פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > אחריות

אחריות

ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו על כן באה אלינו הצרה הזאת. אחי יוסף” בראותם את הצרה שבאה עליהם משליט מצרים” מבינים שזה קשור להתנהגותם עם יוסף. הם לוקחים אחריות על מעשיהם ומוכנים לשלם על-כך. מפליא פירושו של הנצי”ב ב”העמק דבר”. הוא מסביר שאת המילים האלה אמרו שמעון ולוי” שכן הם היו הגורמים העיקריים למה שנעשה עם יוסף” והם אומרים זאת לאחים בקשר לבקשתו של יוסף להשאיר אחד מהם אצלו. “והיה דברת האחים האלה בהתוודותם לאמר כי על-כן באה אלינו הצרה הזאת… אלינו השניים ולא לכולם” וא”כ אין ספק את מי למסור רק אחד משנינו. עונה להם ראובן “טועים אתם בדבר” כי האשמה על כולנו בשווה”” “הלוא אמרתי לכם אל תחטאו בילד… ונדרש דמו מכולנו שאנחנו כולנו חייבים בדבר… והיו דברי האחים הצדיקים (כמ”ש תוס’ ב”בכ”ב” ד”ה אנא ענישתיה” עי”ש) שכל אחד היה מתאונן שהוא חייב בדבר”. אף אחד מהאחים אינו מאשים את חברו” אלא לוקח אחריות על מעשיו ומוכן לשבת בבור כערבון עד שהאחים יביאו את בנימין.
האחריות של האחים מתגלה גם בהמשך” כאשר מתגלה הגביע באמתחת בנימין” יהודה ניגש ליוסף ואומר בשם אחיו” “האלוקים מצא את עוון עבדיך הננו עבדים לאדוני גם אנחנו גם אשר נמצא הגביע בידו”. את כל העלילה הם תולים בהתנהגותם ליוסף” מקבלים את הדין באהבה ומוכנים לשבת בבור יחד עם בנימין. בזה הם מראים את גודל התשובה שלהם על מעשיהם עם יוסף. האחים עושים כאן תשובת המשקל” הם לא משאירים עוד אח בבור” אלא נכנסים יחד אתו לבית הסוהר.
מסביר מרן הרב קוק” שמהות קבלת האחריות שאדם לוקח על מעשיו נובעת מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם. “אחד מהיסודות של התשובה” במחשבתו של האדם” הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו” שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם” ולכן” מסביר הרב קוק” חלק מתהליך התשובה כולל וידוי” כי בווידוי “מודה האדם שאין שום ענין אחד” שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו כי אם אותו בעצמו” על-ידי כך” אומר הרב” מברר האדם לעצמו את חופש רצונו ויכולתו לסדר ולהנהיג את סדרי חייו ומעשיו “ומתוך כך הוא מפנה לפניו את הדרך לשוב אל ה'” לחדש את חייו בסדר הטוב… המתחבר אל קדושת אור התורה” המשיבת נפש” (אורות התשובה”פט”ז”א/1).
יסוד זה מלמדים אותנו האחים במהלך התשובה שלהם ומתוך-כך הם שבים ומתאחדים בפרשה הבאה” בוכים זה על צווארו של זה ומצמיחים את הדרך להופעת משיח” המורכב מעץ יהודה ומעץ אפרים “וקרב אותם אחד על אחד לך לעץ אחד והיו לאחדים בידך… ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהיה לכולם “( יחזקאל ל”ז. הפטרת פרשת ויגש). במהרה בימינו אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן