פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סימנים טובים לראש השנה

סימנים טובים לראש השנה

חז”ל ראו בסימנים של ראש השנה דברים המעוררים את האדם ליישור המידות והמעשים” לביטול גזרות” סימנים המסמלים אופטימיות ותקווה” איחולים ובקשות לשינוי והתחדשות” ובכלל” סדר ראש השנה מרגיל את האדם לראיית הטוב.
זהו זמן שכל המשפחה מתכנסת ביחד” לרוב המשפחה המורחבת. ההכנות מרובות וההורים עסוקים גם בשיתוף בני המשפחה בהכנות לחג מתוך שמחה ורצון טוב. באירועים כאלה משתקפת בדרך כלל סמכותם” מנהיגותם והשפעתם של ההורים. אנחנו מעוניינים להשפיע טוב על ילדינו” להקנות להם מערכת ערכים מוסרית של התחשבות ורגישות בין בני המשפחה” נורמות התנהגות לטווח ארוך גם שלא בנוכחות ההורים” ובכלל מסייעים להם לגבש תפישת עולם חיובית שמעודדת צמיחה ויצירה.
מחקרים מראים כי ישנם שלושה תהליכים עיקריים בחינוך וגידול ילדים” והם מתקיימים במודע ושלא במודע”
ריצוי ההורים בגילאים הצעירים הילד מתנהג יפה כיון שהוא רוצה לרצות ולהשביע את רצון ההורים – לקבל שכר” תגמול חיובי כמו חיוך” התפעלות” או שהוא פוחד מעונש.
הזדהות וחיקוי
הילד מתנהג לפי הרצון של ההורה” מעריץ אותו” נמשך אליו” רוצה להידמות לו – מחקה אותו” ילד התאמץ לעזור בעבודות הבית כיון שהוא אוהב את אמא שלו והוא רוצה לשמח אותה” כי הוא מעריץ אותה.
הפנמה
הילד מתנהג לפי הכוונה של ההורה. הוא הבין והפנים את תפישתו וערכיו של ההורה. הכוח של ההורה נובע מהיכולת שלו ליצור מערכת יחסים אמינה” אמון. מיכולת התקשורת שלו עם הילד” הילד משתכנע שזה נכון וחשוב” הוא סומך על הוריו” מפנים את מערכת הערכים שלהם” הוא מתנהג מתוך שהפנים אותם” הם חלק מאישיותו. רמה זו של התנהלות מקנה לו כילד וכבוגר – עצמאות.

-ילדים שיעזרו בבית מתוך ריצוי” המוטיבציה שלהם תהיה חיצונית כיון שהם מצפים לתגמול או בגלל פחד מפני עונש. – ילדים שיעזרו כי כך אמם עשתה כשהיתה צעירה” יפעלו מתוך רגש פנימי – הזדהות אתה.
-ילדים שיעזרו מתוך הבנת הערך של התחשבות” שותפות ואחריות” יעשו זאת גם בעתיד מתוך הפנמה של ערכים אלו שיהיו חלק מאישיותו.

הבנת תהליכים אלו חשובה לנו ההורים” כיון שאנו אמורים לעבור משלב של שימוש בסמכות חיצונית לרמה של הזדהות ועד תהליכי הפנמה. כאשר הורים משתמשים בצורה מתאימה בסמכותם בחינוך ילדים הופך הילד את הסמכות החיצונית למנגנון שליטה פנימית” הגבולות שהוטלו עליו בגיל הרך עוברים תהליך של הפנמה והם הופכים לחלק מאישיותו.
טעות רווחת אצל ההורים כאשר הם מנסים להשפיע על ילדים קטנים ברמה שמתאימה לילדים גדולים” למשל הם מצפים שיבינו לבד מה דורשים מהם ומתאכזבים שהילד אינו מבין לבד. טעות אחרת היא כאשר ההורים ממשיכים להשתמש בתהליך השפעה שמתאים לילדים קטנים גם כשהם גדלים” הם לא יודעים לעבור לתהליך של בניית סמכות מבפנים.
השפעה טובה של הורים על חינוך הילד מתחילה מהיכולת של ההורים ליצור קשרים בינאישיים” כישורים פסיכולוגיים ” אוירה של אופטימיות וחיוביות” תחושה עמוקה של אמון בטוב שבילד” הסתכלות על המציאות מתוך עין טובה שמעודדת תיקון ושיפור” מתוך הקשבה שמעוררת כבוד. זוהי מערכת יחסים איתנה שמשפיעה על התנהגותם של הילדים. ראש השנה וסימניו מחנכים אותנו להסתכלות בהירה ומאירה על המציאות” להמתיק את האווירה” ולעורר את הטוב בכל מערכות החיים.
יהי רצון שתהא שנה זו מתוקה כדבש
hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן