פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > זריזות

זריזות

המשך הדברים ב’מסילת ישרים’ פשוט מאוד והגיוני מאוד. אנו עוסקים בפרטי החינוך. הברייתא של רבי פנחס בן יאיר היא שלשלת דברים מסודרים באופן מאוד הגיוני וחינוכי” מדרגה אחר מדרגה. העניין הולך ומתפרט מתוך התבוננות. כל מדרגה מחולקת לארבע: מה זה” איך זה” מה בעד זה” מה נגד זה. זהו סדר מדעי חינוכי ממקורות התורה וממקורות חז”ל.
עסקנו הרבה ב”זהירות”. קודם כל יש להיזהר מדברים מזיקים” גופניים ורוחניים. “סור מרע”” היזהר מן הרע. אחרי ההתארגנות וההתכוננות הזאת להתגוננות מהרע והקלקול” יש להגיע למצב היסודי” הבריאותי” ההבראתי והחיובי. שיעור הקומה השלמה של האדם ביסודיותו הוא: הזריזות. הֱיה אדם! אדם בריא ושלם” בעל מרץ ובעל כוחות נפשיים וגופניים. “וחזקת והיית לאיש” . זהו המשך הסדר. אחרי הזהירות אדם נעשה מוכשר ומוכן לפעילות ולזריזות.
העניין מוגדר במילים אחדות פשוטות: “אַחַר הַזְּהִירוּת יָבוֹא הַזְּרִיזוּת” כִּי הַזְּהִירוּת סוֹבֵב עַל הַלֹּא תַעֲשֶׂה” וְהַזְּרִיזוּת עַל הָעֲשֵׂה” וְהַיְנוּ ‘סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב’ ” . שתי שורות ראשונות אלה מתחילות לברר את עניין הזריזות” והדברים הולכים ומתפרטים באופן יסודי מיד בהמשך.
המלה “זריזות” כוללת שני צדדים. א. הקדמה בזמן” ללא איחור. ב. הפך העצלות” כלומר חריצות” עֵרוּת פסיכולוגית נפשית ומעשית. שני החלקים נקראים כאן: “ההקדמה למצוות ולהשלמת עניינם”. כמעט כל הפרק מתחילתו עד סופו סובב וחוזר נגד העצלות” שהיא המתחרה לזריזות” בכל התחומים: רוחניים ולימודיים” מעשיים וחברתיים.
מהי זריזות? “וְעִנְיָנוֹ שֶׁל הַזְּרִיזוּת מְבֹאָר” שֶׁהוּא הַהַקְדָּמָה לַמִּצְווֹת וּלְהַשְׁלָמַת עִנְיָנָם”. כאשר פועלים מתוך זריזות ומרץ” אין מאחרים לתפילה” אין מאחרים לישיבה” ואין מאחרים ל’סדרים’ אלא מקפידים על סדר היום” ואדרבה מקדימים. אצל חז”ל יש ערך מיוחד להתפלל בציבור ולהיות בין עשרה הראשונים.
יש מקום להזכיר את דבר הפלא של ספר ‘מגיד מישרים’ ל’בית יוסף’. חידה מופלאה! הוא היה במדרגה של קדושה ובמצב פסיכולוגי עליוני” שנִדְבַּר לו מתוכו מוסר מן השמים. חלק מהמוסר היה: מדוע לא הקדמת להיות מעשרה הראשונים בתפילה?! זריזות היא “הקדמה למצוות”” לתפילה ולתורה” ל’סדר'” למצוות” למעשים טובים ולכל דבר טוב .

תגיות: זריזות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן