פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שבעה עשר בתמוז

שבעה עשר בתמוז

“בשבעה עשר בתמוז הובקעה העיר”” כך מפורש במשנה . אבל עניין זה לגמרי לא פשוט” כי ירמיהו הנביא כותב שבתשעה בחודש הובקעה העיר . בתלמוד הבבלי רבא מחלק: ירמיהו מדבר על בית ראשון והמשנה על בית שני. אבל התלמוד הירושלמי מביא את הסתירה הזאת ומתרץ ש”קלקול חשבונות יש כאן”. “אשר בחר בנביאים טובים ורצה בדבריהם הנאמרים באמת” – ובכל זאת יש קלקול חשבונות. תופעה זו מובנת מתוך המצב שהיה אז” מתוך הרוח שנשבה אז. משל למלך שעסק בחשבונות וסיפרו לו מאורעות רעים” ומתוך כך נגרם לו בלבול. כמו כן הנבואה היא מן השמים” והיא מראה שיש קלקול בחשבונות ובלבול בבית המלך.
חז”ל קובעים ש”אין מוקדם ומאוחר בתורה”. אבל לא פחות מזה” התורה היא כולה סדר. התורה היא מן השמים” מעל הסדר” ובכל זאת” יש בה סדר. שייכים לזה דברי גדול העולם – המהר”ל” שיש סדר לניסים” אך יש צורך בשכל ודעת כדי להכיר את הסדר הניסי הזה. בחרדת קודש יש לגשת לתורה ולנביאים שהם מעל הסדר האנושי הקטנוני ולהתבונן בסדר האלוהי. ככל שאנו מבינים יותר” כך אנו מתקרבים להבנת המדע האלוהי של תורה מן השמים. כשם שהתורה נדרשת ב”עירוב פרשיות” ומידות שמעל הסדר” כך הוא בנביאים: קלקול חשבונות. “מיום שחרב בית המקדש” לא נראה רקיע בטהרתו” . מיום שחרב בית המקדש יש חושך בעולם ובכל העולמים כולם. יש ערבוביה בכל” ברקיע ובשמים” בישראל ובאורייתא. לעומת דברי התורה שהם לדורות” הרי דברי הנביאים הם” כהגדרתו של רש”י” “לפי צורך השעה הדור והמעשה”. דברי הנביאים מן השמים” הם המסדרים את הזמנים” ומלמדים לנו את אמיתיותם.
האפיקורסים חושבים שהם עושים סדר בדברי הנביאים בזה שהם קורעים ומחלקים אותם. באמת הכל בסדר. הם דומים לאותו ילד קטן שקרע כתבים רפואיים חשובים של סבו לחתיכות ולערמות קטנות וטען שהוא “עושה סדר”. דברי אלוהים חיים זורמים ואינם קפואים בסדרים. הם זורמים מאז מתן תורה בהר סיני. “וכל העם רואים את הקולות” ” וחז”ל מסבירים “רואין את הנשמע ושומעין את הנראה”” מעל הסדר האנושי הרגיל. מה שמעל הסדר” הוא היותר אמיתי והיותר ממשי. האמת היא שמתוך מה שלמעלה מן הסדר” אפשר להבין את הסדר. העולם הזה” כאשר הוא דבוק בעולם הבא” בנצח – אז יש לו איזו ממשות.
הנביאים הם המשך התורה. “אני מאמין באמונה שלמה שכל דברי נביאים אמת” . מהם אנו לומדים את אמיתיות הזמנים שלנו. ומכאן לעניננו: בירור הסדר הכרונולוגי שלנו” כביטויו החריף של הירושלמי” שיש כאן קלקול חשבונות. הנביאים שייכים למלך” לכן סידור הדברים והתגלותם אלינו מופיע בקלקול. מתוך עניין היום הזה” נתגלה לנו הלימוד הגדול של הירושלמי שיש קלקול חשבונות בבית המלך וזהו הסדר האמיתי. זהו מצב מכאיב הנמשך מן הבכייה למעלה בבתי גוואי [=בבתים הפנימיים] .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן