פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נזכור ולא נשכח כי חדוות ה’ היא מעוזנו

נזכור ולא נשכח כי חדוות ה’ היא מעוזנו

לקראת ראש השנה התשע”ב ושבת שובה

א. “כי ביצחק יקרא לך זרע”
השנה” בבואנו להיכנס פנימה אל תוככי ראש השנה” עומד מולנו מושג הזיכרון ביתר שאת – שהוא עיצומו של יום. כאשר נשמע את קריאת התורה ונחבור אליה בנפשנו פנימה” ניפגש עם הבירור הנוקב בין שרה אמנו להגר שפחתה” ובין אברהם אבינו לישמעאל “בן האמה הזאת”. דווקא צחוקו של אברהם אבינו” שמבטא חדווה על הנס העתיד להתרחש” הוא אשר יוצר את שמו של יצחק בנו במהות: היכולת הנפשית והרוחנית לצחוק על מגבלות הטבע ולהשתחרר מהשעבוד לסברות אנושיות ולהסתברות ‘ריאלית’ (רמב”ן בראשית יז).
ב. איה שרה אשתך – הנה באוהל
תכונותיה הפנימיות המהותיות של שרה אמנו” צניעותה והכנסת האורחים” באות גם הן לידי ביטוי בצחוקה “כי יראה”” שהיתה יראה שמא אינה ראויה לרעננות הנדרשת להיות כלי להופעתה נשמתו של יצחק – בסיס ל”עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה” (אורות התחיה נה). צחוקה של שרה אינו מבטא חלילה ניכור לנס” אלא אדרבה” בירור נוקב אם היא אכן ראויה לו ר’ צדוק מלובלין ‘מחשבות חרוץ’ 101). אף זה מרכיב מהותי בחדוותם של ישראל שאלוקי ישראל חושק בהם ואומר “אני נותן לכם גדולה ואתם ממעטים עצמכם לפני” (חולין פט).
ג. יבחר לנו את נחלתנו
אבל אם ישמעאל מצחק” הרי זה ביטוי של עבודה זרה” שפיכות דמים וגלוי עריות (תוספתא סוטה ב על בראשית כא ט)” כי זהו צחוק על הנס והתרסה כלפיו” זהו שעבוד לחומר” ליצרים” זהו הבסיס ל”ידו בכל ויד כל בו”. מכאן” שהעימות בין יצחק לישמעאל” אינו מדיני או בטחוני” אלא מוסרי וערכי וקריטי לקיום העולם.
בגלל חפצה הפנימי של האומה הישראלית להיות כלי לאומי נושא דבר ה’ בכל המציאות” ובגלל נאמנותה ארוכת השנים לצדק ולמידות ישרות” לכן זוהי זכותנו” חובתנו ואחריותנו העולמית” לזקוף קומתנו בתפילת “יבחר לנו את נחלתנו את גאון יעקב אשר אהב סלה” (תהילים מז הנאמר לפני תקיעת השופר). לא כוחניות יש כאן” לא התנשאות” אלא אחריות מוסרית-אלוקית שהופקדה בידי בנותיהם ובניהם של שרה אמנו ואברהם אבינו לאורך כל הדורות. אשר על כן נשמור בנאמנות על הארץ אשר ניתנה לאבותינו.
ד. שמחה לארצך וששון לעירך
חדוותם של ישראל” מקורה בשמחה האלקית – “שוש אשיש בה’.” (ישעיה סב – האחרונה בנבואות הנחמה” הפטרת ניצבים – האחרונה בשבתות התשע”א).
שמחתנו בארצנו קשורה לזה שאנו הולכים קוממיות בארצנו מתוך חסדיו של אלקי מערכות ישראל” ומתוך מסירות הנפש של חלוצות וחלוצים” המגינים באמת על ארץ קדשנו וראשית צמיחת גאולתנו.
ואדרבא” השנה נבטא מקרב לב את עומק הווייתנו “תן כבוד לעמך”” כי את ה”תקווה טובה לדורשיך” איננו מבקשים לעצמנו” לפרטיותנו האנוכית חלילה” אלא כמו האשה השונמית שאמרה בראש השנה “בתוך עמי אני יושבת” – מה שטוב לעם שלי” טוב לי” (מלבי”ם מלכים ב’ ד ע”פ הזוה”ק).
ה. נזכור ולא נשכח
ראש השנה מראה בעליל” כי הזכרון איננו מאגר מידע חיצוני” אלא עומק של שייכות” ולידה מחודשת של כוחות החיים הכלליים והפרטיים וכל מה שביניהם” ואילו השכחה” היא הסחת דעת” הזנחת השימוש המשמעותי בנתוני ה’מאגר’ (אורות התשובה טו י).
וכאשר נשמע את קולה של חנה אמנו ” וזכרתני ולא תשכח את אמתך”” נזכור כי “ה’ הוא הנותן לנו כוח לעשות חיל” (דברים ח). ובטבעיות נבקש גם אנו – “ה’ צבאות”” המולך על ידי בריאת הנשמות” התגלה דרכנו” תן בנו כוחות ומשימות של “אמתך” (ברכות לא ב). כי אולי יותר מתמיד” חפצים אנו” עמך וצאן מרעיתך” להיות כלים לגילוי רצונך יתברך למימוש המוסר האלקי בעולם” לחידוש כוחות החיים בטהרתם” כרימון המלא זכויות” בגרעיניו הפנימיים ולא בקליפותיו.
נשמח ונקיים את ציווי “ובחרת בחיים”” אשר חברנו אליו בשבת מקור הברכה של ניצבים” לברר בירור נוקב את ישרותם של החיים הלאומיים” הקהילתיים” החברתיים” המשפחתיים והנפשיים ונשתחרר מ”חשבונות רבים”” ונפתוליהם. (קהלת ז כט” ירושלמי ברכות א ב).
ו. חדוות ה’ היא מעוזכם
בעת חשבון הנפש” בימי בית המקדש השני” היה נפתח ברחובה של עיר” עם הנץ החמה – ספר התורה. וציבור שלם היה מקשיב ונעצב אל לבו. פערים גדולים חשנו אז” כמו היום” בין המצוי לרצוי” בין החזון למציאות” בין האמת המוחלטת לבין האנושי הסובייקטיבי. ומול בכיינו אז והיום” עומדים עזרא ונחמיה ושאר מנהיגי האמת לאורך הדורות” ואומרים לנו “אל תעצבו!” (נחמיה ח) כי “קדוש היום לאדוננו” – אינו ביטוי חלילה של מידת הדין המקטרגת” אלא אדרבה” “חדוות ה’ היא מעוזכם”.
השמחה בחלקנו אינה טפיחת שכם על עצמנו” ההפך” מתחדשים “כולכם היום” בתביעת הצדק והתיקון” בטלטלת האמת והטהרה.
אך איננו מתקטנים בביקורת גרידא ולא עוסקים בבחישת הקטרוגים” אלא מתחברים ומשתפים פעולה מלמטה – “אמת מארץ תצמח” (תהילים פד) עם “ישמח ה’ במעשיו” מלמעלה (תהילים קד).
חדוותנו בראש השנה ממשיכה אפוא את השליחות האלקית שנטועה בנו. בגלל היותנו כלל ישראל ולא אוסף של פרטים. אשר על כן “שלחו מנות לאין נכון לו” (נחמיה שם) ונפתח עוד יותר את אופקי הדעת והלב” להיות נלחמים בפער החברתי” נמחק ‘עשירון עליון’ ו’עשירון תחתון’ ו’מעמד ביניים'” נשווה את הפערים” ולא עוד ‘פריפריה’ ו’מרכז’ (קול התור עמ’ 34).
ז. ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו
בשנים האחרונות מחוברת שבת שובה עם ימי ראש השנה. אולי במיוחד לעת הזאת” פתיחות הנפש לענווה ולחדווה אמיתיים יסייעו בידנו להקשיב כראוי להפטרת שבת שובה “אשור לא יושיענו”” נשתחרר “שחרור עליון” (אורות ישראל ה טז) מהתלות באומות העולם ומהשעבוד להם. כי הרי משתחררים אנו מהגאווה ושכרון החושים מהישגינו וכשרונותינו” “ולא נאמר עוד אלוהינו למעשה ידינו” (הושע יג).
שמחתנו אינה “שמחת כרסנו” ואין אנו נועלים דלתות חצרנו (רמב”ם הל’ יום טוב פ”ו)” אלא רוצים וחפצים אנו לזכור מי אנחנו באמת” נזכור את האחווה ונשכח את השנאה (ע”פ רמב”ן דברים כב)” “ונעשה כולנו אגודה אחת” כי “צמאי ישעך” אנו” מבקשי אתגרי האמת האלוקית הישראלית ללא מורא” ללא קטנות” ללא לאות וללא ייאוש” ויתקיים בנו “אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה” (הושע יד” הפטרת שבת שובה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן