פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > תלונות – לא מה שחשבנו

תלונות – לא מה שחשבנו

איש לא אוהב שמתלוננים עליו” זה מאוד לא נעים” תלונות מצד הילדים” תלונות מצד בן/בת הזוג” תלונות מצד חברים. ככלל” אנחנו לא אהבים אנשים שאוהבים להתלונן” תמיד נעדיף להתרחק מהם.
מאז יצאו בני ישראל ממצרים ועד כניסתם לארץ נמצא אותם מתלוננים שוב ושוב” הם מתלוננים על עצם היציאה (“למה זה הוצאתנו ממצרים”)” הם מתלוננים כשאין שתיה” הם מתלוננים כשהמים מרים” הם מתלוננים שאין אוכל” ואחרי שיורד מן שמימי גם עליו מתלוננים” הם מתלוננים על המדבר הנורא והאין-סופי אחרי שהתלוננו על הארץ אוכל יושביה שאליה היו מיועדים. תלונות תלונות נערמות בספר שמות ובמדבר” וכבר בתחילת הדרך מבהירים משה ואהרון לעם המתלונן שלא הם הכתובת הנכונה לכל התלונות: “וְנחְנוּ מָה לֹא־עָלינוּ תְלֻנֹּתֵיכֶם כּי עַל ה'” (שמות טז” ח).
קשה לקבל את מטח התלונות הזה שיוצא מפיהם של אנשים שראו במו עיניהם את עשר המכות וקריעת ים סוף” תמוה איך דווקא הם לא מפסיקים להתלונן. אבל הנה” מבט אחר על עולם התלונות מבית מדרשו ‘הבלשני’ של הרש”ר הירש” שמתחקה אחר שורש המילה ‘תלונה’:
“וילנו. לון; מורה על בקשת מחסה מצרה” ומכאן: לינת לילה ומלון…” (פירושו לשמות טו” כד)
איזה אוצר מסתתר מתחת לשורה הקצרה הזאת. בניגוד לתחושה הראשונית כי התלונות נועדו להתרחק ממשה ואהרון ולקרוא תיגר על מנהיגותם” מתגלה הקשר בין תלונה ללינה ולמלון – הם לא מבקשים להתרחק” אדרבה הם מבקשים קרבה והגנה” הם זקוקים למחסה מגונן. על כן משה ואהרון משיבים להם “לא עלינו תלונותיכם”” לא אנחנו שמסוגלים להלין אתכם בצל כנפינו” “כי על ה'” – אתם בעצם זקוקים ללון בצל כנפיו. הוא מלון האורחים של המדבר” “בצל שדי יתלונן”.
ואולי זה לא רק סיפורו של דור המדבר” אולי זהו פשר התלונות של ילדינו” הם רוצים קשר” הם רוצים קרבה” ומבטאים זאת בשפה מרחקת. אולי זהו סוד התלונות שבין בני זוג” מאחורי כל תלונה מסתתר רצון ללינה ולקשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפסח: זה לא אנחנו, זה הוא!
Shape-2
זה לא אנחנו
זו לא חוכמה
Shape-2
machon
איך מאהיבים את פסח על הילדים? הארה מיוחדת מאת הרב ליאור אנגלמן
Shape-2
Symbolic of Jewish holiday Pesah
איך להנציח אדם שנפטר?
Shape-2
machon
Shape-2
machon
הטעות הקריטית של מבקשי העגל
Shape-2
machon
תורת המשחקים
Shape-2
machon
מחשבות אחרי לכתו של עמוס עוז
Shape-2
machon
תלונות – לא מה שחשבנו
Shape-2
machon
אין דתיים נורמליים
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן