התמונה בכללותה. דרך ארץ קדמה לתורה, כלומר: הבינה הטבעית והמוסר הטבעי.
אבל בוודאי, לא די בשכל כדי לפתור כל הבעיות של המין האנושי. צריך תורה, וגם לגויים שייכים חלקים רבים ממנה. צריך אמונה. צריך: שמע ישראל, ד' אלהינו ד' אחד.


הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: