פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > אני לא מבין” אני לא מרגיש

אני לא מבין” אני לא מרגיש

הרב שלמה אבינר

ש: אם התורה אומרת משהו ואני לא מבין ולא מתחבר” מה צריך להיות יחסי לאותם הדברים? לקיים?
ת: לגבי “איני מבין”” אדם חייב להיות עניו” אף על פי שזה לא באופנה” וכל אחד מתיימר לומר שהוא יודע הכל ומבין הכל. במדינתנו” כל אחד מחשיב עצמו לראש ממשלה” לרמטכ”ל” לרופא” לפסיכולוג” לרב. כל אחד יודע הכל. ראה בתגובות הטוקבק. זו גאווה חולנית” מחלה. ואמצעי התקשורת מחניפים לו ויוצרים אצלו רושם שהוא מבין בכל.
לא כן. איננו מבינים הכל. בתורה כמעט שלא מבינים דבר. אדרבה” אדם שיאמר שהוא מבין כל מה שכתוב בתורה” זקוק לטיפול פסיכולוגי. ודאי איננו מבינים. הרי הקדוש ברוך הוא לא נתן את התורה לדור של טיפשים” שצריך להסביר להם הכל” אלא לאנשים חכמים מאוד” ועוד” בתורה כתובים דברים שגם אנשים חכמים לא יבינו בכוחות עצמם. ואילו היו כתובים דברים מובנים” זה עלבון לאינטליגנציה. ואם כתוב לא תגנוב” זה בא ללמדנו פרטים של מצוה זו שמתנשאים מעל השכל הטבעי שלנו. לכן האומר שהוא מבין עד תום” יש ללמד עליו זכות שהתרגל לכך שזה כאילו מובן. אבל באמת” אין לנו שום הבנה. סיכום: יש להיות עניו.
“אני לא מתחבר”” זה גרוע עוד יותר. אם אי אפשר לסמוך על השכל עד תום” כל שכן שאי אפשר לסמוך על הרגש. גם השכל יכול לטעות” אך הרגש עוד יותר. למשל” אדם עלול להתאהב באשת איש. נורא ואיום. ודאי הרגש הנו חלק אמיתי של האדם” אבל עליו לקבל אישור מהתורה.
המחיר של השתעבדות לרגש הוא כבד מאוד. בגללו הנישואים נופלים” בעולם וגם באומה שלנו. אין לתת לרגש להוליך אותנו שולל. אם הוא סוטה מדרך הישר” יש לישרו בעזרת השכל” בעזרת ספרי אמונה” ספרי מוסר” מחשבות” חשבון נפש…
כאשר אדם שבוי ברגש” עבודת ד’ אינה מחזיקה מעמד. ולא פחות חמור: הנישואים אינם שורדים. בהתחלה אדם ‘התחבר’ לאשתו” אך עתה כבר אינו מתחבר” מה שמכונה: “משבר שחיקת האהבה הרומנטית” – בממוצע אחרי שלוש שנות נישואים” וכמובן זה ממוצע. יכול להיות אחר כך או לפני כן. התוצאה: שליש מתגרשים בארצנו” ובארצות אחרות שני שליש. וכן יש רבים שלא מתחתנים. וכן” בין אלה שאינם מתגרשים יש 80% של גירושים רגשיים: חיים יחד ולא מתגרשים מסיבות שונות” אבל אין כבר קשר פנימי עמוק. והכי גרוע: ניאוף. אחוזים עצומים של ניאוף” רחמנא ליצלן. וכל הצרות הנוראות כאלה הן בגלל שלוש מילים: “אני לא מתחבר”. מחיר כבד מאוד! וכמובן” מי שמשלם” הם הילדים המסכנים של אותם זוגות.
אלא אדם צריך לחנך את עצמו להתחבר לדברים טובים: מידות טובות” יראת שמים” מצוות” חסד. ובמיוחד עבודת ד’ שברגש” עבודת ד’ שבלב: תפילה. רגש גדול. ובמשך היום: מאה ברכות” רגש קטן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן