פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תשובה פְּנים-משפחתית

תשובה פְּנים-משפחתית

א. משבר פְּנים-משפחתי. יחסים עכורים בין בנים להוריהם אינם תופעה נדירה במחוזותינו: ילדים הכועסים על הוריהם ומתקשים לדבר אתם” מצמצמים את הקשר אתם עד למינימום” מקרינים ניכור” ולעיתים אפילו מנתקים מגע. הם אמנם מתגוררים בבית אבל הם כמו רוח רפאים. כל ניסיון לברר אתם “מה הבעיה?” מסתיים ב”פיצוץ” שמגביר את המתח. ויש גם מקרים הפוכים: הורים שכועסים על ילדיהם בגלל התנהגותם המאכזבת” הורים שאינם מסוגלים “לקבל” את בתם או בנם ומקרינים כלפיהם ניכּוּר וזרוּת” ולעיתים אפילו דחייה. הורים שמחרימים את בנם או בתם. בדרך כלל” משברים מסוג זה מתרחשים מגיל ההתבגרות ומעלה.
לפעמים קשה להיזכר כיצד ומתי זה התחיל” מה גרם לאווירה העכורה” מה הוביל להרס המרקם המשפחתי ולפגיעה ביחסי האהבה. חפירה בנבכי ההיסטוריה במטרה לברר כיצד נוצר הנתק לא תצליח לשנות את העובדות. בפועל” הלך המרקם המשפחתי והתפורר. ההורים והילדים צועדים במהירות במסלול הרסני של נתק גמור. אולי זה התחיל בתקלה מצערת” אבל מאז זרמו נחלים של כעסים ותסכולים” ומערכת היחסים המשובשת קובעת את סדר היום המשפחתי. “גבה טורא בינייהו” – הזדקף הר המפריד ביניהם” והולך ההר ומתרומם מיום ליום. ככל תהליך סוציולוגי” יש בו כוח של אינרציה פנימית” לכן לא נראה באופק מתי הוא ייעצר.
ב. ימי תשובה. גם ביחסים בין אדם לאלוקיו” נוצרים לעיתים משברים וחולשות. בגלל סיבות שונות ומשונות מגיע האדם למצב של התרחקות מה'” ואז התהליך מתחיל להתגלגל” התרחקות אחת מובילה להתרחקות נוספת” “עבירה גוררת עבירה”” וכך נכנס האדם לתהליך בלתי פוסק של התדרדרות. נקודת ההתחלה – ראשית המשבר ושורשו – כבר נשכחה מזמן. עתה לכוד האדם במערבולת שמושכת אותו לתהום. קשה לעצור תהליכים דינאמיים על מנת “לעשות חושבים” בגלל כוחות האינרציה הממשיכים לדחוף קדימה. למרות שהאדם נקרא לתשובה כל יום – “בכל יום יהיו בגדיך לבנים” – מתקשה האדם לעצור את זרימת הזמן על מנת לשנות את כיוונה. כל פעם שהרהורי תשובה מתעוררים בו” עולה קול ציני השואל אותו: “מה לי יום מיומיים?!” ואיננו מניח לו להתפנות להתבוננות פנימית ולתשובה. והוא ממשיך הלאה.
סגולתם של “ימי התשובה” – הימים המיוחדים לתשובה – היא שהם מכריחים את האדם לעצור” לערוך בדק בית” ומאפשרים לו להיחלץ מהמערבולת שהוא שקוע בתוכה. זוהי סגולתם הנפלאה של “ימי התשובה”. יש תאריך קבוע לעצירת התהליך של “עבירה גוררת עבירה”.
ג. תשובה פְּנים-משפחתית. ימי התשובה יפים גם לתשובה פְּנים-משפחתית. עוצרים” מתיישבים ובודקים מתוך מגמה לרפא את מערכת היחסים הורים-ילדים החולנית. מורידים את המתח” פונים להידברות” להקשבה ולהאזנה הדדית. מחדשים את התקשורת. עושים תשובה! תשובה הדדית. מניחים את העבר ומגלים מוכנות לחידוש התקשורת המשפחתית.
בימים הנוראים אנחנו משתמשים בצמד המילים “אבינו מלכנו”. “סלח לנו אבינו כי חטאנו” מחל לנו מלכנו כי פשענו”. נשים לב למונחים השונים: האב סולח” לעומתו – המלך מוחל. כלפי אב – חוטאים” כלפי מלך – פושעים. במה נעוצים ההבדלים הסמנטיים? שמעתי (מהר”י שילת” ומקורו ב”אבודרהם”): חטא הוא שגגה. פשע הוא מרד. המתקוממים נגד המלך” בדרך כלל מורדים בו בכוונה. אבל” כלפי הורים זוהי בדרך כלל שגגה. הבן איננו מתכוון באמת למרוד בהוריו” להרגיז ולהכעיס אותם. סדרת אי-הבנות בצירוף משברים אישיים (הקשורים לגיל ההתבגרות) הביאו אותו להסתבכות האומללה עם הוריו. הוא לא התכוון אליה ולא מעוניין בה. עתה” הוא שבוי בה ללא כוח להיחלץ ממנה. עלינו להניח שלא נוח לו במצב זה” ושזוהי רק שגגה.
לכן” כלפי בן מופעלת סליחה ולא רק מחילה. מחילה היא מחיקת העוונות. זוהי חנינה כללית מטעם המלכוּת לכל הפושעים והמורדים. החנינה היא במישור המשפטי” אבל אין המלך מגלה קירבה מיוחדת כלפי כל אלו שמרדו בו. סליחה היא מעל זה. היא מחדשת את הקִרבה הנפשית. כך נוהג אב כלפי בנו. מאחר שהנתק אירע בשגגה והכל בטעות יסודו” מחדשת הסליחה את האהבה. “סלח לנו אבינו כי חטאנו”.
המקור להסבר זה ב”ספר אבודרהם”: “סמך סליחה וחטא לאב” ומחילה ופשע למלך” מפני שכל זדונות שעושה הבן דומות לפני האב כשגגות ונקלים יהיו בעיניו לסלחם” כמו שחטא נקל מפשע. ולפני המלך דומות שגגות העם כזדונות… ומחילה יש לבקש מכל אדם המקפיד ומדקדק על חבירו או על עבדו שימחול לו עלבונו… ולכן יש לומר לאב שאינו מקפיד ומדקדק כל כך ‘סלח לנו'” כלומר: שאף הקפדה מועטת לא תישאר”.
גם הורים וגם ילדים צריכים לנצל את ימי התשובה כדי לעשות תשובה ביניהם. לא צריך ללכת סחור-סחור” לא צריך להתבייש” אלא ניתן להציג את הדברים בצורה שקופה ולומר בדיבור ישיר: “המצב בינינו איננו תקין” הוא משובש” הוא מקולקל. בוא נעשה תשובה ונתקן את המצב. בוא נשוב בתשובה”. ואז יתקיים: “פתחו לי פתח כסדקו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם”.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן