ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: כי תצא
פרשה נוכחית: כי תבוא
פרשה הבאה: נצבים
 


בדיחידוש

הרב יואב מלכא


בעל ממתין ללידת אשתו מחוץ לחדר הלידה. מקץ כמה דקות יוצאת האחות ושלישית זאטוטים בידיה. סוקר הבעל את שלושתם, מצביע על אחד מהם ואומר: אותו אני רוצה!!



החוצפה לבחור באחד מן הילודים ולהניח האחרים יש בה מתעלולי הבחירה החופשית המופרזת המבקשת לבלע את נחלת ההכרח. הלא הם כולם בניך יוצאי חלציך וצאצאיך?! כלום אינך ער לעובדה שלא יכולה לחול בחירה ביחס לשאלה אם לקחתם או להניחם?! האם אינך מרגיש שביחס לשאלת האבהות שלך על ילדיך פועלים חוקים שהם חזקים אף יותר מן הבחירה החופשית שהיא נדחית מפניהם?! ומי שמרים יד כנגד גזרות ההכרח במקום שהוא צריך להיכנע לפניהן סופו שיתפשט אצלו מנהג רע זה גם בתחומים אחרים ולא נתפלא אם בחופשו המדומה יבחר לו אשה אחרת על פני אשתו ויפר את חוק הנאמנות הזוגית ותוקף בריתה וירעה בשדות זרוֹת ואפשר שגם יטיל ספק בקדושת התורה, ברז סגולתו של עם ישראל ובקדושת ארץ ישראל ושיכותה לעם ישראל... אלה הם מסימניו של אובדן התום היסודי שכולו מבוסס ורווי בחוקיות הטבעית של "א-לוהים עשה את האדם ישר", זהו פשע ה"התחכמות" האנושית ביחס לתכנים שהם בחינת "גזרת מלך". זהו תוכנו של ארס הנחש שהוזרק בתודעתו של אדה"ר תכף לחטאו וגרם להתמוססותה של תמצית הוודאות הנסוכה בחוקים הא-לוהיים. זהו החטא שהרחיב כִּשְאוֹל את גבול הבחירה החופשית של האדם עד שאיבד את דרכו במדבריותיה נטולות הכיוון והקו המנחה, ונאבד הוא עצמו בתוך סבך חייו. אבד לו הקשר החי עם הוודאות הא-לוהית, אבדה לו הנבואה ואין קץ ליסוריו של מחץ הספק עד שיבקש משם את א-לוהיו, יבקש להסדיר את היחס הנאות בין חופש ובחירה באופן שישלימו זה את זה ושב ורפא לו. "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ )דברים כב ח) . זהו מעקה ההכרח המציב את הגבול הראוי בפני הבחירה החופשית שלא תמעיד את האדם בהתפשטותה היתרה לתהום שאין לה סוף.


הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: