פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > בְּרִית חֲדָשָׁה – שיחה לפרשת בחוקתי

בְּרִית חֲדָשָׁה – שיחה לפרשת בחוקתי

שיחות הרב אלישע וישליצקי שליט”א לפרשת השבוע
בְּרִית חֲדָשָׁה
שיחה לפרשת בחוקתי
אומרת התורה בברכות: “וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם “. ריבוי והפריה הם לכאורה אותו עניין” מדוע כפל הכתוב את הדברים? אומר רש”י לפי המדרש: “והרביתי אתכם – בקומה זקופה”.
מהו אפוא תוכנה של הקומה הזקופה?
ממשיך הפסוק ואומר: “וַהֲקִימֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם “. רש”י בא לעזרתנו ומנסח ניסוח שבמבט ראשון לא נשמע טוב. אומר רש”י – “ברית חדשה “. המילים האלה מזכירות לנו את גניבות הנוצרים מאתנו” בשיבוש גדול של הופעת התורה ובשם שנתנו לה – הברית החדשה. אבל אין לנו שום רצון ואפשרות להתחמק מכך שזאת נבואת ירמיהו בפרק לא” צריך ללמוד אותה” לברר אותה ולהישיר את הנפש לאורה.
הברית החדשה” מציין רש”י לפי נבואת ירמיהו” היא ברית שלא תופר” ההפך המוחלט מהמחשבה הגאוותנית” שברית חדשה משמעה שאפשר לעשות מה שרוצים. אומר רש”י: לא! הברית החדשה לא תופר” הישנה הופרה” התבטלה בגלל יצריהם של אנשים.
כשמסתכלים בנבואת ירמיהו עצמה” יש בה עומק לפנים מעומק. כי ההבדל בין הברית החדשה לישנה” לפי הנביא ירמיהו” הוא בשאלה האם הברית היא בכפיה” האם זה בבחינת “וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר “” “שכפה עליהם ההר כגיגית “” או ברית חדשה שהיא מרצון” מהזדהות” מחיבור אמתי לנפש. וזה עולם ומלואו בדורות האחרונים” ובמיוחד בדור שלנו.
לפיכך” קומה זקופה שתיעצר רק בכך שנהיה עצמאיים” ולא תיצור חיבור אמתי עם תורת אלוקים חיים” תהיה חסרה. הפסוק כולל יחד את כל העולמות האלה” ואף יוצר איזון בהמשך ואומר:
“וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם ”
אומר רש”י – “אטייל עמכם בגן עדן כאחד מכם ולא תהיו מזדעזעים ממני”. זה נשמע כ’הסרת כל המחיצות’. מוסיף רש”י מיד – “יכול לא תיראו ממני?” האם תהיה רק אהבה ללא יראה? אין למעלה ואין למטה? אלא “תלמוד לומר – והייתי לכם לא-להים”.
אנחנו משרתים” שליחים” אנחנו לא על הבמה. היחיד שנמצא על הבמה הוא ה’ אלוקי ישראל. כדברי עולא בגמרא על הפסוק – “חִדְלוּ לָכֶם מִן הָאָדָם אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ כִּי בַמֶּה נֶחְשָׁב הוּא ” . “אל תיקרי במֶה אלא בָּמָה”. ולעתיד לבוא כך יתגלה “וְנִשְׂגַּב ד’ לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא “.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן