פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > דימוי הגוף בנישואין (חלק ב’)

דימוי הגוף בנישואין (חלק ב’)

בשבוע שעבר” הכרנו את אורנה ויצחק (שמות בדויים). אורנה התלוננה על השמנת יתר של יצחק” על צורת וכמות האכילה ושהיא מתביישת בו. זיהינו” שהריקוד הזוגי ביניהם הוא: אמא וילד. במהלך הפגישות עלה בבירור” כי בשנות נישואיהם הרבות הם מתנהלים כך. התפקוד שלהם כאמא וילד מתבטא בתחומים נוספים ולא רק בתחום ההשמנה. ייתכן שנושא ההשמנה צף במיוחד כמוקד הבעיה ביניהם” מכיוון שישנה הסכמה חברתית שההשמנה שלילית וגם מפני מצבו הבריאותי הלקוי” עקב הסוכרת” קשיי נשימה ואולי גם הפחד שתצטרך לטפל בו.
פעמים רבות קורה שאחד מבני הזוג מתמקד בבעיה” כמקור כל הקשיים שלו בזוגיות. אף שזו אכן בעיה” לא ניתן לצמצם את הריקוד הזוגי לבעיה המוצהרת כמו לבעיית ההשמנה בלבד. (בייעוץ ניתן לזהות דפוסי התנהגות המתגלים בבעיה אחת” שהיא הבעיה המוצהרת ולראות דרכה את דפוסי התנהגות” במכלול הקשיים).
במהלך הפגישות אורנה המשיכה בטענותיה כנגד יצחק” שהסתגר יותר ויותר. ביקשתי ממנה לעצור לרגע את שטף טענותיה ולהתבונן על סוג התקשורת ביניהם מנקודת מבט של צופה מן הצד. אט אט היא הבחינה שהיא תופשת את המרחב על חשבון בעלה. שניהם החלו להפנים בתודעתם את מהות הריקוד הזוגי שביניהם. הגילוי הזה עורר בהם מוטיבציה לשינוי גישה” תוך כדי תהליך שיש בו הפנמה ותרגול מחשבתי ומילולי.
כאשר זוג מגיע עם תלונות על עובדה כלשהי” זהו בדרך כלל “קצה הקרחון” וזו התופעה שניכרת מעל פני השטח. ברובד פנימי” ישנם מניעים שורשיים יותר שגורמים לתופעות הגלויות.
הפגישות עם אורנה ויצחק הציפו שלל גילויים של חוויות מהעבר” שהשפיעו על התנהגותם בהווה. אדגים כאן מעט מהגילויים שעלו תוך כדי התהליך” שדרכם אפשר להבין מהי משמעותו של “קצה הקרחון”.
יצחק סיפר שכנראה בחר באורנה” כי הייתה חסרה לו נוכחות אימהית (אף על פי שהייתה לו אמא בפועל). הפיצוי הרגשי היה” שתהיה לו דמות נשית תחליפית הנוכחת כל הזמן בחייו (גם אם זה מעצבן אותו” כלשונו). התחושה שאשתו מהווה השלמה של אימו” אפשרה לו “להכיל” את אשתו ולא לכעוס עליה. הכלה זו קיבעה את הריקוד הזוגי של אם וילד” ואשתו שיחקה תפקיד מרכזי בהנצחתה. עתה” המודעות יצרה ביניהם הבנה וחיבור רגשי” כתוצאה מגילוי החוסרים הרגשיים ורצון למלא את החסר מתוך נתינה ואהבה” שמקדמת בין היתר גם את בריאותו. בשלב זה” המראה החיצוני של יצחק כבר לא תפש מקום מרכזי.
מבחינתה של אורנה” מאז היותה ילדה חשה שאין לה בסיס יציב לחייה וכנראה שעקב כך הייתה זקוקה לתחושת שליטה. הוריה התגרשו בילדותה והקרע שחוותה בין אביה ואמה גרם לכך שכל שינוי קטן מכפי שהיא מצפה” מטלטל אותה ומחזיר אותה לחוויות העבר. כעת התברר שהפחדים הסמויים של חוסר יציבות “מתלבשים” על נושא ההשמנה…
המעטפת האדישה של יצחק נסדקה” תוך כדי דבריה של אשתו. עיניו זלגו דמעות של צער וכאב על צערה של אשתו וכנראה גם על השנים שהוא לא היה המשענת בשבילה שהייתה זקוקה לה כל כך. משפת גופו ניכר היה שהוא נחוש ליצור שינוי אישי” לטובתו ולטובת אשתו.
אישיותו של כל אדם מורכבת כל כך וברובה אינה מודעת. לכן המניעים שמתחת לפני השטח רבים ושונים. על ידי ההקשבה לכל אחד מבני הזוג ותשומת לב לאינטראקציה הזוגית” ניתן לאמת השערות ולגלות את המניעים הנסתרים. הקונפליקטים הם אלה” שמאפשרים את גילוים של המניעים הנסתרים” כדי שיגיעו אל פתרונם.
עתה” לאחר שנות נישואין רבות” החלו לחיות כבני זוג בוחרים” תוך כדי אחריות של כל אחד מהם על עצמו” מתוך שותפות” מודעות” שמחה ואהבה.
ואני – נוכחתי לדעת” שלמרות שנים רבות של סבל” גם בגיל מבוגר” ניתן ליצור שינוי מהותי ולחיות בזוגיות חדשה ומהנה” שמתאימה לרצון ה’.
“השיבנו ה’ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם..”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן