בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. חז”ל לימדו שהאות ב’ במילה בראשית היא ב’ הסיבה” בשביל הראשית נברא העולם” “בשביל התורה שנקראת ראשית ובשביל ישראל שנקראו ראשית”” כך שתכלית הבריאה היא שעם ישראל יקבלו את התורה בהר סיני ויקיימו אותה. שלמותו של כל התהליך הזה תהא לעתיד לבוא” בהופעת משיח בן-דוד ובבניין בית המקדש” כנאמר בברכת יעקב ליהודה “עד כי יבוא שילה ולו יקהת עמים”” ודרשו חז”ל “שילה- זה מלך המשיח”.
מובא במקורות “הראה לו הקב”ה לאדם הראשון את כל הדורות העתידות” כיון שראה את דוד שאין בו חיים כלל” נבהל” ונתן לו שבעים שנה…”. אדם הראשון רואה שלדוד לא נקצבו חיים והוא נבהל ונותן לו 70 שנה מחייו. מה משמעות הדבר שאדם נותן חיים לדוד?
נראה להסביר שכיוון שתכלית הבריאה היא להביא לימות המשיח” והמשיח עתיד להיוולד מדוד” אז אם דוד לא יחיה לא תהיה מגמה לעולם ולא תוכן. מלמד אותנו אדם הראשון” שחיים בלי מגמה אינם חיים” אין משמעות לאלף השנים שאחיה” אם הם אינם מכוונים לתכלית מסוימת. לכן אומר אדם הראשון” שווה לי לוותר על 70 שנה. כדי שלשאר שנות חיי יהיה ערך ותכלית.
בסוף פרק א’ במסכת ברכות נאמר “כל ימי חייך להביא לימות המשיח”. לימדני מו”ר הרב יהושע רוזן שליט”א שכוונת הדברים” שכל ימי חייך תהיה מרוכז” תעסוק במשימה של להביא לימות המשיח” זו המשימה והמגמה של האדם בחייו.
בשבועות קוראים את מגילת רות והרבה טעמים ניתנו לכך. ונראה להוסיף על-פי דברינו שקוראים את רות שממנה יצא דוד=משיח” להזכיר לנו שזו תכלית מעשה שמים וארץ וזו מגמת התורה” שבאחרית הימים תיכון מלכות בית-דוד בתוך ירושלים עיר קודשנו” בבניין בית המקדש בתפארתו.
מעין זה כתב רבי לוי יצחק מבארדיטשב בספרו “קדושת לוי”: “ובזה מבואר הטעם מה שאנו אומרים רות בשבועות” כי כל ישראל מחכים ומצפים על ביאת המבשר במהרה בימינו… ובמגילת רות כתיב שם לידת המשיח שבא מדוד המלך” לכך קוראים אותה בשבועות שהוא שעת מתן תורה כדי שעל ידי זה נחכה ונצפה לו”.
לקראת מתן התורה צריכים אנו לכוון את מבטנו ולחנך על-כך את ילדינו” שלתורה יש מגמה” יש תכלית” אין היא סתם ספר היסטוריה מהעבר” אלא תורת חיים שמדריכה אותנו בהווה ונותנת ערך ומגמה לחיינו עלי אדמות. אם נבוא לקבל את התורה בגישה זו” נזכה גם אנחנו לחיות חיים ערכיים” המבטאים את תכלית האדם בעולמו ומביאים אותנו ואת העולם כולו לזכות לימות המשיח ולחיי העולם הבא.