פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > יַעֲקוֹב וְאֵלִיָּה

יַעֲקוֹב וְאֵלִיָּה

שמו של יעקב כתוב בפרשת בחקותי עם ו’ יתרה: “וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר” . חז”ל מציינים כי אין זו הפעם היחידה! ישנם חמישה מקומות שבהם מופיע שמו של יעקב בתוספת ו’: “וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב “” “גַּם זֶרַע יַעֲקוֹב” ” “וְשָׁב יַעֲקוֹב וְשָׁקַט” ” “שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב” ” “לֹא כְאֵלֶּה חֵלֶק יַעֲקוֹב” . ולעומתם ישנם חמישה מקומות שבהם שמו של אליהו מופיע בלא ו’: “דִּבֶּר אֶל אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי” ” ו”וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּה” ” ו”וַיַּעַן אֵלִיָּה” ” ו”וַיֹּאמַר אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי הוּא” ” ו”הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא” . רש”י מבאר כי “יעקב נטל אות משמו של אליהו ערבון שיבוא ויבשר גאולת בניו” .
הנותן ערבון נותן כף יד” כמו שכתוב: “בְּנִי אִם עָרַבְתָּ לְרֵעֶךָ תָּקַעְתָּ לַזָּר כַּפֶּיךָ” . חמש האצבעות בכף היד דומות כל אחת לאות ו'” לכן יעקב לקח ו’ משמו של אליהו בחמשה מקומות” וכאילו לקח ידו לערבון שיבוא ויגאל את בניו. שמו של אליה יהיה שלם רק עם השלמת שליחותו בגאולת ישראל השלמה .
כותב הרמב”ם: “יֵרָאֶה מִפְּשׁוּטָן שֶׁל דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים. שֶׁבִּתְחִלַּת יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ תִּהְיֶה מִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג” וְשֶׁקֹּדֶם מִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג יַעֲמֹד נָבִיא לְיַשֵּׁר יִשְׂרָאֵל וּלְהָכִין לִבָּם” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘הִנֵּה אָנֹכִי שׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה וְגוֹ’ ‘. וְאֵינוֹ בָּא לֹא לְטַמֵּא הַטָּהוֹר” וְלֹא לְטַהֵר הַטָּמֵא… אֶלָּא לָשׂוּם שָׁלוֹם בָּעוֹלָם. שֶׁנֶּאֱמַר: ‘וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וגו’ ‘… וְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן לֹא יֵדַע אָדָם אֵיךְ יִהְיוּ עַד שֶׁיִּהְיוּ. שֶׁדְּבָרִים סְתוּמִין הֵן אֵצֶל הַנְּבִיאִים…” .
אע”פ שדברים סתומים הם” חז”ל נותנים לנו קווים כלליים לתפקידיו של אליהו. חלקם יֵצאו אל הפועל בהתגלותו הממשית קודם ביאת המשיח” וחלקם ע”י חכמי הדורות בהיגלותו אליהם. ישנם גילויי אליהו לבעלי רוח הקודש” שמחדדים את הסדר הרוחני הרזי הנצרך כספר ‘תנא דבי אליהו'” שכתב רב ענן. הרב קוק זצ”ל מבאר כי ישנם גילויי אליהו שנועדו להשוות את המחלוקת” באופן של “הארה מופיעה דעה ואמתיות בערכי הקודש העליונים” שמהם מסתעפים חיי הכלל”. וכך ישנם גילויי אליהו כדי לעשות שלום בעולם ב”אופן התגלות רוח פועלת מוסר ושקט של שלווה” .
בהקשר זה יש לשאול” מדוע דווקא יעקב הוא הלוקח ערבון מאליהו” ולא אברהם או משה למשל? בחייו” אליהו מחה בחריפות על הקלקולים הרוחניים” הע”ז ועזיבת התורה בדורו: “וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לה’ אֱלֹקֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב…” . יעקב לעומתו מבטא את קדושת האומה מצד עצמה כאבי האומה שאף נקראת על שמו. מיטתו שלמה היתה” וכל זרעו ראויים לעניין האלוקי . הסגולה הישראלית הזכה מסיגים הופיעה דרכו ועברה לכל תולדותיו. לכן דווקא יעקב הוא הלוקח ערבון מאליהו” ועניין ערבון זה שלהשלמת שליחותו ידגיש אליהו את קדושת הסגולה הישראלית” ולא את קלקולי המעשה” אף אם ישנם כאלו. דרך זו היא המשיבה לב אבות על בנים וכו’. לבריתות המילה מגיע אליהו” להורות שבהסרת הערלה נחשפת הקדושה העצמית של ישראל.
בתורת הרב קוק זצ”ל יש הכנה למלך המשיח” ע”י הארת סדר רוחני פנימי עליון המסלק המחלוקת. הרב כותב ברמז” כי יש בהשגתו ‘גילוי אליהו'” “הנני רואה בעיני” אור חיי אליהו עולה” ” ותוצאות חיים כלל ישראליות רבות לכך. הרב הדגיש מאוד במשנתו את הסגולה הישראלית” וביררה ביחס לאהבת ישראל ולקירוב רחוקים. הוא הדגיש את חשיבות האמון בקדושה הישראלית העצמית ובטוב הנשמתי” ובמיוחד בתקופות מורכבות שבהן נפוצה הבחירה במעשים שאינם ע”פ התורה. וכך כותב: “ראוי לכל מי שיש שייכות של תשוקה לרזי תורה” שהיא מדת גלוי אליהו… שבכל מוצאי שבת קודש יעשה גם הוא כמעשיו של אליהו” ויעסוק בזכויותיהם של ישראל. ויכיר בהכרה שכלית ובהשגה בהירה וברורה את קדושת ישראל” ויקרת מעלתו” וידבק עצמו בכללות עם קדוש” עם ד'” וסגולת נחלתו” שאין קץ ותכלית להופעת אור קדשו של כל יחיד ויחיד שבהם” שגם הריקנים שבישראל כל העולם משותת עליהם…”
הרב זצ”ל הרבה לברר שקדושת ישראל פורצת גם בקודש שבטבע” ולא דווקא בקודש המתנגד וכובש את הטבע. כך הראה כי גם דרכו של מי שעוסק בבניין הארץ ובענייני כלל ישראל” נדחף מכוח נשמת האומה” גם אם אינו מודע לכך. “הנני רואה בעיני” אור חיי אליהו עולה” כחו לאלהיו הולך ומתגלה” הקודש שבטבע פורץ גדריו” הולך הוא בעצמו להתאחד עם הקודש שלמעלה מן הטבע הגס” עם הקודש הלוחם בטבע…. אליהו בא לבשר שלום ובנשמתה הפנימית של האומה זרם חיים של טבע מתפרץ” והוא הולך ומתקרב אל הקודש…. הרוח הצעיר התובע את ארצו” שפתו” חרותו וכבודו” ספרותו וכחו” רכושו” רגשותיו” נזרמים הם ע”י שטף של טבע” שבתוכיותו מלא הוא אש קודש “.
חיי ‘אמונה קטנה’ מביאים לכפירה” כיוון שאינם כוללים ערכים כלליים אמתיים” שעמ”י בטבעיותו כבר התעלה אליהם או שואף אליהם. לכן בשפה הראויה להתגלות” חשף הרב אין ספור סתרי תורה שהיו נעלמים דורות רבים” ועסק רבות בהעמקת והגדלת האמונה והסברת התשובה.
האור של תורת הרב קוק יש בו אדריכלות רוחנית לכל תהליכי התחיה” והוא המשיב “לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן