פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

דף הבית > > במבט כולל. לפ’ שופטים

במבט כולל. לפ’ שופטים

הרב צבי יהודה נהג לחזור ולומר שיש ארבעה עמודי תווך להנהגת כלל ישראל” וכולם מופיעים בפרשת שופטים: מלך” שופטים” כהונה ונביא” ראשי תיבות משכ”ן. וארבעה דווקא” כנגד ארבע אותיות שם ה-ו-י-ה בהופעתו במרחב הציבורי. חזרתן של ארבעת אלו לתפקודם המלא” רק היא שתאפשר את הוצאת הכוחות הרוחניים של האומה אל הפועל בשלמות ואת השראת השכינה בארץ. לכן יש צורך גדול לתיקון העולם בהבנת חשיבות עניינם.
המבט הרזי מתבונן על האומה הישראלית כעל אדם גדול” המקפל בקרבו מדרגות רוחניות ברבדים שונים: נפש” רוח” נשמה” ונשמה לנשמה. כל אחת מקומות רוחניות אלה בנויה כשיעור קומה שלם” עם תרי”ג איברים רוחניים” והאדם העומד בראש כל מערכת משמש כמעין לב מרכזי. המלך הוא לב קומת הנפש” נשיא הסנהדרין הוא לב לקומת הרוח” הכהן הגדול לקומת הנשמה” והנביא לקומת הנשמה לנשמה” החיה.
מדרגת הנפש. באדם הפרטי” הנפש מחיה את הגוף ומנהיגה אותו במפגשו עם עולם המעשה. בנפש האומה” בדור החי” המלך הוא הלב” המרכז” מנהיג ודואג לצרכיה החומריים של האומה. בהבנה חיצונית עלולה מציאות המלכות להיראות כצורך טבעי ובסיסי” הדומה לאופן הקיים אצל הגויים” “וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי” . אולם למלך ישראל תפקיד עליון לאין ערוך מלמלכי אוה”ע” על כן התורה מגיבה לתביעה זו במעין הוראה” “שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה’ אֱלֹהֶיךָ בּוֹ”. המלכות בישראל” צריכה להיות משולבת כאחת עם שאיפת הופעת שם ה’ בארץ. תכלית קיומם של ישראל מתרכזת סביב שאיפות קודש” ולא די בסידורם של חיי כלכלה ביטחון ותרבות” כשאיפות הטבעיות הקיימות גם אצל שאר העמים. הגוף הלאומי” צריך להכין עצמו לקבלת קומות עליונות של הופעות האור הא-לוהי בארץ” וכל סידור החיים הארציים שבהם עסוק המלך אמור לנבוע מהכרה זו. על כן עסוק המלך בהמלכת ה’ עליו ועל האומה כל ימיו. לשם כך מצווה הוא לכתוב לעצמו ספר תורה שמתוכו הוא שואב את הדרכת הנהגתו” “וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו לְמַעַן יִלְמַד לְיִרְאָה אֶת ה’ אֱ-לֹהָיו לִשְׁמֹר אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת וְאֶת הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לַעֲשׂתָם”.
מדרגת הרוח. הנפש מושפעת ממדרגת הרוח” באופן שמעשיו ומידותיו של האדם” מודרכים ע”י מחשבות לבו. כך גם באומה. המלך מודרך ע”י חכמי הסנהדרין. חכמי הסנהדרין הם לב עולם התורה ולומדיה” ומהם יוצאת הוראה מעשית לכל ישראל” “עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל”. מלך ההולך בלא הדרכת חכמי ישראל” עלול להיכשל בטעויות רבות וגדולות” כאדם הזורם אחר נפשו הבהמית ואינו נוטל עצה משכלו. שופטי ישראל” “עֵינֵי הָעֵדָה”” הם כשכל הישר המורה לאומה את דרכה הנכונה. המלך עסוק בהנהגת הגוף הלאומי” ועצות החכמים מתוך תורת ה’ מאפשרות שתתאים הנהגתו לתכלית הא-לוהית של האומה” ולא תסטה. הסנהדרין אחראים להנהגה המשפטית ולהדרכת החיים המעשיים.
מדרגת הנשמה. נשמת האדם היא חלק אלוה ממעל” “אָכֵן רוּחַ הִיא בֶאֱנוֹשׁ וְנִשְׁמַת שַׁדַּי תְּבִינֵם”. לעומת עיסוק הנפש והרוח בהנהגת והדרכת החיים המעשיים” הנשמה עניינה הקודש. במרחב החיים הציבורי” מופיעה הנשמה הלאומית” סוד השכינה” במלוא תפארתה במקום המקדש. בית המקדש מרומם מחיי העולם הזה” כולו מיוחד באצילותו לדבקות בה’ יתברך. כל סדרי העבודה והתפילה” הקרבת הקרבנות ושירת הלוויים שבמקדש” נועדו להטעים את האומה מקדושת שמו ית'” ולרומם את כל היש בשורשו. הכהנים מרכזים עבודה עליונה זו” ומאפשרים לחיות א-לוהית עליונה לשפוע בכל מערכות החיים. הם מייחדים את חייהם לטובת הקשר הנשמתי של האומה עם א-לוהיה. גם מדרגת הרוח נקשרת ויונקת עם זו שלמעלה ממנה” לכן לשכת הגזית” מקום מושב הסנהדרין הוא דווקא בבית ה'” אצל מקום המזבח. “וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה'”.
מדרגת החיה. מדרגת הנביא היא לעילא לעילא” כנשמה לנשמה” במדרגת החיה. הנביא יונק ממקור עליון שאינו מתלבש בהווית האדם לעוצם זוהרו. הוא מדריך את האומה בדבר ה'” באמת הגבוהה מכל השגה בשכל רציונלי. הדרך להיפגש עם מדרגת הנבואה היא ע”י החלום” דווקא בביטול כוחותיו הדומיננטיים של האדם” או השגת שכלו באופן הרגיל. האומה הישראלית כולה” ואפילו המלך” מחויבים לשמוע אל הדרכותיו של מי שהתאמתה מדרגת השגתו הנבואית. “נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן” . הנביא הוא לב ההשגה הרוחנית” ואף הקרבה אליו מחוללת השגה עליונה” “וְהִנֵּה חֶבֶל נְבִאִים לִקְרָאתוֹ וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ אֱ-לֹהִים וַיִּתְנַבֵּא בְּתוֹכָם” . במעמד הר סיני נתנבא כל העם” אך קושי המעמד גרם שלבקשתם תתרכז הנבואה אצל הנביא” והוא יהיה חוליית קישור ובין ה’ ובין העם. “כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ מֵעִם ה’ אֱ-לֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל ה’ אֱ-לֹהָי וְאֶת הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת”.
שנזכה לראות את ארבעת יסודות הקודש עומדים לתפארה בכינון בית מקדשנו במהרה בימינו” ואת משיח צדקנו” שהאריז”ל אמר שיזכה למדרגת יחידה ” מנהיג את כל המערכה. במהרה בימינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן