פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הקרבן והלב – לפרשת צו

הקרבן והלב – לפרשת צו

“זֹאת הַתּוֹרָה לָעֹלָה לַמִּנְחָה וְלַחַטָּאת וְלָאָשָׁם וְלַמִּלּוּאִים וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים” .
דרך הקרבנות שבפרשיות הראשונות של ספר ויקרא” אנו נפגשים עם עולם עליון ואצילי” שמעט ממנו אנו מצליחים לקרב אל שכלנו. רוב טעמי הקרבנות שייכים לעולם הרזים” ואלמלא ציווה ה’ על מכלול מעשים אלו” לא היתה לנו כל השגה בסדרי העבודה הרצויים מלפניו. השפעת הקרבנות נוגעת בשורש המציאות ולכן חובקת כל. אפשר להבחין בשוני המהותי הקיים במציאות כולה” בין תקופה שסדרי הקרבת הקרבנות מתנהלים כסדרם” לבין תקופה שבית המקדש חרב. העבודה במזבח כחלק מסדרי הבריאות הרוחנית והשראת השכינה” מאפשרת את התמדת אחיזת האור האלוהי בארץ. עולם הדמיון נעשה זך” מדרגת הנבואה נגישה” ההשגחה האלוהית מדוקדקת יותר” וגבול העילוי הרוחני מתרחב. ההשפעה על אומות העולם מתגברת” וסדרי הטבע מתעדנים ומתברכים” כגון גודל וטעם הפירות בארץ ישראל .
בין התייחסותה של התורה אל עניין הקרבנות” לבין התייחסותם המאוחרת של נביאי ישראל” קיים פער גדול” ודבר זה דורש הסבר. הפירוט והאריכות של עבודת הקרבנות בפרשיותינו” מצביע על חשיבות הנושא. כמותם גם סיפורי התגלויות ה’ אל האבות שהיו סמוכות להקרבת קרבן.
עם זאת” אנו מוצאים לראשונה שינוי ביחס אל הקרבן” בתוכחת שמואל לשאול” “וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַחֵפֶץ לה’ בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה’? הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים” . אחר כך” בתקופה מאוחרת יותר” גם הנביא ישעיהו פותח את ספרו בתוכחה לרבים: “לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה’ שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי.” .10 לרוב” המניע לתוכחה מוסבר בסמוך ע”י הנביא” כגון בנבואת ירמיהו: “כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח. כִּי אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר שִׁמְעוּ בְקוֹלִי וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם” .
הפעולה הנשגבת של הקרבת הקרבן” באה על גבי התנהלות אמונית וחברתית בריאה. הקרבן הוא ביטוי להתקרבות האדם אל ה'” ולהתאחדות עם רצונו ” ולא יתכן שייעדרו קומות פשוטות של דרך ארץ ונקיות רוחנית” כשם שלא ייתכן שקומה חמישית בבניין תעמוד באוויר. אם ישנה עבודה זרה ושחיתות חברתית” מצטייר הקרבן כניסיון שוחד לה’ וכפולחן חיצוני בשעה שהפנים מקולקל. קל יותר לאדם לקיים מצווה מהודרת בממונו” מאשר לתקן את לבו ואורחותיו” וכנגד עיוות זה יוצאת המחאה האלוהית דרך הנביאים. “בַּמָּה אֲקַדֵּם ה’ אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם הַאֲקַדְּמֶנּוּ בְעוֹלוֹת בַּעֲגָלִים בְּנֵי שָׁנָה. הֲיִרְצֶה ה’ בְּאַלְפֵי אֵילִים בְּרִבְבוֹת נַחֲלֵי שָׁמֶן… הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה’ דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ” .
נקודת המוצא שמתנגדים לה נביאי ישראל” יסודה בטעות תיאולוגית” המניחה שה’ ית’ זקוק לקרבן האדם” לכן האדם מציע לפצותו על כך שלא שמע בקולו. זוהי חדירה של השפעה אלילית המבקשת לשכך את זעם האלים בקבלתם את הקרבן. על זה עונה ה'” “הַאוֹכַל בְּשַׂר אַבִּירִים וְדַם עַתּוּדִים אֶשְׁתֶּה?” הקרבן הוא לטובת האדם” אין בקרבן מתנה לה'” כיוון שאינו צריך לקבל דבר. “לֹא אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר מִמִּכְלְאֹתֶיךָ עַתּוּדִים. כִּי לִי כָל חַיְתוֹ יָעַר בְּהֵמוֹת בְּהַרְרֵי אָלֶף” . מלבד זאת” כל הכיוון הנפשי הרצוי צריך להיות בדיוק הפוך. הקרבן אמור להיות ביטוי למוכנות האדם לשמוע בקול ה’ וללכת בדרכיו” עד כדי המוכנות להקריב נפשו. אדם הסומך את ידיו בכל כוחו על ראש הכבש בשעה שמוסרו לקרבן” כביכול אומר בזה לה'” אני מוכן ללכת בשליחותך בכוחי עד הסוף” אפילו אם המחיר שאשלם יהיה חיי” כמו הקרבן הזה .
החולי שזיהו הנביאים עלול להימצא גם בשאר מצוות מלבד הקרבנות. מעין התנהלות של מקח וממכר ביחס אל ה’. אדם עלול לחשוב” אמנם אני חוטא” אך מן הסתם ה’ יסלח לי כיוון שאני עושה עכשיו את רצונו זה” ולכן אני מוגן מן העונש. הקרבן הרצוי שעולה עמו כפרה” הוא בלא כל פניה שאינה טהורה. זה הוא הקרבן הנענה באש היורדת מן השמים” אחרי שהאדם זבח רצונו הנמוך. בהזדהות פנימית צריך האדם לחוש כי עבודת ה’ היא האמת והטוב” ולטובת לעבודתו העליונה ירדה נשמתו לעולם. “לא אמרתי אליכם זבחו” כדי שתאמר אעשה רצונו ויעשה רצוני! לא לרצוני אתם זובחים אלא לרצונכם אתם זובחים” שנאמר: ‘לִרְצֹנְכֶם תִּזְבָּחֻהוּ’ .”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן