פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > קנאה בנישואין ג’

קנאה בנישואין ג’

בני וחגית הגיעו לייעוץ” עקב חווית קנאה של בני” שמאשים את חגית בפתיחות יתר כלפי אחרים. חגית מרגישה חנוקה ובפגישה שהייתה” היא ביטאה את רגשותיה הכואבים והוא הרגיש צורך להצדיק ולהוכיח את נכונות מעשיו.
בני הגיע לפגישה האישית מהוסס ונבוך. שאלתי להרגשתו” כשהוא נמצא כאן בלעדי חגית. בני אמר” שלמרות שהוא כל הזמן פועל מתוך אחריות” אכפתיות ואהבה גדולה” הוא מרגיש שכל האשמה מוטלת עליו. השבתי לו” שהפגישה האישית נועדה לעבודה פנימית ללא נוכחות בן הזוג” כדי שיהיה מרוכז בעצמו בלבד. יחד עם זאת” תהיה פגישה אישית גם עם חגית. ההסבר שלי כנראה הרגיע אותו שהוא לא “הבעיה” היחידה ושלכל אחד מבני הזוג” יש חלק ואחריות על המצב שנוצר. עתה הוא נראה נינוח יותר ופנוי להקשיב.
שאלתי את בני אם הוא מעוניין שנבדוק ביחד” איך קורה שמכוונות טובות יוצא מצב שלילי” ומה ניתן לעשות כדי שלכוונות הטובות תהיינה תוצאות חיוביות.
בפגישה בני נעשה מודע לכך” שהוא נמצא ברמת חרדה גבוהה לא רק בקשר הזוגי” אלא בכל מערכת יחסים קרובה. הוא מנסה לווסת את חרדתו” באמצעות שליטה מדומה על חיי האחר. בבירור מעמיק גילינו” שהחרדה קשורה לפגיעה רגשית מן העבר” כתוצאה מקשר מאכזב ולא בטוח עם ההורים. הוריו רבו לעיתים תכופות כשהיו נוכחים בבית. מאז היותו רך בשנים” דמות אביו הצטיירה בעיניו כחסרת קשר אבהי ואמו הייתה יוצאת מהבית פעמים רבות” מבלי שיידע היכן היא. בכל פעם חשש שאמו לא תחזור והרגיש חסר ביטחון וחסר חשיבות ושייכות. אט אט” החל להבין שאת החוסר המשמעותי הבסיסי בקשר בטוח” הוא מנסה להשלים ע”י אשתו. מכיוון שחווית הילדות עם הוריו לא קיבלה מענה ראוי” חוויה זו ממשיכה להדהד בתוכו והוא יוצר השוואה לא מודעת בין אמו לאשתו. הוא מרגיש שאשתו מחויבת לו” כפי שאמו הייתה אמורה להיות מחויבת לו. על כן הוא מנסה להשיג שליטה על אשתו” כדי שלא “תברח” מהבית ותשאיר אותו בבדידותו. אובדן האמון הבסיסי בהורים” גרם לאובדן האמון באשתו.
מצאנו” שהקנאה שלו מתעוררת בתגובה לתחושת איום על מערכת היחסים. האיום יכול להיות ממשי או דמיוני. פרופסור איילה מלאך-פיינס עומדת על ההבדלים בין קנאה “נורמלית” לקנאה “לא נורמאלית”. “עבור רוב האנשים” גם אם הקנאה גורמת לכאב ומצוקה קשים” הרי היא נשארת בגדר חוויה פנימית ולא חוצה את הגבול בין דמיון לפעולה. כלומר” לא מגיעה להתנהגויות ריגול” להתפרצויות דרמטיות וגם לא לאלימות”.
התנהגותה הפתוחה והחברותית של אשתו” יצרה גירוי ש”העיר” את חווית הנטישה מילדות ויצר עילה “מוצדקת”” כדי לרסן את הפתיחות של אשתו” המופרזת בעיניו וע”י שליטתו בה” יצליח כביכול להיות רגוע.
הקנאה היא אמנם בעיה בפני עצמה” אך היא גם מסתירה בעיות נוספות” שנחשפות תוך כדי ההתמודדות עם הקנאה וחוסר האמון. חגית כנראה מתקשה לשים לעצמה גבולות והיא נגררת לשיחות והתייעצויות” על חשבון הזוגיות. היא אולי אינה יודעת כיצד לקחת אחריות על מעשיה. (השערות אלו ייבדקו בפגישה האישית עם חגית.) עקב תחושת הבדידות” חוסר ערך עצמי וחרדתו הגבוהה” הוא לוקח אחריות במקום חגית. אחריות מוגזמת זו” מאפשרת מילוי של הצורך הנפשי שלו בשליטה וכך נוצר מעגל סגור” שהולך ומעמיק.
המודעות של בני לקשייו האישיים ולריקוד הזוגי שביניהם” יצרו אצלו מוטיבציה לשינוי. אמנם עדיין הדרך ארוכה ויחד עם זאת” יש שמחה גדולה בעצם קיומה של הדרך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן