פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > קומה ה’ ויפוצו אויביך…

קומה ה’ ויפוצו אויביך…

שיחה לפרשת בהעלותך התשע”ח

על פי ד’ יחנו ויסעו
במהלך תקופת המדבר אנו פוגשים באחת הסוגיות” שהיום בעולם המודרני יש לה משנה תוקף; פרשת המסעות. הענן” שהקב”ה מבטא בו את השראת השכינה” הוא הקובע את המיקום” את המסע” את החניה” את הזמנים” את הכול. התורה נכנסת לפרטים” ולפרטי הזמנים של היות הענן מעל המשכן” אם זה יום או יומיים או חודש וכו’ ” וריבוי הפרטים מעורר צורך בהבנתם. אחד המפרשים הראשונים” הרמב”ן” מתמודד עם שאלת הפרטים האלה” וכיוון הפתרון שלו שופך אור על החיים שלנו.
אומר הרמב”ן ” מה קורה אם אנחנו מגיעים אחרי מסע ארוך במדבר” בחום” לנווה מדבר? מקום עם ירק” מים וצל. הנפש” במובן האנושי” רוצה מאוד להתרפק על המקום הזה ולהישאר שם” אולי חודש ואולי יותר. אבל אחרי רבע שעה או שעה הענן מתחיל לנסוע” ולא נשארים שם” בניגוד לרצון האנושי הפשוט. וכן להפך” מגיעים למקום חם” שרבי” ללא מים” ללא ירק. הנפש האנושית הייתה רוצה מאוד שנישאר שם זמן קצר מאוד. והענן לא זז. אולי שבוע ואולי חודש.
בשני המצבים הקיצוניים האלה עם ישראל בעצם לומד” ופוגש בצורה חדה מאוד” את המנווט הראשי האלוקי” ואופי הניווט שונה מהסברות ומהציפיות האנושיות. נקודה זו” בהרחבתה” נוגעת באופן כללי למערכות ישראל.

ויפוצו אויביך
“קוּמָה ד’ וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ “. כשמסתכלים חיצונית” גם היום” על המתיחות” או” אם נרצה” על הקרב – בין עם לעם” בין אומה לאומה” בין מדינה למדינה” יכולות להיות לכך הרבה סיבות חיצוניות. אך לכשנשכיל להבין בצורה פנימית יותר את כל המשמעות האלוקית של מלחמות ישראל” נקבל משוואה אחרת לגמרי.
אויבי ישראל הם – ‘משנאיך’ ו’אויביך'” והקריאה הזאת” התפילה הזאת כלפי שמים: “קוּמָה ד’ וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ”” היא לא סתמית” היא לא בקשת עזרה חיצונית” אלא בקשה מלפני אלוקי ישראל: התגלה נא דרכנו. תפעל דרך האומה הישראלית. תן לה כוח.
עד כדי כך שלפי חלק מהנוסחים” רגע לפני תפילת שמונה עשרה בבוקר” אנו אומרים ‘צור ישראל'” ולפי הירושלמי במסכת ברכות היה צריך לומר צור ישראל וגואלו” ואז אנחנו ממשיכים ומבקשים – קומה בעזרת ישראל. למרות שהיה מקום לכתוב קומה לעזרת ישראל.
כוונת הדברים היא שאנחנו הכֵּלים שדרכם מתגלות במציאות מערכות אלוקים חיים. זהו יסוד המלחמה בישראל. אנחנו לא ששים אלי קרב” ושפיכות דמים איננה משאת הנפש שלנו. אבל יכולתנו להשיב מלחמה שערה” יכולתנו לנסח רמה מוסרית של מלחמה” בלי רפיון” בלי רכרוכיות” זוהי האמת שלנו. גם אם כרגע חלק מאומות העולם עוד לא גילו אותה.
***
הלוואי יתקיים בימינו כל החזון הנפלא של פרשת במדבר” פרשת בהעלותך” של מסע בשם ה'” של “ותקעתם בחצוצרות ונושעתם לפני ה’ “. הלוואי תתקיים בימינו היכולת להיות שותפים עם אל בגאולת ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן