פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ניתנה ראש- ונשובה!!

ניתנה ראש- ונשובה!!

חטא המרגלים” שעליו נאמר “ובדבר הזה אינכם מאמינם בה'”” הוא בלי ספק המשבר החמור ביותר במדבר. אמנם” יש מקום לתת את הדעת על שאלה מקדימה – מה היה כל כך חמור בחטא המרגלים. מדוע בחטא העגל” שם קמו בני ישראל ועשו מעשה באופן אקטיבי ויצרו עגל – היתה הכפרה מהירה יחסית” ואילו כאן” בחטא המרגלים” אם נתבונן מעט – הרי בסך הכול מדובר על שב ואל תעשה. לא רוצים לעלות לארץ. ממתי עונְשים באופן כל כך גורף על שב ואל תעשה?
התשובה עמוקה” לא מדובר כאן רק בשב ואל תעשה אלא בדיוק להפך. זו הפעם הראשונה שיש כאן קום ועשה. לא מדובר כאן רק על חוסר רצון לעלות לארץ ישראל” אלא על דבר חמור בהרבה.
בחירה מחודשת במצרים.
החומרה בחטא המרגלים היא שהמושגים השתנו. מצרים היתה עד עתה המקום שמאחור. גם כשעלו געגועים לשוב למצרים ולאכול שם חינם שומים ואבטיחים” זה עדיין היה לשוב. משמע – לאחור.
ואילו בחטא המרגלים והעם” נשמעים כבר ביטויים אחרים לגמרי “ניתנה ראש ונשובה מצרימה”. ומוסיף המדרש – “ביקשו למנות דתן במקום משה” ואבירם במקום אהרון”.
יש מנהיגות ישרה בעם ישראל” זוהי מנהיגותם של משה ואהרון. וזו מנהיגות שהולכת בכיוון אחד ממצרים לארץ ישראל.
אך יש מנהיגות אלטרנטיבית. וזוהי מנהיגותם של דתן ואבירם” שהמיוחד בה היא שהם משנים את עולם המושגים. אין הם מנסים לגרור את העם לעשות רע. הם מנסים לשנות את עולם המושגים לשים אור לחושך וחושך לאור” לשים מר למתוק ומתוק למר.
לפתע – מצרים נהיית הראש” הכיוון אליו צריך לחתור” וארץ ישראל נהיית אחור. בפרשת קורח ימשיכו דתן ואבירם ויקראו לארץ מצרים ארץ זבת חלב ודבש” ולארץ ישראל – ארץ אוכלת יושביה. לא יאומן.
בחטא המרגלים” היתה זו הפעם הראשונה שלא נגררו אל החטא אלא בחרו בו. חטא העגל היה תוצאה של היגררות” גם חטא המתאווים. גם חטא המרגלים התחיל כסוג של היגררות” אך בשלב מסוים הוא הפך כולו לזדון” לבחירה במצרים. להפניית הראש לשם. על חטא כזה אי אפשר לסלוח. זוהי צריבה עמוקה מדי בתודעה הלאומית הדורית. את הדור הזה שמשהו פנימי ועמוק נשבר בו” יש צורך להחליף.
וממילא מתבקש התיקון.
והתיקון הוא בבחירה בארץ ישראל לכתחילה. לא כמקלט בטוח ולא כמקום הגיוני ” אלא – ניתנה ראש ונשובה לארץ. לכתחילה.
וככל שמתיישבים במקומות המביאים לידי ביטוי את ה’לכתחילה’ הזה” כך מתקנים ומוחקים לאט לאט את חטא המרגלים.
והדור שלנו תיקן. בנופלים בביצות” במיישבים את הגבעות” באלו ההולכים לפני המחנה במקומות שלא הגיוני לגור בהם ולחיות בהם” והם הלכו מכוח התשוקה לארץ ישראל” ומכוח השבועה – ניתנה ראש ונשובה לארץ.
אני מחפש תמיד את שבח הארץ.
בזמן האחרון שמתי לב למדבקה קטנה המודבקת על הפחים הירוקים בעיר פתח תקווה. החברה המפעילה היא חברת צבי כהן” ועל כל פח יש מדבקה גדולה ועליה כתוב “לה’ הארץ ומלואה”. יפה” אמרתי לעצמי.
אך מתחת עומד משהו. שם כתוב באותיות ברורות “יחד נשמור ונבנה את ארצנו”. שמעתם? יחד נשמור ונבנה את ארצנו. ואיפה זה כתוב? על פח האשפה. אפילו שם! עד לשם צריכה להגיע אהבת הארץ כדי לתקן את חטא המרגלים. הם” המרגלים” לקחו פירות טובים של הארץ” פירות מתוקים” והוציאו עליהם דיבה” ואנחנו בדור שלנו נתקן את הכול מן השורש” נכתוב על פח האשפה” כמה הארץ הזו טובה” ושביחד נשמור ונבנה את ארצנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן