פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סדרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק י”ג: מוסר מלחמה בעידן ה’פוסט-מודרני’

סדרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק י”ג: מוסר מלחמה בעידן ה’פוסט-מודרני’

בשבוע שעבר ראינו שהשלום אינו ‘אינסטנט’. שלום עכשיו הוא שלום אך שווא. אלא הנוסחה לשלום אמת” היא רק כאשר משלבים את האמת והשלום יחדיו ועוברים תהליך עמוק ואמיתי לקראת השלום המיוחל. הפעם נראה שצבא יהודי יכול להילחם ולנצח” רק כאשר הוא מנצח את אי-הוודאות ומתמלא באמונה בצדקת הדרך מתוך תורה.
‘פוסט-מודרניזם’: טשטוש בין אויב לאוהב
הספקנות ה’פוסט-מודרנית’ מערערת על עצם האפשרות לקבוע קריטריון לאמת ולערכים מוחלטים. ספקנות זו חודרת לכל תחומי החיים וקוראת תיגר על מוסכמות המוסר. אך כאשר ספקנות זו מחלחלת לצבא” מדובר בסכנה קיומית של ממש. בתרבות ה’פוסט-מודרנית’ ישנה מגמה לטשטש בין הטוב לבין הרע” לנסות להבין ו’להכיל’ את ה’נרטיב’ של האויב ולהטיל ספק בצדקת הדרך.
המלחמה היא כידוע ‘ממלכת אי-הוודאות’ הדורשת אמונה יציבה בצדקת הדרך והבחנה ברורה בין הטוב לבין הרע. ולכן אם נצרף לאי-הוודאות האובייקטיבית שקיימת במלחמה” גם את הספקנות ה’פוסט-מודרנית’ המטילה ספק באמונה בצדקת הדרך” איך נוכל לנצח במלחמה מול אויבינו?
המרחם על האויב ‘מקבל פטור’ מלחימה
כאשר ישנו טשטוש בין הטוב לבין הרע והופכים את האויב לאוהב” אין אפשרות להילחם. ולכן מי שמזדהה ומרחם על האויב שלא לפי הדרכת התורה” אינו רשאי לצאת למלחמה: בפרשת שופטים נאמר “וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ” (דברים כ” ח). מהו ההבדל בין ‘הירא’ לבין ‘רך הלבב’?
‘הירא’ הוא לוחם שפוחד “שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה” (סוטה מד” א). אך ‘רך הלבב’ הוא לוחם שמרחם על האויב “רבי עקיבא אומר ‘מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא’ ודאי! מה תלמוד לומר שוב ‘וְרַךְ הַלֵּבָב’? שאפילו גיבור שבגיבורים וחזק שבחזקים והיה רחמן היה חוזר שנאמר ‘וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ'” (תוספתא סוטה ז” כב; ראה: שו”ת משיב מלחמה ח”ג עמ’ 385).
חז”ל מתארים לוחם דגול ומפקד בכיר ככל שיהיה “גיבור שבגיבורים וחזק שבחזקים”” שסובל מאובדן אמונה בצדקת הדרך ומטשטוש בהבחנה בין הטוב לרע ובין האויב לאוהב. במקרה כזה” מוטב שלוחם או מפקד זה” לא ייצא למלחמה כלל. ומדוע? הניסיון להבין ו’להכיל’ את ה’נרטיב’ של האויב מביא לפגיעה אנושה ברוח הלחימה של הצבא “וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ”.
מוסריות ללא תורה אינה מחזיקה מעמד
כאשר האמונה בצדקת הדרך מתבססת רק על מוסר וערכים אנושיים” היא לא תוכל להחזיק מעמד בפני הכרסום הערכי של התרבות ה’פוסט-מודרנית’. “המוסר של חול איננו עמוק” ואינו נכנס בפנימיות הנשמה” ואף על פי שהאדם נמשך אחריו לטובה” על ידי שמכיר את היושר שיש בדברי הגיון” אין להדרכה זו תפיסה עומדת בפני הסתערות של תאוות שונות” כשהן מתעוררות בחזקה. וקל וחומר שאין ביד מוסר רפוי כזה להדריך את הכללות” את הצבור האנושי בעמקו והיקף גדלו” לחדור אל עומק הנשמה” ולהפוך את האדם הכללי והפרטי לב בשר תחת לב אבן” (אוה”ק ח”ג מוסר הקודש עמ’ ב; ראה: מלבי”ם בראשית כ” יא).
הרב קוק מלמדנו שהפתרון הוא להתנהל לפי מוסר נצחי שאיננו תלוי במקום ובזמן “לא יש [=אין] עצה אחרת כי אם שיהיה מודרך על פי המוסר האלוקי” (אוה”ק שם). ולכן” צבא יהודי יכול להילחם ולנצח” רק כאשר הוא מנצח את אי-הוודאות ומתמלא באמונה בצדקת הדרך מתוך תורה.
“עוז זו תורה”
כאשר עם ישראל חי לפי התורה” היא נותנת הדרכות מדויקות לרחמנות ולחסד” כדי שלא נצא מפרופורציות. התורה מדריכה אותנו להתמודד בדרך הנכונה בדילמות המוסריות. התורה מלמדת אותנו כלפי מי ומתי יש לרחם ולעשות חסד וכלפי מי ומתי אין לרחם ולעשות חסד. התורה היא זו הנותנת עוז “עוז זו תורה” שנאמר ה’ עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן (תהלים כט” יא)” (מדרש תהלים מזמור ז). הרב קוק מלמדנו ש”התכונה המיוחדת של ישראל [היא]” שלא יכון בהם שום תוקף ועוז רק אם יהיה מיוסד על פי אורח חיים של תורת חסד” תורת חיים” (עין איה שבת ח”ב עמ’ 55).
אמונה בצדקת הדרך
ולכן” הגבורה לנצח את האויב” היא קודם כל על ידי התורה. “אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ… וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ… וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב” (ויקרא כו” ג-ז). מה הכוונה “אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ”? רש”י כותב על פי הספרא “שתהיו עמלים בתורה”. בזכות העמל בתורה ניתן יהיה לנצח את האויב מתוך גבורה.
התורה נותנת לנו לא רק את ההדרכה להתמודד עם הדילמות המוסריות בדרך” כמו הגבולות לרחמנות ולחסד ביחס לאויב. התורה נותנת לנו גם את הוודאות והאמונה בצדקת הדרך. אך כאשר אין תורה” ישנו בלבול וספקות ובפרט באי-הוודאות שבמלחמה. ולכן” ישנו צורך הכרחי לוודאות ועוגן מוסרי ורוחני נצחי.
כאשר אין תורה” תכונות הרחמנות והחסד מביאות לידי חולשה. ולכן בימי בית המקדש הראשון כאשר עם ישראל לא קיימו את התורה ושכחו את ייעודם בעולם התוצאה היתה שגם לא נתעסקו בלימודי מלחמה ובכיבוש ארצות והיו חלשים בעמידתם מול האויב והביאו על עצמם חורבן (אגרת הרמב”ם לחכמי מונטפשליר; הרב קוק אדר היקר עמ’ קלז ועוד). אך כאשר יש לנו את הוודאות והמצפן המוסרי של התורה” ניתן להילחם עם האויב מתוך גבורה ולהגיע להכרעה ולניצחון.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן