פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לימוד תורה – פגישה עם עצמנו

לימוד תורה – פגישה עם עצמנו

הרב דורון כץ

פעמים רבות אנו שואלים את עצמנו למה אנו צריכים ללמוד תורה?

בנוסף לצד החיוב שבדבר” יש סיבה מהותית עצמית שלשמה אנחנו מוכרחים להיפגש עם תורתנו הקדושה” והסיבה הזו היא באמת סיבת הסיבות של כל חיינו והיא הערך החשוב ביותר שעל בסיסו עומד כל עולמנו.

סקרנים לדעת למה? אומר הרב קוק באורות התורה (ו”ה) שיש מטרה אחת לתורה והיא לעורר את הצד הרוחני – הערכי שלנו” כלומר: האדם כידוע מורכב משני יסודות” שנאמר בתורה: “וייצר ה’ אלוקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה” (בראשית ב”ז). יש יסוד עפרי שכל הזמן מושך אותנו למטה ומשקיע אותנו בחומריות” וכנגדו – יסוד אצילי נשמתי ערכי שכל מטרת הלימוד לחזק אותו ולהביאו לקדמת הבמה בהוויה של האדם.

משל לנר במקדש שנדרש בו שמן ופתילה שאין האש מסכסכת בו” כלומר שתהא האש עולה מאליה” ולא אש עולה ויורדת שאינה נתפשת יפה בפתילה). בנמשל” האדם הוא הנר” הפתילה כוחות הגוף והשמן הוא חכמת התורה” אם האש נתפסת יפה בנר” אם יש הרמוניה בין הנשמה לגוף (בהיות חכמת התורה מנהלת את האדם) אזי החיים זורמים במהלכם הטבעי והבריא – הנר (האדם) דולק יפה.

ואם חלילה האש מסכסכת בנר” כי אין הרמוניה נכונה באדם – בין הצד הערכי שבו לכוחות הגוף שלו” האש עולה ויורדת כל הזמן – כך האדם בחייו נע ונד בלי הפסקה” אין לו שום איזון בחיים והוא טרוף כספינה הטרופה בים. (על פי עין איה שבת תחילת פרק ב” פסקאות ב-ד).

לכן כשניגשים לעסוק בתורה אנו ניגשים בעצם לעסוק בשורש חיינו” בבניית ההרמוניה הנכונה בין הכוחות הערכיים לכוחות הגופנים כשהיעד הוא – שהכוחות החומרים ישרתו את הכוחות הערכיים – כשבן השפחה משרת מרצונו את בן המלך (כסיפורו של ר’ נחמן – בן מלך והשפחה שנתחלפו). מוכרחים אנו שהלימוד יִגע בפנים פנימיותנו ויחולל מהפך פנימי בכל המציאות שלנו. מובן שהגישה הזאת היא רק תחילתו של תהליך” הדרך היא ארוכה” נמשכת 120 שנה” וזו עבודת חיינו האמיתית לשפר הלוך ושפר את ההרמוניה הנ”ל. שנזכה כולנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מודעת זאת בכל הארץ
Shape-2
machon
לימוד תורה – פגישה עם עצמנו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן