ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: ואתחנן
פרשה נוכחית: עקב
פרשה הבאה: ראה
 


שו"ת מלחמה

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר
[ראיון]

ש: מה ד' רוצה לומר לנו בכל פעם שנופלים טילים על ארצנו?
ת: את אותו דבר שהוא אומר לנו מאז קום המדינה ועוד לפני כן: לא מקבלים מדינה על מגש כסף, אלא במלחמת הגנה. כך היה בזמן יהושע, השופטים, שאול ודוד, כך היה בזמן החשמונאים, וכך הוא בימינו.
ש: אבל עד מתי תהיה חרב?
ת: איננו יודעים. אין לנו נביאים. וגם נביאים לא ידעו את הכל, אלא רק מה שד' אמר להם. אז נודה לד', שאחרי מלחמת השחרור שהיתה מלחמת קיום, לעומתה, מלחמותינו עתה אינן מלחמות קיום.
ש: אבל מלחמה היא דבר נורא. הרוגים, פצועים, אלמנות, יתומים. המין האנושי אינו מבין זאת?!
ת: הבעיה התחילה עם קין שרצח את הבל, מפני היה לו יצר הרצח. לא חילוקי הדעות גרמו לרצח, אלא יצר הרצח נאחז בחילוקי דעות. אנחנו מדינת ישראל, אין לנו יצר הרצח, ב"ה. אך לא כן שכנינו. הם גם רוצחים זה את זה, לכל אורך השנים.
ש: אז כל זמן שהאדם יהיה חיית אדם, אין תקוו לשלום?
ת: ודאי שכן. על ידי הרתעה. זו השפה שהם מבינים. לכן יש להשתמש בה לטובתנו וגם לטובתם.
ש: אז למה אנו לא יוצאים למלחמה מיד עם הטיל הראשון, אלא סופגים וסופגים.
ת: כי מלחמה אינה עניין של יחידים או של קבוצה קטנה, אלא של כל האומה. אסור שנצא למלחמה, שיפלו בה קרבנות וחלק מן העם יאשים את החלק השני במותם. ליציאה למלחמה, צריך הסכמה מקיר אל קיר. ומה שמוסכם עתה על העם היושב בציון הוא: מלחמה בלית ברירה. יש גם שיקול בינלאומי שאי אפשר להתנער ממנו לגמרי.
ש: אז הטרור מצליח?
ת: ודאי שלא. לטרור אין שום כוח, הוא לא יכול לכבוש מדינה, הוא רק יכול להטריד. זה כוחו. לכן, עלינו לא להיות מוטרדים, אלא לפעול נגדו בכל התוקף, אבל בשלוות נפש.
ש: בשלוות נפש כאשר יש הרוגים ופצועים?!
ת: כן. כמובן, על כל נפש מישראל שנפגעת, לבנו שותת דם. אך זהו ברמה האישית. ברמה הלאומית, צריך עוז וגבורה. כך נצטווה יהושע בן נון: חזק ואמץ. צריך גבורה עוצמתית חד פעמית בזמן מלחמה, וצריך גבורה מתמדת בעת טרור. העיקר היא שלעת עתה, ההרתעה פועלת על המדינות באזור, והן אינן מעיזות לצאת נגדנו למלחמה, מאז מלחמת יום הכיפורים, כבר 45 שנה. עלינו להודות לד' יומם וליל. מלחמה מסוכנת לאין ערוך מסכנת טרור. אגב, גם תאונות דרכים הן מסוכנות יותר: 300 הרוגים לשנה. ועישון מסוכן עוד יותר מסוכן: 8000 הרוגים לשנה.
ש: ומה בדבר הטענה שכדאי לוותר על חלקים של ארץ ישראל למען שלום? שעדיפה מדינה קטנה שלווה מאשר גדולה מלאה סבל?
ת: מדינתנו היא לא גדולה אלא קטנה, וכן אינה מלאה סבל אלא שלווה. באשר לעצם הטענה, היא טעות כפול ארבע: לאומית, דתית, מוסרית, אלהית. לאומית: עם אינו מוותר על חלקים מארצו, זה פשע לאומי וגם מגביר את הלחץ והסכנה. דתית: נצטווינו להילחם להגנת ארצנו על כל חלק ממנה. מוסרית: הארץ הזאת אינה שלנו שנוכל לעשות בה ככל העולה על רוחנו, אלא של עם ישראל לכל דורותיו. אלהית: ד' נתן לנו את הארץ הזאת מאז ועד הנה.
ש: באשר למלחמה, יש חרדים שטוענים: ד' ילחם לכם ואתם תחרישון...
ת: זה פסוק שד' אמר לנו ויש לנו להאמין. כלומר, כאשר ד' אומר, יש להאמין. עתה הוא לא אמר, לכן אל לנו להמציא, כדברי רבינו אברהם בן הרמב"ם, בספר המספיק לעובדי ד', שער הביטחון. אכן משה רבינו יצא למלחמה, וכן יהושע, שופטים, שאול, דוד ועוד. כמובן, המלחמה אינה מסירות נפש היחידה, אלא גם העלייה לארץ, וגם יישוב הארץ.
ש: וכיצד אפשר לומר שעכשיו אתחלתא דגאולה אם יש מלחמות?
ת: אדרבה, זה אחד ממרכיבי הגאולה. בגלות, הגויים רצחו אותנו, ועתה בחסדי ד' אנו מתגוננים, כך כתוב בגמרא מגילה יז ב: מלחמות - זה גם אתחלתא דגאולה.
ש: אז לא נותר לנו אלא לחכות לביאת המשיח?
ת: גם המשיח יעשה מלחמות. ורק בשלבים מאוחרים יותר של ימות המשיח יהיה שלום. עיין רמב"ם הלכות מלכים פרקים יא-יב.
ש: ובסיכום?
ת: שלוש פעמים נאמר ליהושע בן נון חזק ואמץ, בפרק א: חזק ואמץ בתורה, חזק ואמץ בבניין הארץ, חזק ואמץ במלחמה.



מאמרים נוספים מעלון פרשת אמור תשע"ט:
"קדושה וענווה" - הרב אלישע וישליצקי
להיות עצמאי - הרב חגי לונדין
מודעת זאת בכל הארץ - הרב דורון כץ
טהרה - הרב יורם אליהו
קדושת אדם, זמן ומקום - הרב דוד לנדאו

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: