פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תשובת-החיים

תשובת-החיים

על פי רוב” המושגים ‘תשובה’ או ‘חזרה בתשובה’ מוסברים כתיקון מעידה של האדם: החוטא שסטה מאורח החיים התקין” מתחרט על כך” ופותח בתהליך המשיב אותו אל המסלול הנכון. תהליך המורכב מכמה שלבים – חרטה על העבר” עזיבת החטא” וידוי וקבלה לעתיד. הבנה זו” למרות נכונותה” מדברת על התשובה כמציאות מקרית המתבקשת רק כאשר אירעה תקלה המצריכה תיקון. המדרש (תנא דבי אליהו רבה” לא)” מרים את מבטנו לתשובה מסוג אחר. על פי המדרש: “תשובה קדמה לעולם”. כלומר” התשובה איננה רק תיקון כישלונותיו האישיים של האדם הקורים מידי פעם אלא הכוח המניע את המציאות כולה. הרב שמעון סטרליץ” אחד מתלמידיו הגדולים של הרב קוק” במאמרו החשוב “התשובה לאור הסתכלותו של רבינו” (מופיע בסוף ‘אורות התשובה’ במהדורת אור עציון) מסביר כי אין מדובר כאן על התשובה במשמעותה המצומצמת” כתיקון משבריו האישיים של הפרט – אלא על תשובה המשמשת כאידיאל העליון של החיים. על פי דבריו” ביסוד המציאות עומדת ה’תשובה’ כלומר השאיפה להתקדמות. אף קודם החטא כבר קרוי האדם לשוב בתשובה” ויתרה מכך – לא רק האדם זקוק לתשובה” אלא המציאות כולה: הדומם” הצומח והחי” מפני שהתשובה “איננה רק איזה ברק הנופל בחשכת הליל של החטאים ומאיר את דרך האדם” אלא יסוד מתמיד של החיים כולם” הפועל את פעולתו החיונית” בהמריצו את אישי ההוויה כולה לקראת התקדמותם והתפתחותם השלמה” (שם). כלומר” ישנו תהליך אבולוציוני המצוי בקוסמוס כולו” יצר חיים הדוחף את המציאות כולה להתקדם הן במימד הפיסיולוגי ועל אחת כמה וכמה במימד הרוחני. המציאות העולמית הולכת ומתעלה” ואנו קרואים להתאחד עמה. התביעה להבין טוב יותר” להיות מוסרי יותר” ללמוד יותר” להשתכלל מכל הבחינות כולן – בטכנולוגיה” במדע” ברפואה” בחקלאות” בלאומיות” באהבה” באמונה” בתורה” במצוה ובכל כוחות החיים כולם – היא היא עניינה של התשובה.
על פי כיוון חשיבה זה מובן כי האדם קרוי אל התשובה לא רק לאחר כישלון” אלא בכל רגע מחייו. כל השתפרות מסוג כלשהו” תיקון זווית מסוימת בחיים – נכללים הם בגדר ה’תשובה’. האדם השלם הוא אשר “כל ימיו בתשובה” (שבת קנג” א). כלומר” האדם העוסק בשיפור מתמיד של אישיותו והעולם הסובב אותו. [יש המסבירים בדרך זו את דבריו הידועים של רבי אבהו במסכת ברכות (לד” ב) כי ב”מקום שבעלי תשובה עומדין” צדיקים גמורים אינם עומדין”. כלומר” מי שנמצא בעיצומו של תהליך שיפור יש בו בחינה הגדולה מצדיק ‘גמור’ – אדם שהגיע למעלה עליונה אולם ‘גמר’ וחתם את התקדמותו בשלב זה או אחר].
ממילא” התשובה היא ביטוי למציאות האלוהית ההולכת ומתקדמת כאשר עצם העמידה במקום – היא החטא: “העקשנות לעמוד תמיד בדעה אחת” ולהיתמך בה בחבלי החטאת שנעשו למנהג” בין במעשים” בין בדעות” היא מחלה הבאה מתוך שיקוע בעבדות קשה” שאינה מניחה את אור החרות של התשובה להאיר בעוצם חילה. כי “התשובה היא שואפת לחופש מקורי אמיתי שהוא החופש האלוהי שאין עמו שום עבדות” (אורות התשובה ה” ה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן