פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > מהו סוד החזרה בתשובה

מהו סוד החזרה בתשובה

אנחנו מוצאים את עצמנו שוגים כל פעם מחדש באותו מקום” מגיבים בכעס בדיוק על אותם דברים” מתווכחים על נושא שחוזר על עצמו כל הזמן” רבים וצועקים תמיד על אותו קונפליקט” ברוגז “על מה שהיא אמרה לי”… מצבים שחוזרים ונשנים בין אדם – לאשתו” לילדיו” לחברו וכיו”ב.
מדוע כל כך קשה לצאת מהשגרה” ממעגל החיים המוכר והידוע” מהעמידה במקום אחד” מהתקבעות והתמסדות בתוך מסגרת צרה? מין קטנות שלא מאפשרת לנו להתפתח” מין מעגל סגור שמכווץ ומגמד אותנו…
כותב הרב קוק (אורות התשובה טו י): “כששוכחים את מהות הנשמה העצמית” כשמסיחים דעה מלהסתכל בתוכיות החיים הפנימיים של עצמו” הכל נעשה מעורבב ומסופק…”. הרב מדבר על מי שמנסים לתקן את העולם ולהגיע אל ה’ אך מרוחקים ומנוכרים לעצמם” בחושבם כי הקב”ה מחוץ לחייהם” ובזה מרמים את עצמם. אדם המדלג על נפשו” אינו מבין את ערך נפשו ואת עומק חייו הנשמתיים. התסכול הכי גדול הוא שאנחנו” אנשים גדולים ובעלי מעוף” מתייחסים אל עצמנו כאל אנשים “נמוכי קומה”” “הצער של עמידה על מקום אחד הוא נוקב ויורד עד לעמקי הנשמה” והרגשת הכאב גדולה היא מאד” (אורות התשובה טו ג).
“אדם שאינו מאמין ביושרו ובעצמו הוא חדור יאוש מהטוהר והקודש שבתוכו” הוא אינו מסוגל לשער כיצד באורחות חייו” בנטיותיו ומידותיו הוא יכול לבנות בניין נאה שיביא ברכה לעולם ולכן הוא מתנכר לעצמיותו לרגשותיו ומתרחק מעצמו” תיקון העולם מתחיל בתיקון הפנימי של נפש האדם” במוסריות שלו” בטוב שלו” בכל מעשה או מצווה” כל מחשבה טובה והארת פנים לאחר” כל לימוד ואפילו שיחה נאה הוא מרומם את הרוחניות בנפשו” (מידות הראי”ה עמ’ צג). התשובה לפי הרב היא קודם כל הבירור וגילוי הערך העצמי” המשמעות ושורש פנימיותו של כל אחד מכוחותיו וחיבור למקור האמיתי האלוקי.
כבר מגיל צעיר הילד לומד להשתמש במנגנוני הגנה כדי להרגיע את עצמו” ולחסוך מעצמו לחצים מוסריים של המצפון” אלו הם קירות שגדלים עמו וחוסמים אותו כאדם מלהגיע אל עצמיותו” אנחנו קוברים הרבה שאיפות וחלומות תחת הפחדים והחרדות שלנו מעצמנו. הרב מכוון אותנו להתבונן בתוכיות פנימה: מה אני מרגיש עכשיו” מה גרם לי לכעוס” להרגיש אהבה” סיפוק וכד’. לאט לאט אדם ילַמד את עצמו להודות בגודל שלו” יתרגל להכיר את כוחותיו ומגבלותיו ויבין מה מרגיש לו בנפש” הוא ילמד לפרק את המחסומים ולסלול דרכים אל נפשו פנימה” כדי לא לעצור את זרם החיים הבריא.
השינוי צריך להתחיל בתוך המשפחה – הדרך הפשוטה ביותר היא לעצור להתבונן ולחקור פנימה מה גורם לי ולאשתי להתווכח בכל פעם על אותו נושא” מה מזין את העימות? מדוע הילד לא מצליח לשנות את התנהגותו ואינו מתקדם? אילו מילים ואמירות אינן מועילות” פוגעות” משפילות? אילו קולות” טונים וצלילים מרבים אהבה ורעות? מה יחבר את הילד אל עצמו” מה יקרב אותי אליו?
והנה בימים נוראים אלו נמסר בידינו מפתח פלאים – השופר. קול השופר קורא “שפרו מעשיכם” חדשו מעשיכם” לצאת מהשגרה” לשנות” לתקן מערכות יחסים” זהו קול השופר בתקיעה הפשוטה הישרה המעוררת את הלב ואת הכוחות העצורים והאצורים בתוכיותנו- בנשמתנו” זהו קול השופר הנוגע ומרעיד נימים דקים ורגישים באדם” שפורץ וסודק את הקירות והחיץ המבדיל בין אדם לעצמו ובין אדם לבוראו ובין אדם לחבירו. זה קול השופר שבשעה שאנו קרובים אל ה'” דווקא אז הוא צריך לגעת במקומות הרגישים ולעורר את הקולות הפנימיים האמתיים” ואז מעצמם ייעלמו הקולות שחוזרים על עצמם” ו’תוקעים’ אותנו. ואז נוכל לפתח את היכולת לכאוב ולהזדהות” לתת ולאהוב” להאמין ולהרגיש את הרגשות הכמוסים של עצמי” של בן זוגי ושל ילדי – ללא מילים. זהו הקשר העמוק שיעורר אותנו אל השינוי והחזרה בתשובה.
“אבינו מלכינו החזירנו בתשובה שלמה לפניך”

Hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן