פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך לאחריות

חינוך לאחריות

הכנת שיעורי בית
הורה שואל: אני מוצא את עצמי כל היום נאבק עם בני בכיתה ד’ על הכנת שיעורי בית” האם זה נכון להכריח אותו” מתי הוא ילמד לקחת אחריות על שיעורי הבית?
שאלות אלו מטרידות אותנו ההורים מתי וכיצד לעזור לילד כדי שלא יכשל” ואיך לתמוך בו כך שהאחריות על שיעורי הבית תעבור אליו?
ישנה תופעה שהוכיחה את עצמה במחקרים ועדויות רבות” נבואה המגשימה את עצמה. מדובר במערכת יחסים בין אישיים בין מורה ותלמידיו ובין הורה וילדיו שביכולתה לגרום לתלמידים להאמין שהם מסוגלים להצליח גם אם קודם לכן לא האמינו שהם יצליחו. הציפיות שלנו כהורים או כמורים יכולות לגרום לילד להאמין בעצמו ולהשפיע על התנהגותו. כך שמבחינה מעשית עלינו לשדר להם ציפיות חיוביות ומאתגרות שישפיעו על התנהגויותיהם ועל הדימוי העצמי שלהם. עלינו להימנע מלשדר להם ציפיות שליליות ומייאשות” אפילו שהן רק בלבנו ואיננו משמיעים אותן כמו “הוא ממילא לא יצליח לבצע זאת”. זהו ייאוש” מין ויתור לכתחילה שהילד קולט אותו. אין לומר לילד “איזה חסר אחריות” וכד'” תארים שרק מעמיקים את הדימוי השלילי עלולים לדבוק בו שנים רבות אחר כך. שיעורי בית” דווקא הם אחד הנושאים שדרכם נוכל להעביר לילד אחריות לטווח הארוך” כחלק מאישיותו והתנהלותו בחיים. יש כמה תחומי תמיכה שיעזרו לילד לרכוש עצמאות והרגלי למידה:
א. סביבה לימודית מאורגנת ומאובזרת בחומרי עזר” כמו מילונים” אנציקלופדיה” כלי כתיבה” ספרי לימוד וחוברות” ומקום ראוי להכנת שעורי בית – אלו מלמדים את הילד על חשיבות העניין.
ב. לעזור לילד לנהל את הזמן שלו. להחליט יחד עם הילד מתי זמן הכנת שעורים. יש ילדים שמעדיפים מיד אחרי הלימודים” ויש ילדים שצריכים מנוחה. כמו כן” חשוב לרכוש יומן שנה שבו רושמים כל חודש את המטלות לאותו חודש” זה יעזור להם לתכנן ולארגן את הזמן בהתאם לסדרי עדיפויות.
ג. הורים מתלבטים עד כמה לעזור לילדם בתכנים הלימודיים” עד כמה לפרש ולהסביר להם. כדי להעביר לילד אחריות על הלמידה חשוב שהורה רק יכוון אותו” או יפנה אותו לספרי עזר” על הילד ללמוד להגיע אל התשובה בעצמו” לכן לא לתת לו אותה” אלא להדריך אותו איך לחפש ואיך להגיע לבד לפתרון.
ד. הנקודה החשובה ביותר היא המעקב של ההורים אחר הכנת שעורי הבית. ילדים זקוקים לאימון ותרגול עקביים עד שהם לומדים לקחת אחריות. הם צריכים לדעת שההורים תומכים ונמצאים כדי לעזור להם” שאכפת להם” שאין הם מוותרים להם” וזאת” רק משום שהם סומכים עליהם שהם יצליחו! אם ילד מתחמק מהכנת השיעורים כדאי לבדוק אם יש לו קושי אובייקטיבי” או קושי במיומנות למידה בסיסית או ליקויים אחרים כמו בעיות רגשיות וכו’. אי הכנת שעורי בית היא רק סימפטום לקשיים.
ה. כמו שכבר הזכרנו” ילד שחווה ציפיות חיוביות ומחזקות יפַתח תדמית והערכה עצמית חיובית” “אני מצליח”” “אני טוב”. הוא יכנס לתוך מסגרת של הצלחות שגם אם יכשל הוא ירגיש מספיק בטוח כדי להתמודד ולהתעודד בפעם הבאה.

הדסה גהלי
יועצת ומטפלת זוגית בין הורים וילדים
hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן